Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016
- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
De motor lopopt niet stationair en slaat direkt af na het starten als ik geen gas geef.
Ik heb de koppakking vervangen van een 1.6 16v.
Alle stekkers zitten vast.
Na het aansluiten van de accu heb ik de auto een minuutje op contact gezet om zich te laten inregelen.
Wat kan de oorzaak zijn?
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016
- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Uit het gasklephuis komt een irritante piep…..
Nokkenas timing is oke?
Die heb je gecontroleerd en na twee rondjes aan de krukas draaien nog eens gecontroleerd?
Heb je de klepspeling gedaan? Zo ja, controleer deze nogmaals.
Valse lucht bij gasklephuis? Vandaar het geluid misschien.
Gr. Wim.
stappenmotor op/in het gasklephuis.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016
- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Wat een snelle reacties, top.
-De piep er al als ik het contact aanzet, de motor draait niet.
-op de hand de krukas een paar maal rond gedraaid. en gechecked. Oke.
-Klepspeling? ik dacht dat ze zelfstellend waren?
Het elektrische piep komt uit het gasklephuis. Ik heb het gedemonteerd en schoongemaakt. Opnieuw erop gezet.
ook de stekker losgehaald en weer vastgezet.
Voordat de kop eraf ging was er geen probleem met het gasklephuis.
Ik begrijp dat de stappenmotor aan de gasklep zit. Wat kan ik daar aan maken?
Over wat voor motorblok hebben we het eigenlijk? En weet je zeker dat die piep uit de gasklep komt? Met een stukje tuinslang aan je oor kun je de locatie vaak beter bepalen (bij gebrek aan stethoscoop).
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Oke, als de kleppen zelfstellend zijn is dat uitgesloten.
Als de piep er al is tijdens alleen contact aan zonder draaiende motor dan kunnen een hoop dingen al afgevinkt worden.
Dan mogen de elektronica fanaten gaan raden.
Gr. Wim.
Stappenmotoren gaan piepen als de aanstuurfrequentie te hoog is of niet beide polen aangestuurd worden. Dit laatste kan dus duiden op een draadbreuk / los contact in de stekker / electronische storing in de brug van de aansturing in de ECU.
Ik zou de stekker en bedrading minutieus controleren op breuk of verbogen pennen. Je kunt ook een ritje naar de sloop doen. Die dingen kosten je de kop niet.
Maar om welk blok gaat het nou? En heb je die klep opnieuw ingeleerd?
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016
- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Stappenmotor is opnieuw ingeleerd.
De motor loopt onregelmatig en slaat snel af. Piep komt uit de stappenmotor.
Als ik de airco aanzet gaat de motor beter, lees +200 toeren en slaat niet meer af.
Mijn ouders gebeld hoe de motor stationair liep. Slecht was het antwoord, auto is dus nu net zo goed als voor het vervangen van de koppakking.
Ik ga later wel eens aan de slag met de stappenmotor en de gassensor.
Over wat voor motorblok hebben we het eigenlijk? (voor de derde keer…)
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016
- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Wil je het motornummer weten?
Het is mij niet duidelijk om wat voor auto het gaat. Da’s toch wel goed om te weten want niet elke auto is hetzelfde. Merk/model/jaar volstaat.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 1380
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
1.6 16v lijkt mij een TU5JP. Zou een koppakking en gasklephuis zoveel verschillen bij de diverse types van PSA waar dat blok inzit?
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
De Berlingo 1.6 16V heeft voor zover ik zo uit m’n hoofd weet altijd de TU5JP4/NFU (110 pk) onder de kap. Ter controle: de motorcode “NFU” komt dan in je chassisnummer op posities 6,7 & 8 voor (VF7xxNFUx00000000). Het chassisnummer (VIN-code) staat vermeld op een vlakje aan de bestuurderszijde onderaan de voorruit.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016
- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Klopt helemaal.
Daarom vind ik dit forum zo geweldig. Er is zoveel kennis onder de leden. Sommigen weten absurd veel, velen weten het een en ander. Met elkaar weten we alles.
Heb je de gasklep ingeleerd met Lexia (reset adaptives)? Dat moet je wel doen.
Citroen Berlingo M49 1.6 16v