Bij een DS moeten de achterremschoenen gecentreerd worden, dat maakt het vervangen ervan een precisieklusje. In de film leggen wij de hele procedure uit. Om te centreren heb je speciaal gereedschap nodig, dat is vrij eenvoudig zelf te maken, maar je kan het ook van ons lenen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Weer een mooi instructief filmpje!
Ook prettig is dat de simpele handelingen zoals los- en vastdraaien versneld zijn.
En natuurlijk een sfeervol muziekje op de achtergrond!
Toevallig vorige week de trommels er af gehad en vervangen moet toch wel een keer…
Zijn die borgveertjes nog te krijgen?
Want die zijn wel wat kwetsbaar na 40+ jaar denk ik…
Mooi filmpje TT !
Misschien een paar vragen :
- moeten de onderste stelbouten niet schuin naar binnen-boven worden gedraaid om maximaal naar binnen te staan ?
- het stof is, zoals jullie elders al zeggen, soms zeer gevaarlijk (je ziet bij het slaan met de hamer etc het stof er uit komen. 1 vezel kan al longkanker geven in principe)
- kunnen jullie nog aangeven hoe je het gemakkelijkste een stelgereedschap maakt ? Mij lijkt dat je gewoon een strip over 2 wielbouten kunt maken, met een standaard hoekje schuifbaar erover. De strip hoeft niet over het midden te lopen
- hoe strak moet je met het stelgereedschap over de schoenen kunnen halen? En hoe strak moet de trommel mogen aanlopen?
Rogier23 schreef:
Misschien een paar vragen :
- het stof is, zoals jullie elders al zeggen, soms zeer gevaarlijk (je ziet bij het slaan met de hamer etc het stof er uit komen. 1 vezel kan al longkanker geven in principe)
Staat wel vermeld in het filmpje maar toch doen jullie het zelf niet, viel mij ook al op…
Asbestverwerking is naar mijn weten pas gestopt in ‘85…
Wij gaan lekker eerst met de plantenspuit tekeer
Rogier23 schreef:
Mij lijkt dat je gewoon een strip over 2 wielbouten kunt maken, met een standaard hoekje schuifbaar erover. De strip hoeft niet over het midden te lopen
Gaat volgens mij niet werken omdat de passer toch echt uit het centrum van de boog moet draaien.
En de wielbouten liggen niet in die lijn.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Rogier23 schreef:...het stof is, zoals jullie elders al zeggen, soms zeer gevaarlijk (je ziet bij het slaan met de hamer etc het stof er uit komen. 1 vezel kan al longkanker geven in principe)...
Wat mij betreft een klusje voor professional.
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
H@ns schreef:
Gaat volgens mij niet werken omdat de passer toch echt uit het centrum van de boog moet draaien.
En de wielbouten liggen niet in die lijn.
Maar een passer aan twee wielbouten maakt ook een cirkel.
Tegen het stof gebruik je remmenreiniger. Het stof is aardig waterafstotend. En dus NIET met perslucht uitblazen die hap!!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Egbert schreef:Bij een DS moeten de achterremschoenen gecentreerd worden, dat maakt het vervangen ervan een precisieklusje.
Ik meende dat je moest opletten bij het centreren,
Dat de primaire remschoen boven net vrij is en naar onderen iets strakker wordt gesteld. Bij de secuurdere remschoen onder net vrij en naar boven iets strakker. Dit om de remvoering geleidelijk te laten aangrijpen.
In het filmpje worden de remschoenen evenwijdig aan de trommel gesteld ?.
Wij stellen zo af dat de schoenen exact de remtrommel volgen als ze aangrijpen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ja klopt Egbert, dat is in het filmpje duidelijk te zien.
Ik kom hierop omdat ik in de jaren ’70 veel remrevisies deed van 2cv’s, het principe van centreren is gelijk. Zat je er iets naast met centreren, dan had je vaak eerst piepende remmen, ging ook wel over maar toch niet fijn.
Ook ik heb in de jaren 70 professioneel 100-en 2cv remrevisies gedaan. Kanten van de schoenen beetje afschuinen en zo zuiver mogelijk centreren. ( was vond ik een van de leukere klussen en dom genoeg deden we toen niets aan asbeststof bescherming)
In het begin waren de afbestvrije voeringen inderdaad gevoelig voor piepen, dan hielp het om een heel klein beetje niet volledig zuiver centreren volgens jou beschrijving om dat te voorkomen.
Bij mijn DS heb ik ook een keer last van piepen gehad na vervangen voeringen, na opnieuw centreren volgens jou methode was het niet over. Het was er pas uit nadat ik nwe voeringen van een commerciële leverancier had gekocht.
Dank voor de opmerking.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 9361
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Mooie heldere uitleg.
Jullie worden nog een keer profs!
Succes met de volgende filmpjes.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Rogier23 schreef:Mooi filmpje TT !
Misschien een paar vragen :
- moeten de onderste stelbouten niet schuin naar binnen-boven worden gedraaid om maximaal naar binnen te staan ?
Lijkt mij wel. In het filmpje wordt nu een verkeerde afstelling verkregen omdat de excentriek linksonder niet genoeg naar binnen stond. De passer moet in dat geval afgesteld worden op de onderzijde van de schoen en niet de op bovenzijde.. me dunkt.
Klopt, je moet de beide excentrieken beneden voordat de trommel er op gaat naar binnen stellen.
Dan de trommel er op en afstellen dat net aanloopt.
Overigens als je de excentrieken niet voldoende naar binnen gesteld heb vooraf, dan zie ge nadat de trommel er af gaat waar die aangelopen heeft, dus dan kan je op dat punt de passer afstellen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper