Ik heb een ZX met 260.000km op de teller en het motortje loopt als een zonnetje, maar hoelang kan deze het volhouden
Ook is de vraag wat er dan uiteindelijk versleten is: de cilinderafdichting of de oliepomp.
Heeft iemand ervaringsgegeven
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Was het maar so simpel. De levensduur van het blok is totaal afhankelijk van verschillende factoren zoals het onderhoud en de manier van gebruiken.
Ik koop liever een auto met 2,5ton snelweg kilometers dan eentje met 1 ton an stadsritjes waarbij de wagen nooit op temperatuur komt.
Ook de zaken die het het eerst begeven zijn daardoor verschillend.
Een 1.4 TU blok is op de koppakking na, prima en betrouwbaar spul.
Verder is het een simpel en zuinig blok, zeker bij een ZX kun je bijna alles zelf doen en genoeg onderdelen op de sloop.
Er zijn enkele zwakke puntjes.
- Koppakking, na 100k of 10 jaar begint deze op het hoekje linksvoor te lekken, is makkelijk zelf te vervangen als je handig ben en anders zijn er genoeg forum leden die je kunnen helpen.
- Kantelende zuigers, geeft een rauw geluid bij lage toeren en warme motor, is ook niet erg, kan de motor gewoon oud mee worden.
- Gaskleppot. meter, als deze versleten is, dan is de eerste koude start op de dag even een hik bij het wegrijden.
Wij hebben ook een 1.4 TU blok in onze andere auto liggen, een Peugeot 306 uit 1998. We hebben er net 100.000 kilometers mee gereden. Ik had al eens eerder gehoord van de koppakking die het tegen deze kilometerstand kan begeven. We zijn er dus op bedacht. Maar tot op heden rijdt ‘ie nog altijd heerlijk.
Er zit wel een rateltje in, die je vooral hoort als je optrekt bij lage toeren en bij een koud blok. Bij de dealer hebben ze gezegd, dat dit niets ernstigs is.
Ik heb mij diezelfde vraag ook wel eens gesteld.
Ik ben gaan kijken welke modellen tot welke kilometerstand tekoop aangeboden worden.
Conclusie:
1.4 en 1.8 benzinemotor halen 250-300.000
1.6 benzine motor 200 - 250.000
1.9 volcane 200 - 220.000 Meestal rond de 2 ton loopt bij de volcane een lager uit het blok, dan is het einde oefening voor de volcane. Zelf met 2 volcanes gehad,
200.000 en 207.000 KM -|-
1.9 diesel ?-?
2.0 volcane ?-?
2.0 16V ?-?
Na dit onderzoek heb ik voor mezelf besloten geen 1.6 en 1.9 benzinemotor meer aan te schaffen, het werd een 1.4. Lekker zuinig betrouwbaar. Natuurlijk zegt dit verhaal niets over een specifieke auto, er zijn altijd uitzonderingen. Geen auto is hetzelfde.
Greetz Guido!
Xantia Break 1.8 16v LPG - 220Dkm
Peugeot Partner 1.8D combo - 230Dkm
Xsara 1.4i ‘98 - 110Dkm - Leer upgraded - ST-HP-55 - Sold
ZX 1.4i Allure ‘95 - 111Dkm - El. pakket upgraded - JZ-GG-88 - Sold
AX 1.1i TGE ‘92 - 114Dkm - DL-NL-85 - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 205Dkm - ZX-66-DG - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 20xDkm - DF-NF-94 - RIP
Ik denk dat goed onderhoud en rustig warmrijden wel zorgt voor een lange levensduur. Meestal worden auto’s ook niet weggedaan omdat de motorblokjes er mee stoppen maar omdat de rest eromheen uit elkaar valt.
En dan vinden mensen het niet meer waard om ze te laten repareren.
Ik zit nu bijna op 2 ton met mijn GTI en omdat ie toch wel ietsje olie verbruikt laat ik nu de klepseals doen. Dan moet ie er weer tegenaan kunnen. Op naar de 3 ton zal ik maar zeggen
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
metro2005 schreef:Meestal worden auto’s ook niet weggedaan omdat de motorblokjes er mee stoppen maar omdat de rest eromheen uit elkaar valt.
Ik denk eerder dat de meeste wagens op de sloop belanden omdat het economisch gezien niet meer verantwoordelijk is om een reparatie uit te laten voeren (al dan niet voor de APK). Soms is het onderhoud alleen al te veel gevraagd.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gui.do schreef:1.9 diesel >350.000
Althans mijn ZX. Altijd keurig warm gereden en netjes onderhouden. Doet het nog altijd opperbest. Motor draait als de spreekwoordelijke naaimachien.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Mijn 16V zit nu op op 206.xxx km en motorisch gezien nog steeds in goede staat. Heb momenteel wel een licht lekkende kleppendeksel pakking en foutcode 65(nokkenaspositiesensor) waar ik momenteel mee bezig ben om het op te lossen. De motor verbruikt iig geen olie.
Een 16v met >200.000 en lekker draaiende motor kom je niet vaak tegen.
ZX-Cruiser schreef:Meestal rond de 2 ton loopt bij de volcane een lager uit het blok, dan is het einde oefening voor de volcane.
Geldt ook voor de 16V. Maar het hoeft niet het einde te zijn, is vaak wel te reviseren hoor
... alleen is dat bij de ZX (16V misschien wel) meestal niet meer economisch verantwoord.
