Mijn C5 heeft in maart 2008 een nieuwe riem en waterpomp gekregen,bij 120000 km.
De km stand is nu 210000 km bj 2003, qua datum zou hij weer vervangen moeten worden,echter qua km heb ik nog 30000 te gaan.
Afgelopen 4jaar is er erg weinig met de auto gereden zo’n 100 km in de maand dus de riem zal minder slijten dunkt mij.
Vraag is kan ik hier nog enige tijd mee rijden, (100 km per maand), ik wil de auto nl volgend jaar inruilen en hij heeft een inruil waarde van zo’n 500 tot 1000 euro…
Als je hem toch gaat inruilen zou ik er lekker mee doorrijden knapt ie eerder, dan kun je eerder een “nieuwe” auto kopen! Ook leuk
Dat is ook mijn gedachte, kosten zijn 500 euro, dan nog beurt 400, 2x nieuwe veerbollen 300,euro, advies om hoge druk leiding te vervangen 600 euro (zit wat roest op), remblokken en schijven zijn nog redelijk, maar vervangen komt er aan.
Auto is 2 weken terug wel APK goed gekeurd voor weer een jaartje..
Totaal aantal Berichten: 1290
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
geerts12 schreef:
Afgelopen 4jaar is er erg weinig met de auto gereden zo’n 100 km in de maand dus de riem zal minder slijten dunkt mij.
Dat is niet waar! Korte stukjes rijden en veel starten van een koude motor vragen meer van een riem. Vervangingsinterval is 10 jaar of met 120000 (jouw geval 240000) hangt er maar net vanaf welke van de twee het eerste wordt bereikt. Gezien het feit je de auto gaat inruilen begin volgend jaar, begrijp ik dat je die investering niet meer wilt gaan doen. In dat geval is het een risico voor lief nemen en lekker doorkarren totdat je hem inruilt. Of het een verstandige keuze is zal wel blijken.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Lekker doorrijden natuurlijk.
Gr. Wim.
Mocht de riem breken wat kan er dan gebeuren? Staat de auto in ene keer stil of valt dat mee, iemand ervaring hiermee?
Totaal aantal Berichten: 9440
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als de riem breekt, is de schade groter dan de dagwaarde van de auto!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 16-06-2018
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 16v Exclusive
Als de distributieriem breekt loopt de motor schade op aan de kleppen en zuigers. En je wil dat niet meemaken op de snelweg met een gangetje van 130km/u
Autohistorie:
Renault Clio 1.9d
Peugeot 206 2.0HDI
Seat Terra 1.4D
Skoda Fabia combi 1.9TDI
Peugeot 308 SW 1.6 16v VTI
Peugeot 306 break 1.8 16v
Citoen C4 2.0 16v exclusive
Lekker doorrijden. Er zit altijd een marge op die aanbeveling. Er zijn verhalen dat zo’n riem binnen de eerste 10 km brak. Daarmee zeg ik dat het risico er ALTIJD is. Heb zelf eens ongemerkt met een riem doorgereden die er al 20K extra op had zitten. Jij hebt nog 30K tegoed. Lekker doorrijden dus.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
MarnixTange schreef:Als de distributieriem breekt loopt de motor schade op aan de kleppen en zuigers. En je wil dat niet meemaken op de snelweg met een gangetje van 130km/u
Dat is niet met elke motor zo. Er zijn motoren die geen enkele schade oplopen bij het breken van de D snaar.
Maar je bent wel per direct uitgereden. Als de nokkenas(sen) niet wordt of worden aangedreven gaan er geen kleppen open en dicht en draait er niets dat voor de ontsteking zorgt en dus geeft de motor geen enkele kik meer.
Heb je zo’n motor waarvan de kleppen de zuiger kunnen raken, dan is het economisch total los in de meeste gevallen.
Als je handig bent kun je de D snaar wel inspecteren, vaak kun je wel een kapje verwijderen om hem te zien.
Je grootste angst zijn je eigen gedachten.
Gr. Wim.
Bedankt voor de adviezen, ik zal het een en ander nog eens overwegen, opzich is het nog een erg fijn rijdende auto en voor
een honderd of 8 een DBR en beurt koop je geen andere auto, alleen het risico dat er nog iets kostbaars stuk gaat is erg aanwezig natuurlijk…
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Misschien handig om even naar de riem te kijken. Het bovenste kapje is er zo af. Dit geeft zeker geen garantie, maar als die er heel slecht uit ziet dus wel vv. Anders lekker doorrijden.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
boukewerff schreef:...maar als die er heel slecht uit ziet dus wel vv. Anders lekker doorrijden.
En waar moet je het dan mee vergelijken? Wat is “heel slecht”? Beter kijk je naar de feiten. De riem zit in een soort van behuizing dus die zal er in iedere auto bij gelijke leeftijd en kilometrage hetzelfde uitzien. En de kritiek slijtage van de riem zit IN de riem. Die zie je dus niet…
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Soms zijn bv de lagers slecht van een spanrol en loopt de riem daardoor aan. Of er is olie lekkage. Dat is wel te zien.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.