Hallo allemaal, ik ben Xander
ik ben niet nieuw hier, maar ik heb tot op heden alleen meegelezen en dat heeft me al vaak een ideetje opgeleverd. Ik heb een probleem, de tweetonige hoorn doet het niet. Rechtstreeks op de accu aangesloten doet ie het wel, stekkertje van de bedieningsknop doorverbonden, niks, relais vervangen door een nieuwe, wederom niks. Verbinding met accu en stekkertjes daar in de buurt allemaal nagelopen, schoongemaakt en opnieuw verbonden, niks. Het gaat om een cx 25 GTI turbo2 uit 1989. Weet iemand waar eventueel nog andere stekkertjes of zwakke plekken in deze stroomkring zitten? Waar loopt de draad vanuit het dashboard precies? Op een ander moment zal ik mezelf en mijn vervoermiddel nader introduceren. Ik heb nu even haast met deze vraag omdat ik volgende week naar de APK mag. Alvast dank voor het meedenken!



















Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
staat er op het relais wel stroom (als contact aan staat), een multie meter is een uitkomst, bij gebrek is een lampje ook uit komst.
het relais werkt als een waterkraan, als je op het stuur op de schakelaar drukt gaat de kraan open. en zo krijgt de claxon stroom, van daar de 3 aansluitingen,op het relais,



Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 31-01-2017
- Jumper jumper3 euro 4 2.2hdi puma
Dank voor de reacties. Beremans: het relais ga ik vandaag doormeten, maar alles tussen accu en relais heb ik al nagelopen… De zekeringen zijn ook allemaal ok. In het korte stuk tussen accu en hoorns lijkt alles in orde? Zijn er mensen die weten of er ergens in het traject tussen bedieningsknop en relais stekkers of gevoelige plekken zitten?



















Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Als je de draad waar stroom op staat, met die van de claxon verbind, wel even het relais er tussen uit dan moet de claxon werken,



















Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Als dat het wel doet, zoek dan de draad op bij het stuur van de claxon, kijk of deze wordt gestuurd door 12V, of dat ie gebruik maakt van massa, je kan dan even een externe draad aansluiten, eventueel met drukknop, als dat wel werkt, naar mijn weten moet de claxon het doet als je op een knop drukt, en niet dat ie op de orginele schakelaar hoeft te zitten, eventueel na vragen, om teleurstelling te voor komen
Dank, ik hoop dat morgen tijd voor te hebben!
De knop/stekker van de claxon in de satelliet kan natuurlijk ook gewoon de geest gegeven hebben of het plastic mechanisme. misschien ook even checken?
Mwah… Gewoon goedgekeurd, ook al doet de claxon het niet. Dit weekend maar eens verder puzzelen.
Claxon doet het nog steeds niet. Locatie van het probleem is nu beperkt tot het gebied tussen schakelaar en zekeringkast. Job van garage Hydraulique was gisteren zo vriendelijk om mijn bevindingen nog eens te controleren door alles door te meten. Nu maar eens rommelen in de zekeringenkast. Zekering is goed en er is al een ruime hoeveelheid contactspray in gegaan. Nog geen soelaas helaas. Ik had ook al een jaar of 4 een langzaam leeglopende accu. Zag vanmorgen in het aardedonker ineens dat de kentekenplaatverlichting zwak brandde. Ik wist niet dat dat ook kon zonder ingeschakeld contact. Iemand ervaring hiermee?
Rednax schreef:...Zag vanmorgen in het aardedonker ineens dat de kentekenplaatverlichting zwak brandde. Ik wist niet dat dat ook kon zonder ingeschakeld contact. Iemand ervaring hiermee?
Ja, natuurlijk kan de kentekenverlichting branden zonder ingeschakeld contact, want die verlichting zit op de gewone lichtschakelaar en de koplampen en achterlichten horen ook gewoon te kunnen branden zonder dat het contact aanstaat.
Iets anders wordt het als de kentekenplaatverlichting brandt terwijl alle andere verlichting uitgeschakeld staat. Dan heb je ergens sluiting.
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Misschien door de toegepaste ruime hoeveelheid contactspray?
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Misschien iets te slordig geformuleerd: de kentekenplaatverlichting brandt als ze niet zou mogen branden. Dwz alles is/staat uit! Te veel contactspray zou er niks mee te maken moeten hebben lijkt mij. Contactspray zou ervoor moeten zorgen dat iets wat contact moet maken, dat ook inderdaad doet. De zekeringkast is brandschoon, er liggen geen dikke lagen stof of ijzervijlsel in. Alle draden maar weer eens nalopen…
Dit probleem lijkt enigzins op een casus waar een weigerachtige claxon (vaak maar niet altijd) het gevolg was van water dat in de zekeringkast kwam door roestschade thv de A stijl. Dit is te bekijken vanuit de motorruimte door achter het LHM vat, door de gaten die daar in het plaatwerk zitten, te kijken. Ik hoop dat je dat probleem niet hebt…. Zou wel verklaren waarom je verlichting nu ook spookt.
CX GTi Turbo 2 - All Black
De a-stijl ziet er netjes uit. De zoektocht vwb de luchthoorns gaat verder. De zwak brandende kentekenplaatverlichting blijkt de kofferbakverlichting te zijn. Die schijnt door het glaasje van de kentekenplaatverlichting. Ik heb enige tijd geleden een lampje in de lamphouder in de kofferbak geplaatst, want dit ontbrak. Ik heb het lampje nooit zien branden, nu blijkt dat ie verkeerd om geschakeld wordt. Kofferbak dicht lampje aan, kofferbak open lampje uit. Heel handig zo! De vorige eigenaar loste dit dus op door het lampje eruit te halen… Weet iemand hoe dit geschakeld wordt?
Rednax schreef:... Ik heb het lampje nooit zien branden, nu blijkt dat ie verkeerd om geschakeld wordt. Kofferbak dicht lampje aan, kofferbak open lampje uit. Heel handig zo! De vorige eigenaar loste dit dus op door het lampje eruit te halen… Weet iemand hoe dit geschakeld wordt?
Klinkt een beetje als het koelkastlampje, maar dat is in ieder geval aan als je deur open doet.
De verlichting van de kofferbak wordt geschakeld door dit ding.