Totaal aantal Berichten: 43289
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Madame vond het een succes. De auto is ook ruim zat voor een gezinsvakantie. Zelfs airco werd niet gemist, dus we kunnen in principe weer met deze auto op vakantie als ik dat wil. Misschien doe ik dat wel, al heeft deze auto wel een nadeel: ik ga graag van de gebaande paden af, écht hoog de bergen in. Over karrensporen, geitenpaden en graffelwegen. Dat kan niet met deze auto en wel met mijn all-wheel drive Subaru. Met die auto kom ik overal en heb ik menig volvo XC70 & 90-rijder huilend langs de kant laten staan. Dat is leuk. Greenlanen noemen ze dat, en dat gaat met een subaru top en met de heckflosse houdt het vrij snel op. En ik haaaaaaat lopen. Dus
Desalniettemin was het een topvakantie met deze leuke auto. Wat ook fijn is is het prettige benzineverbruik: gemiddeld 1 op 10, het uitzicht (veel glas!) en de goede remmen.
Nog even geduld, er volgt waarschijnlijk nog een verslagje over het tweede deel van dit avontuur.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Is hij ook minder lui te noemen met de correcte pakking onder de carb?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Als loslopende boutjes blijkbaar het enige probleem van deze auto zijn, heb je er volgens mij een prima vakantiebak aan. Leuk verhaal en mooie plaatjes. Ziet er heerlijk uit.
Totaal aantal Berichten: 43289
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
paso schreef:Is hij ook minder lui te noemen met de correcte pakking onder de carb?
Lui was ie vooral voor de vakantie, na 3000 km zware marteling rijdt ie een stuk lekkerder. Of het vervangen van de pakking nog meer verbetering heeft gebracht weet ik niet: het is slecht weer geworden en de auto staat lekker in de garage naast zijn groene vriend.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Stilstand is natuurlijk achteruitgang, mogelijk heeft hij bij de vorige te lang stil gestaan, als hij zo eens 3000 km mag verteren daar kunnen ze enkel van opknappen.
Trouwens mooi verslag.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 7791
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Nou ja, dat dus. Of ik geen zin had om vrouw en kind Waterman af te lossen en een stukje mee te rijden. Salzburg, waar ligt dat ook alweer? Wacht, dat is vlakbij de Deutsche Alpenstrasse. Die hebben Waterman en ikzelf al eens eerder deels onveilig gemaakt. Als we dan toch een paar dagen gaan sturen kunnen we net zo goed de rest gaan rijden!
De Deutsche Alpenstrasse loopt van Lindau aan de Bodensee, in het westen, naar Schönau am Königssee in het uiterste oosten van de Duitse alpen. Omdat we in het oosten beginnen rijden we ‘m dus in tegengestelde richting. Tijdens het perstripje van die Picasso hebben we overnacht in het (toen nog) Intercontinental Hotel Berchtesgaden, op een even indrukwekkende als historisch significante plek. En een hotel van 400 euro per nacht. Dat vonden wij wel een beetje te gortig, vandaar dat mevrouw 2d in dezen de hotels van tevoren geboekt heeft, zodat we daar geen zorgen over hadden. Mijn reis naar Salzburg was overigens opmerkelijk soepel: eerst een vlucht vanaf Schiphol naar München (waar de luchthaven nog niet naar verschraald bier rook, dat deed het destijds met de Picassoreis wel, want Oktoberfest), en van daaruit een korte verbinding naar München Ost, om vervolgens met de Eurocity naar Salzburg te gaan. Mijn vlucht vertrok om 7:00 dus vertrokken we half zes naar Schiphol, om zoals beloofd om 11:59 in Salzburg te arriveren. Nog nét op tijd om de Dames Waterman uit te zwaaien. De vakantie kon dan nu écht beginnen.
de CRJ900 (had ik ook nog nooit van gehoord), waarin Frau Anja ons naar München bracht, zelden zo’n mooi zachte landing meegemaakt, ondanks zeiknatte baan
München Flughafen
Vanuit Salzburg maar snel de Alpenstrasse opgezocht. De regen hield nog even aan maar ook toen het eenmaal bochtiger werd bleek dat niet echt een probleem voor de 190. Erg druk was het niet, dus konden we het wel een beetje op ons gemak doen.
Gelukkig klaarde het in de loop van de middag nog aardig op. De route is behoorlijk goed aangegeven en voert door dorpen en langs meren, zo nu en dan een flink stuk stijgen/dalen en zo nu en dan een mooie (reeks) haarspeldbocht(en). Vlak voor onze eerste stop in Oberammergau, in het (overigens verder uitgestorven) dorpje Walchensee aan de.. Walchensee heb ik zelfs nog wat mooie kiekjes van de wagen kunnen schieten:
Overnachten dus in Oberammergau. Vriendelijke mensen, heerlijk gegeten. Erg leuk plaatsje ook.
Vrijdag na het ontbijt lekker op tijd door. De ochtend zouden we de Alpenstrasse afronden en dat is gelukt: de route hebben we gevolgd tot Lindau am Bodensee. Door de aanhoudende regen was de aankomst wel wat later dan verwacht. Tot het uiterste puntje van het eiland gereden voor de obligate foto’s en daarna de Benz weer de sporen gegeven.