Het voordeel van de 1.4 TU is dat er meer dan genoeg te krijgen zijn. Dus gaat ie stuk dan haal je makkelijk een ander exemplaar voor niet al te veel! Sommige mensen bouwen die dingen in een paar uur in. (Kakanox)
Gui.do schreef:
1.4 en 1.8 benzinemotor halen 250-300.000
1.6 benzine motor 200 - 250.000
1.9 volcane 200 - 220.000 Meestal rond de 2 ton loopt bij de volcane een lager uit het blok, dan is het einde oefening voor de volcane. Zelf met 2 volcanes gehad,
heeft dat niet voor een deel te maken met rijgedrag?
met een 1.9 wil men hard en kan men hard, met een 1.6 wil men hard maar kan men niet hard en met een 1.8 kan men hard maar wil men niet hard en met een 1.4 kan men niet hard en wil men niet hard.
Uiteraard hebben al die verschillende facoren invloed op de levensduur van een ZX. De kilometerstanden die ik heb uitgezocht komen van auto’s 2ehands zoeken op kilometrage hoog-laag gesorteerd. Ben nog nooit een volcane tegen gekomen met meer dan 216dkm op de klok (in 2 jaar tijd!). Wat betreft dat reviseren, ik heb het nooit aangedurft. A vanwege de hoge kosten maar B omdat ik ook gehoord heb dat zo’n lager dan weer snel opnieuw stuk loopt, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Ik heb mijn 2 volcanes weggedaan toen dat lager er uit liep.
Al met al geld voor mij (als voorbeeld) in elk geval dat ik geen volcane zou kopen met 2ton op de klok, maar wel een 1.4. Uiteraard zou ik dan ook de auto grondig inspecteren op gebreken etc. Op die manier ben ik gaan kijken wat wel en niet interessant is om te kopen, want er staan nogal veel ZX’en tekoop en dan moet je toch een selectie maken.
Greetz!
Xantia Break 1.8 16v LPG - 220Dkm
Peugeot Partner 1.8D combo - 230Dkm
Xsara 1.4i ‘98 - 110Dkm - Leer upgraded - ST-HP-55 - Sold
ZX 1.4i Allure ‘95 - 111Dkm - El. pakket upgraded - JZ-GG-88 - Sold
AX 1.1i TGE ‘92 - 114Dkm - DL-NL-85 - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 205Dkm - ZX-66-DG - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 20xDkm - DF-NF-94 - RIP
Gui.do schreef:Wat betreft dat reviseren, ik heb het nooit aangedurft. A vanwege de hoge kosten maar B omdat ik ook gehoord heb dat zo’n lager dan weer snel opnieuw stuk loopt, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Ik heb mijn 2 volcanes weggedaan toen dat lager er uit liep.
Het probleem is dat wanneer het lager er uitloopt en gaat tikken, de krukastap vaak ook beschadigd is. Als je dat kan voorkomen door opt tijd preventief de lagerschalen van de bigends te vervangen, dan kun je er wellicht veel langer mee rijden. Bij BX 1.9 16v is dit ook een relatief week punt.
TU motortjes gaan vaak erg lang mee mits je de koppakking wisselen als periodiek onderhoud beschouwd. Meestal maken mensen niet zoveel kms met die 1400 omdat het toch een rumoerige motor is die vooral op lange afstanden gaat irriteren. Toch zijn er genog gevallen bekend van 1400 motor die het met name op gas lang uit kunnen houden. Km-standen van meer dan 3 ton zijn zonder meer haalbaar zonder noemenswaardige kleerscheuren.
Wat betreft de diesels: een enkele wil wel eens overlijden als gevolg van een losgekomen wervelkamer of klepzetel of distriutieriem en dan is het vaak gelijk einde oefening voor de gehele motor. Soms kan een ruilkop uitkomst bieden, maar meestal gaat er meer kapot dan alleen de kop. Als het blijft draaien, dan gaat het vaak eindeloos door. Kilometerstanden van meer dan 4 ton zijn redelijk gebruikelijk bij de motortjes die de kans krijgen zoveel te draaien. Tegen die tijd wil er ook wel eens een brandstofpomp sneuvelen en de verstuivers zijn dan ook al wel meer dan eens aan onderhoud toe geweest.
mpostma schreef:
TU motortjes gaan vaak erg lang mee mits je de koppakking wisselen als periodiek onderhoud beschouwd. Meestal maken mensen niet zoveel kms met die 1400 omdat het toch een rumoerige motor is die vooral op lange afstanden gaat irriteren.
ik vind hem best lekker klinken, vaak rij ik zonder radio wat in al mijn voorgaande wagens niet gebeurde
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:mpostma schreef:
TU motortjes gaan vaak erg lang mee mits je de koppakking wisselen als periodiek onderhoud beschouwd. Meestal maken mensen niet zoveel kms met die 1400 omdat het toch een rumoerige motor is die vooral op lange afstanden gaat irriteren.
ik vind hem best lekker klinken, vaak rij ik zonder radio wat in al mijn voorgaande wagens niet gebeurde
Och, hij klinkt best aardig, maar ik wil meer aangeven dat mensen voor het echte km vreten toch vaak een motor nemen die wat geruislozer is.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
mijn zx 19d avantage zit nu al op ruim 420000KM’s en still going
M’n vader rijd er nu in, omdat een student nou eenmaal niet zoveel met diesel kan, maar ik moet zeggen dat deze auto me niet heeft laten staan, er is wel een nieuwe koppeling, kachelradiateur en 2x een set banden in de laatste 30000km omdat er iets mis was met het camber/caster maar nu is dat allemaal weer opgelost en snort ie weer heerlijk door!
starten en meteen staat ie te spinnen als een tevreden poes
Maar ik heb een hele tijd kilomersgevreten met zowel de zx, als de xm en voornamelijk in de bx 16tgi en tri maar ik moet zeggen dat de muziek die uit je motor komt ook vaak erg mooi kan zijn hoor zeker het gebrom van mijn tritje nu vind ik schitterend!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX