Totaal aantal Berichten: 9433
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De hierboven genoemde aanhaalprocedure is voor een dieselkop, geldt die ook voor een benzinekop?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
PS. Controleer wel welke motor jij hebt met de gegevens in het boek. Er zijn een paar verschillen.
Volgens mij is de 25 gti turbo 2 een 25/662 blok
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als er op diverse plekken druppels zijn zit de kop niet goed. Een moment van 60 NM moet genoeg zijn om een onbelaste niet hete motor dicht te houden…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Je kan voor de zekerheid ook even Beau of Leontine bellen, ik denk dat zij het uit hun hoofd weten.
Dank voor de info. Het is een 666-blok. Het handboek is voor de latere versies helaas niet heel specifiek. Vandaar dat ik de beschrijving bij de pakking maar aangehouden heb. 60Nm over 19 bouten leek mij in principe ook wel wat doen dus die lekkage zit me helemaal niet lekker
Ik zal wel eens even rond bellen kijken of Leontine of Beau me hier verder kunnen helpen.
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bel ff met David Overberg van D’oro in Utrecht. CX specialist.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
na contact met Leontien kreeg ik de tip de bouten tot 70Nm aan te draaien, Sjors doet zelfs 80Nm. Nou zitten ze met 74Nm aangedraaid en de meeste lekkage lijkt weg. Ik onderzoek nog wel wat druppeltjes rondom de waterpomp.
Als ik het goed heb zit het 662-blok in de Turbo1 en de 666 is voor de turbo2 (en de 667 is dan voor de T2 met kat). De aanhaalmomenten zouden echter wel hetzelfde zijn. En dan klopt die 40Nm > 100graden > 100graden en dan na warmstoken nog eens 45graden wel.
Wat ik begrepen heb is dat de bouten van origine met een hoekverdraaiing aangehaald werden maar dan na X-aantal km sowieso terug naar de garage moesten. En dat vond men vervelend; net een nieuwe auto en dan al naar de garage. Zodoende is men overgestapt naar aanhaalmomenten ipv hoekverdraaiing. Dit maakt ook het verschil tussen rekbouten en “normale bouten”. De bouten in de CX zouden eigenlijk rekbouten. Maar dan moeten er nieuwe gebruikt worden als je de pakking vervangt. Dit blijkt niemand te doen er bij verder navragen blijken de bouten ook niet meer te vinden. En dat lijkt dus een beetje de patstelling: bouten hergebruiken die daar eigenlijk niet voor bedoeld zijn…maar goed, de praktijk leert: geen probleem.
Naast de lekkage had ik nog een andere worsteling: de aandrijfassen. Zo makkelijk als ze eruit kwamen, zo lastig willen ze er weer in. Ik heb aan de linkerzijde sowieso de uitdaging om de hoes over de tripoidepot te krijgen die in het differentieel vast is blijven zitten. Maar groter is de uitdaging beide assen passen te krijgen…huh?
Rechts, de lange as dus, heb ik er nu in zitten, maar ik heb heel veel moeite gehad om het uiteinde door het wiellager te steken. Bovendien heb ik ook opvallend veel moeite gehad bij het vastdraaiden van de fusee. Door de speling in de tripoide, zou je verwachten dat er, met een losse moer bij het wiellager, wat axiale speling zou zijn. Maar alles zit volledig klem vast. Het sturen gaat bovendien moeilijk.
Links gaat de as er opvallend makkelijk in, te makkelijk zelfs: ik kom een centimeter of 2 aan aslengte te kort. Als ik de moer bij de wiellager vast draai komen de tripoide kogels half uit de tripoidepot…
Ik volg met de as lengte de vraagbaak/Hayness en die zegt dat rechts de lange as is (dus het stuk tussen tripoide en homokineet) en links de korte. (378,5mm tegenover 388mm als ik het goed heb, daar zit dus een krappe centimeter verschil tussen). Zou het kunnen zijn dat er een fout in die boeken geslopen is, of dat het links/rechts verkeerd zit? (ik ga er vanuit dat je dit ziet vanuit de bestuurdersstoel, die dus links zit).
Kent iemand dit probleem en wat is wijsheid?
moeilijk te zien, maar hier komen de kogels uit de tripoide half uit de pot:
en als ik de asmoer los haal, kan ik alles zoveel naar binnen duwen (dus kogel helemaal tegen de achterzijde van de tripoidepot):
Totaal aantal Berichten: 9433
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Heb een set assen los liggen, weliswaar van een TD1, maar dat maakt voor het principe niet uit.
Het deel tussen homokineet en tripoide verschilt in lengte.
Op dat asdeel zitten 2 verjongingen, waar de kleine kant van de ashoes in valt.
Als ik de lengte opmeet tussen beide verjongingen, kom ik rechts op ca. 130 mm en links op ca. 160 mm.
Het lijkt erop dat je de assen verwisseld hebt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Assen verwisseld, dat was ook het eerste waar ik aan moest denken. Je kan de assen ‘lezen’ aan de hand van de groeven die er in zitten. Daar is een ‘handig’ overzicht voor, zie hieronder.
links:
rechts:
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
le look le plus cool schreef:Ik heb aan de linkerzijde sowieso de uitdaging om de hoes over de tripoidepot te krijgen die in het differentieel vast is blijven zitten.
Ai, ja dat is lastig. De tripoïde wilde echt niet uit het differentieel na demontage van je blok? Het kan wel, maar ik heb nooit geprobeerd.
Ik volg met de as lengte de vraagbaak/Hayness en die zegt dat rechts de lange as is (dus het stuk tussen tripoide en homokineet) en links de korte. (378,5mm tegenover 388mm als ik het goed heb, daar zit dus een krappe centimeter verschil tussen). Zou het kunnen zijn dat er een fout in die boeken geslopen is, of dat het links/rechts verkeerd zit?
Het probleem met Haynes is ook natuurlijk dat ze het doen op basis van een paar auto’s, maar Citroën kennende zijn er natuurlijk veel verschillende varianten van alles geweest: dit is onmogelijk terug te vinden in de Haynes. Voor dit soort dingen (en zeker als je dingen gaat aanpassen/vervangen aan je auto) is het handig om de originele Citroën documentatie te hebben, daar staat veel in van welk jaar tot welk jaar gebruikt werd en wat de wijzigingen zijn etc.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
René Jongejan schreef:Heb een set assen los liggen, weliswaar van een TD1, maar dat maakt voor het principe niet uit.
Het deel tussen homokineet en tripoide verschilt in lengte.
Op dat asdeel zitten 2 verjongingen, waar de kleine kant van de ashoes in valt.
Als ik de lengte opmeet tussen beide verjongingen, kom ik rechts op ca. 130 mm en links op ca. 160 mm.
Het lijkt erop dat je de assen verwisseld hebt.
Ja, daar begint het nu toch echt wel op te lijken. Komende week ze maar eens om gaan wisselen, dan hoop ik dat het past. Ik wil onderhand die motor eens starten!
Totaal aantal Berichten: 9433
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De rechter as is in totaal wel de langste, maar heeft het kortste stuk tussen tripoïde en homokineet.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik weet dat er verschillende lengte assen zijn. Ze zijn wel gemerkt ergens dacht ik. Bel ff met een specialist.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>