Vanuit Lindau kun je direct noordwaarts in de richting Ulm/München, maar het ligt natuurlijk veel meer voor de hand om de route langs de Bodensee te vervolgen. Dat was dan ook de route die ik uitgestippeld had: tot aan Stockach via de 31 en dan weer binnendoor. Helaas hebben we dat stuk vrijwel alleen maar file gehad. Na een noodgedwongen hamburgerstop rond drie uur (je moet toch wat lunchen) besloten we de snelweg maar op te zoeken. Voor mij overigens het moment om voor het eerst achter het stuur van de Mercedes te stappen. Via de A98 en de A81 wat meters goed kunnen maken en bij Rottweil er weer af. Wat in eerste instantie niet echt Zwartwouderig leek bleek al snel om te slaan in met wolken gevulde dalen tussen met naaldbomen gevulde hellingen en bergtoppen: prachtig. En, ondanks het natte weer bleek de Benz prima te mennen. De remmen zijn erg goed maar bijten wat hard zodat op nat wegdek de boel erg snel blokkeert. Da’s oppassen dus en de banden staan inmiddels ook op de nominatie om vervangen te worden. De stuurschakeling heeft ook wat gewennig nodig. Voor het bedienen is gepaste kracht gewenst, maar ook wel weer wat fingerspitzengefühl. Het sturen is wat indirect, maar toch vol feedback door het ontbreken van bekrachtiging.
Of ik die Retro Tankstelle nog had bekeken. Eh, nee. Wel wilde ik persé door Beffendorf rijden, omdat Beffendorf. Toen we daar even stil stonden om de verdere route in Viamichelin in te vullen bleek deze Avia op de route door Freudenstadt te liggen. We zijn daar dus ook maar even gestopt voor een tankbeurt, foto’s en twee kloosterbiertjes
Na nog een goed uurtje sturen dan eindelijk vlakbij Bühl gearriveerd. Deze keer verbleven we in een door een familie uitgebaat hotel. Supervriendelijke mensen met veel interesse en zo’n auto, daar kun je ook altijd mee aankomen. Veel duimpjes onderweg ook. Niet zo gek eigenlijk, in het land waar aan de rand van elk dorpje een bord met Gute Fahrt staat! Afijn, Waterman had die avond een heerlijk stukje vlees en ik een forel aus eigenem Teich:
Na alweer een goede nacht (het is daar donker en stil) en een heerlijk ontbijt bleek het weer ineens helemaal opgeklaard. Vandaar dat we niet meteen de Autobahn op hebben gezocht, maar eerst nog een stuk dwars door het Zwarte Woud hebben gereden: vanuit Bühl naar Pforzheim. Met koude banden de spanning nog wel even gecontroleerd en dat bleek op de vooras nog wel te overzien, maar op de achteras moest er wel een halve bar bij. Later bleek dat de auto een stuk stabieler te maken.
Na in Pforzheim nog een grote rommelmarkt bezocht te hebben vonden we het de hoogste tijd om definitief richting huis te gaan: drie dagen was toch echt wel het maximum dat we zonder ontzettend gezeur weg konden blijven. De Autobahn op dus maar, en 120 kruisen gaat helemaal prima.
Als je dan weer thuis bent blijkt eigenlijk pas hoe fijn het is om een stuk te rijden in een auto waar je niet zomaar in weg rijdt. In een auto waarin je moet wennen aan de bediening, waar je het bochtenwerk moet aftasten, waar je het rempedaal niet zomaar op de bodem kunt planten als een (nood)situatie daarom vraagt. In een auto waar je alle bijgeluidjes moet leren kennen. Alle geurtjes ook trouwens. Niet alleen die van die ruftende hond op de achterbank. Het resultaat is dat je een band opbouwt met een auto. En of dat nou een Mercedes Benz 190c uit 1964 is, of een Axel uit 1989, een ID uit 1962 of een BMW 520 uit 1970: dat is het échte autorijden.
Tijdens onze trip waanden we ons weer in de jaren 60, toen er nog nauwelijks snelwegen waren en een rit ook echt een rit was. En dat is een hele fijne manier om je vakantie af te sluiten, of gewoon een paar dagen te onthaasten.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Wat een prachtig geschreven verslag met mooie foto’s, dit gebied moet ook maar op mijn lijstje om eens met een oude auto doorheen te rijden, twijfel of het per GS of met de W114 moet, hmm keuze stress.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Wat een epische trip jongens. Misschien moeten we om dit traject de forumreis van 2019 optuigen?
Totaal aantal Berichten: 654
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Mooi avondtuur en mooie foto’s!
2d schreef:...deze Avia op de route door Freudenstadt…
geweldig gebouwtje, ben er een paar dagen na jullie doorheengefietst . Zijn jullie ook bediend door een man met period-correcte uitdossing, overall en pet?
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 10305
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Freudenstad….Daar heb ik eens een week gekampeerd!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Mooi verhaal en een prachtig vliegtuig op de foto. Een echte Canadair Regional Jet (CRJ) van Bombardier. Heb nog aan dit type gewerkt en de iets ouder variant. Je moet een behoorlijke acrobaat zijn om aan de elektronische componenten te komen. Ondanks dit een super kistje!
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 43289
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lucas schreef:Wat een epische trip jongens. Misschien moeten we om dit traject de forumreis van 2019 optuigen?
Het is een waanzinnige rit met vele uitzichten, skigebieden, rodelbaantjes, eettenten en de meest uiteenlopende wegen. En, met alles wat Citroën maakte prima te berijden al zal het met een 12 pk eendje wat langer gaan duren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43289
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er is ook wat bewegend beeld natuurlijk
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
schitterende muziek. Genieten onder het rijden!
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 43289
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zon!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste