Werkelijk een prachtige auto maar ik vind voor Nederland althans het motoren aanbod beperkt.
De Puretech 3 cilinder lijkt mij aan de magere kant en waarom geen automaat ?
De 180 PK benzine is niets anders dan de bekende THP met een onvoorspelbare levensduur. Het is weliswaar stil geworden op de fora inzake de THP problemen maar er zijn de afgelopen jaren dan ook nauwelijks meer Peugeots en Citroens met THP motoren verkocht.
Dan maar voor de 130 PK diesel, hoewel een Eurocommissaris voorspelde dat alle dieselmotoren binnen 5 jaar verboden zullen worden.
Er komt wel een hybride maar ook weer gekoppeld aan een THP.
PSA mist gewoon betrouwbare grotere benzine motoren.
De 180 PK benzine is niets anders dan de bekende THP met een onvoorspelbare levensduur. Het is weliswaar stil geworden op de fora inzake de THP problemen maar er zijn de afgelopen jaren dan ook nauwelijks meer Peugeots en Citroens met THP motoren verkocht.
Waarop baseer je dit? De thp zit toch in vrijwel alle volume modellen van PSA?
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Totaal aantal Berichten: 285
Geregistreerd: 27-04-2007
- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
Ik heb het idee dat door de problemen in het verleden, de THP motor voor sommige mensen voor altijd slecht blijft.
Volgens mij is door de modificaties de motor niet beter/slechter dan andere motoren. Goed onderhoud is waarschijnlijk daarbij wel een must ....
Maar als er betrouwbare data van is, laat ik me graag overtuigen ....
De THP werd in 2007 bij Peugeot geïntroduceerd. In 2010 werden de meeste C5’s en 508-ten in Nederland met deze motor geleverd. In 2012 waren er al zoveel problemen gesignaleerd dat Radar daar zeer uitvoerig aandacht aan besteedde. In de daaropvolgende jaren nam de verkoop van Peugeots en Citroens met deze motor zeer sterk af. De problemen waren zeker niet opgelost maar kregen minder aandacht omdat het nog maar betrekkelijk weinig wagens betrof.
Mini en BMW haalden de motor uit hun pakket, maar PSA ging door.
Mijn eigen C5 uit 2015 was na 38.000 km toe aan een nieuwe motor. Ook bij de Picasso met de THP 165 ontstaat na verloop van tijd vervuiling en rek van de ketting.
PSA maakte in 2017 3,4 miljoen auto’s en 200.000 THP’s. In Europa worden ze nauwelijks geleverd. Het merendeel gaat naar China en Zuid Amerika. In Europa verkopen ze nog heel veel diesels en benzine auto,s met de Puretech 3-cilinder, die trouwens ook nu uit China komt vanwege de grote vraag.
Het is dus moeilijk om te achterhalen of de huidige THP’s beter zijn geworden. Volgens de Nederlandse THP-specialisten betreft het nog steeds hetzelfde blok met een andere software. Het blijven motoren die snel kunnen vervuilen en zeer regelmatig en frequent onderhoud nodig hebben.
Ik zou graag een bevestiging willen krijgen dat de huidige generatie THP motoren wel betrouwbaar is, maar ik ben bang dat de nabije toekomst dat zal moeten uitwijzen
Nee, hij heet trouwens ook niet leer THP
Maar de 1,6 puurtech.
Maar wat opvalt, er zijn mensen die er probleemloos meerijden, maar die hanteren zeker niet het nieuwe rijden.
En laten de motor flink werken.
Vind het wel een geslaagde wagen.
Totaal aantal Berichten: 1889
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Aha maakt ie kans om terug ‘t Citroën kamp in te rijden exit Honda ???
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
dacht ut niet, hahaha
op de franse citroen site staan inmiddels de prijzen….
begint daar bij 24.700 voor de instapper 130 pk, terwijl een C4 Spacetourer er 26.000 kost…
ben benieuwd waar dat in NL op gaat uitkomen.
op de citroen.fr staat ook een configurator beschikbaar.
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Zo goedkoop zal hij bij ons vast niet worden helaas.
Totaal aantal Berichten: 1889
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Ook eens een poging gedaan op de configuratie C5 Crossback, 1.5 BLUEHDI EAT 6 SHINE met alle opties kom ik uit op een bedrag van €41000, maar heb er nog geen wauw gevoel bij zo op de pc.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007
- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
De Belgische site meldt intussen ook al prijzen maar de Nederlandse helaas nog steeds niet
Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)
Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007
- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Prijzen zijn inmiddels bekend volgens Autoweek:
PureTech 130 S&S v.a. € 31.390,-
PureTech 180 S&S EAT8 v.a. € 39.090,-
BlueHDi 130 S&S v.a. € 41.490,-
BlueHDi 130 S&S EAT8 v.a. € 43.990,-
BlueHDi 180 S&S EAT8 v.a. € 48.990,-
De C5 Aircross PureTech 130 S&S LIVE heeft een vanafprijs van € 31.390,- rijklaar.
De BUSINESS versie is er vanaf € 32.140,- rijklaar, incl. BTW/BPM
Hopelijk wordt de PureTech 130 over een paar maanden ook met automaat leverbaar?
Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)
Totaal aantal Berichten: 285
Geregistreerd: 27-04-2007
- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
https://www.youtube.com/watch?v=VnVp9lqqzd0
Rij impressie met de C5 Aircross
Totaal aantal Berichten: 1889
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
https://www.tf1.fr/tf1/auto-moto/videos/citroen-c5-aircross-grand-test.html score van 16/20
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
En ook een test van de ANWB: ‘Een aanradertje, deze auto’
https://www.youtube.com/watch?v=3P56yiGIXt8
Overigens is het op de site van Citroen NL inmiddels mogelijk om een C5 Aircross te configureren.
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)