Beste citroen liefhebbers,
Ik Ben sinds 2 maanden in het bezit van een Citroen saxo Furio 1100cc van 2002.
Helaas kom ik tot de conclusie dat mijn koppakking lek is aan distributie zijde,toch de keus gemaakt on de klus zelf tedoen.
Heb de volgende spullen besteld,
Complete pakkingset kop
Kopbouten
Distributie set, Waterpomp en spanrol
Nieuwe bougies, olie en filter
Thermosstaat.
Waar moet ik opletten.? Aandacht punten
Las dat je de kopbouten in 3 fases moet natrekken, hoeveel nm
Alvast bedankt
Doe ook de klephoedjes meteen, en slijp de kleppen weer even mooi in op hun zittingen.
Kleppen stellen kan meteen.
Aanhalen met 20Nm van binnen naar buiten en de volgende ronde 240 graden.
Sommige doen de 240 in twee stappen van 120graden.
Dat kan natuurlijk ook.(zou ik doen)
Doe goed olie op de schroefdraden en onder de boutkoppen/ringen zodat je geen stick-slip krijgt tijdens aandraaien.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Wordt olie op de schroefdraden voorgeschreven? Zoniet, zeker niet doen, dan heb je meteen een overtorque te pakken met een gerekte bout als resultaat.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Je moet er ook voor oppassen dat er niet te veel olie in de gaten komt. Deze kan nergens heen en kan er, afhankelijk van de ruimte, ook voor zorgen dat de bout niet ver genoeg ingeschroefd kan worden. Olie is niet samendrukbaar.
Top, Zal nog een graden meter aanschaffen voor de moment sleutel, daar ben ik nog niet in bezit van.
Doe hem in 3 keer aantrekken, wil wel goed doen.
Zal ook nog een vraagbaak score en nalezen.
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016
- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Vaak zit in de verpakking van de pakking de methode van vastzetten.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Een hoekverdraaiingsmeetschijf gebruik je juist in plaats van een momentsleutel.
Dus nooit in combinatie met.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016
- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Ik heb wel eens een kop gehad waar de bouten op een bepaald moment vast moesten en daarna nog eens een x aantal graden. (ben de juiste cijfers vergeten)
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dat kan, maar dan gebruik je eerst een momentsleutel.
En bij de hoekverdraaiing een vaste wringstang.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
boutgaten moeten goed schoon zijn, soms olie onder de boutkop als de fabrikant dat voorschrijft.
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016
- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
René Jongejan schreef:Dat kan, maar dan gebruik je eerst een momentsleutel.
En bij de hoekverdraaiing een vaste wringstang.
Inderdaad, dank voor de aanvulling
Heb nog een Haynes vraagbaak gedownload, staan de situaties goed in beschreven.
Vanmiddag ook nog momentsleutel van 10 t/m 210nm aangeschaft.
Ook gelijk een gradenschijf voor de ratel gekocht.
Ben heel erg benieuwd hoe het gaat, nog nooit zoiets gedaan.
Wel veel andere sleutel klussen. Ben benieuwd
René Jongejan schreef:Dat kan, maar dan gebruik je eerst een momentsleutel.
En bij de hoekverdraaiing een vaste wringstang.
Lijkt mij dat je hem eerst op moment set, daarna met de gradenschijf de bouten verder aandraaid doormiddel van graden.
Heb je ze aan eind van verhaal allemaal gelijk.
Aanhaalmomenten zijn voor ingeoliede schroefdraad, dat is altijd, als je ze droog aanhaald staan ze niet op spanning.
Nieuwe bouten gebruiken, kosten geen drol.
Veel leesplezier.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/164180/
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Heb ook nieuwe bouten mee besteld, bedankt voor de andere post.
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
paso schreef:Aanhaalmomenten zijn voor ingeoliede schroefdraad, dat is altijd, als je ze droog aanhaald staan ze niet op spanning.
Dat is dus niet waar, als een draad geolied moet worden dan wordt dit expliciet vermeld. Een draad op eigen initiatief in-oliën en aandraaien is vragen om problemen.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*