Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Leuk filmpje op Autovisie.
Mijn herinnering aan een Birotor is ongeveer gelijk. Mijn moeder had in die tijd een GS1220club waarmee we naar Parijs zijn gereden. En daar in de showroom van Citroen aan de Champs Elisee stond de Birotor. Ik ben daar elke dag langsgelopen om te kijken.
Mijn grote liefde was de CX die in 74 op de markt kwam en ik als 10 jarige he-le-maal weg van was. Ooit zou ik er een hebben. Dat gebeurde in 1992.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Hier inderdaad een filmpje over mijn Birotor. Deze week ook een artikel over mijn Birotor op autovisie:
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Beide erg leuk. En mooie reclame voor de birotor!
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Egbert is de elektronische ontkoppeling van de C-matic al vervangen en rijdt de GS weer? Je moet natuurlijk aanstaande weekend wel naar Zeeland
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Leuk zeg, en mooi toeren bij beekberggen. TOP
mbender schreef:Egbert is de elektronische ontkoppeling van de C-matic al vervangen en rijdt de GS weer? Je moet natuurlijk aanstaande weekend wel naar Zeeland
Noodreparatie gedaand. Een andere solenoide is net binnen.
Maar ik doe die rit voor de zekerheid met mijn Peugeot Camper en een autotrailer met Birotor er achter.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Gelukkig de Birotor op de trailer meegenomen naar Zeeland ( 30 jr GS club).
Zaterdag wilde de Birotor niet meer starten op de camping, bijna lege accu. Gelukkig past de accu van mijn Peugeot Expert in de Birotor, dus die accu even geleend.
Op het evenement een multimeter geregeld. Een Poolse GS rijder ( en Birotor bezitter) keek even mee en hij wees mij op het euvel: er zat geen V-snaar meer op. Poelies stonden 1 cm uit het lood en de V-snaar was in heel korte tijd “opgegeten”.
Hoe kan dat? Voor het opnemen van de film voor autovisie 2 weken eerder had ik ook al een platte accu. Toen bleek er een lekstroom van 5A te zijn door een lekke diode van de dynamo. Ivm 30 jr GS club toen snel dynamo van de donor Birotor er op gezet. Blijkt de poelie van die dynamo dus fors anders te staan.
Gelukkig kan je lang rijden op een volle accu. Zaterdag de hele ochtend rondjes met bezoekers gereden en zondag een tourrit van 3 uur. Dat allemaal op 1 accu lading.
De door mij gerepareerde solenoide heeft het goed gehouden
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Het was een geweldige ervaring om een stukje met de birotor mee te rijden. De passie die je hebt bij de birotor workshop werkte gewoon aanstekelijk geweldig hoe je op een begrijpelijke manier deze techniek overbrengt.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Ik vertrouw de (originele) met puntjes aangestuurde thyristor ontsteking van de Birotor niet helemaal. Bij hoge toeren klein beetje inhouden, alsof hij af en toe een vonk over slaat.
Dus een ombouw setje van E-spark met bijbehorende bobine aangeschaft.
Je schuift een kunststof rotor met 4 geintergreerde magneten over de verdeler as. Ipv de puntjes monteer je een kleine unit met o.a. een hallsensor.
Moest wel de verdeler van de donor Briotor een beetje aanpassen, want voor deze verdeler hebben ze geen passend setje.
Op de proefbank trok het vonken van ruim 2 cm.
Maar helaas op de auto werkt het niet goed. ploffen knallen. Terwijl de ontsteking wel op tijd staat. Wordt slechter bij hoge temperatuur ( als de motor warm is) en bij hoge toerentallen.
Teleurstellend. Ga contact opnemen met de leverancier.
Maar ja het kan niet altijd goed gaan als je iets uit probeert.
Oude verdeler weer teruggeplaatst en nu loopt hij weer.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Egbert:
Citroen/Bosch en NSU hebben speciaal een HKZ condensator ontsteking op de birotor en de ro80 gezet omdat ze heel veel vonkenergie nodig hadden. Een Porsche carrera uit die tijd had dat ook.
Als je dat vervangt door een contacpuntloze bobine ontsteking heb je niet genoeg tijd om de bobine “op te laden” bij hogere toerentallen ( je ontsteekt 6 keer per omwenteling dat is best veel) Een bobine ontsteking is te traag voor een birotor. Vonken van 2 cm op een “bank” is niet ook genoeg, ik haal gemakkelijk 5-8 cm met andere condensator ontstekingen, en 3-5 cm met een bobine ontsteking.
Zo’n condensator ontsteking is wel “slecht” voor je bobine, want die krijgt iedere ontsteking een flinke optater van de ontlading van de condensator. Ik zou dus eerst eens kijken of je geen spanningslekkage hebt op de bougiekabels of de kop van de bobine, en siliconen met grafiet kern werkt het beste, koperdraad kern bobine kabels werken echt niet goed met een condensator ontsteking. Een condensator ontsteking geeft een heel felle korte vonk, maar iedere “verlenging” van de vonkduur door de weerstand in de bougiekabels is een welkom extra.
Je kunt ook nog experimenteren met een laag ohmse bobine, daar kan de condensator ontsteking goed mee overweg. ( primaire weerstand tussen 1 en 3 ohm of zo). Het kan zijn dat je een gewone hoog-ohmse bobine gebruikt, dan krijg je niet genoeg vonkenergie en dat merk je bij hogere toerentallen. De contactpunten van een wankel gaan erg lang mee omdat ze een vrij lage stroom te schakelen krijgen, maar toch enkele tienden ampere, anders vervuilen je contactpunten vrij snel.
To err is human, not to err is divine.
Ik had zo´n ontsteking ook in de alfa montreal, een dubbele set met twee contactpuntsets die gingen wel 100.000km mee.
Gr. Wim.
En hier het stuk in Autovisie.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
De oorspronkelijke dynamo voorzien van 3 andere dioden.
Want 1 diode bleek in de sperrichting fors lek te zijn en 2 dioden lieten gewoon geen stroom meer door in de goede richting. Een oude uit elkaar liggende DS dynamo gepakt ( waarvan 4 van de 6 dioden nog goed waren), daar de goede dioden uit geperst en die gebruikt voor de Birotor dynamo. Even opletten bij de diode, in een dynamo zitten er 3 met Anode aan het huis en 3 met Kathode aan het huis.
De verbinding aan het draadje zit gepuntlast in de dynamo. Ging prima om dat te puntlassen met mijn puntlas apparaat voor plaatwerk ( in een heel lage stand).
Nwe V-snaar en hij laadt weer keurig bij.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper