Dank je Waterman
Net ff gecheckt. Alle injectoren geven benzine tijdens het starten.
Dus of geen vonk op 2 bougies, of te weinig benzine, pomp werkt idd niet.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat de pomp stopt na loslaten sleutel?
Ik weet dat dit via relais wordt geschakelt, toch? Via het injectierelais, die dubbele, wellicht?
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Ok,
Ander (nieuwe) injectierelais
Andere bougieskabels
Andere injectiecomputer
Nog steeds hetzelfde probleem. Aaaarghh….
Kan alleen nog denken aan:
- rotor/verdeler/opnemer en kabeltje naar bobine,
- LMM
- de bobine of unit
- benzinepomp stopt ermee na het starten
Deze dingen heb ik echter niet dubbel/nieuw
Hoe zou ik de diagnose kunnen stellen mbt bovenstaande mogelijke oorzaken
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Dat je benzinepomp stopt na het starten mag idd niet, tenzij de motor niet loopt of minder dan 250t/min loopt.
Dan word namelijk automatisch de stroom van de benzinepomp afgesloten.
Heb je voldoende onsteking? maw vonke de bougie’s krachtig genoeg?
Wat merk inpulsgever (zwartblokje) heb je op de stroomverdeler, is dit een Ducellier?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je nou ff 12 volt direct op die benzinepomp zet, gewoon vanaf de accu of desnoods met een losse accu, en dan start en hij blijft wél lopen dan weet je of het in de aansturing van de pomp zit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Direct aansluiten benzinepomp ga ik doen idd, echter tijdens het starten pakt de motor ook net niet. De motor draait behoorlijk snel rond, ik denk ook op 2 cilinders + startmotor.
Verdeler en verdelerkap Ducellier, blokje zelf staat geen merk op, maar dan ook Ducellier neem ik aan?
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Trouwens, Waterman, wordt het doordraaien vd pomp na het starten geregeld door de injectiecomputer? Als ik het schema bekijk wel geloof ik, toch?
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Word idd geregeld door de injectiecomputer (ecu), die krijgt signaal van de inpulsgever over het motor toerental.
Als dat niet door komt in de ecu kan de motor niet lopen, maar je onsteking zal dan ook niet werken (of heel zwak).
Die inpulsgevers van Ducellier gaan regelmatig stuk, zelf heb ik dat al 3x gehad bij mijn Prestige.
Er zijn ook 2.4i’s met een verdeler van Marchal.
Heb je al gekeken of alle 4 de bougie’s een goede vonk hebben?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Dank weer voor je reactie
Was alleen vandaag, dus kon de bougies eigenlijk niet checken vanuit de bestuurdersstoel. Heb eerder ff gecheckt met een inductiepennetje, en die gaf stroom aan op alle kabels.
Zal later deze week de bougies eens checken, maar denk dat ik alvast zo’n pulsgever bestel. Als ze zo vaak stukgaan kun je er maar beter eentje op voorraad hebben mocht het toch aan iets anders liggen.
Hmmm, tja, zal ik dan ook gelijk een bobine en ontstekingsmodule meebestellen, of gaan die minder vaak stuk?
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
trxke schreef:Word idd geregeld door de injectiecomputer (ecu), die krijgt signaal van de inpulsgever over het motor toerental.
Als dat niet door komt in de ecu kan de motor niet lopen, maar je onsteking zal dan ook niet werken (of heel zwak).
Die inpulsgevers van Ducellier gaan regelmatig stuk, zelf heb ik dat al 3x gehad bij mijn Prestige.
Er zijn ook 2.4i’s met een verdeler van Marchal.Heb je al gekeken of alle 4 de bougie’s een goede vonk hebben?
Niet helemaal correct: Een 2400 Injectie heeft en een ecu voor de benzine ) L-Jetronic) en een separate “ecu” voor de ontsteking. De benzinepomp wordt aangestuiurd met het grote relais, die krijgt een signaal van de onstekingscomputer om te blijven lopen. Misschien moet je even in het schema zoeken waar het fout gaat, ik denk dat er een connector niet goed zit: 683 is de benzinepomp, 731 het relais.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou ja, ik zou een ontstekingsmodule geen ecu willen noemen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
..... ik denk dat er een connector niet goed zit: 683 is de benzinepomp, 731 het relais.
Ben helaas niet bij mn auto deze week, en heb geen schema hier, dus even een vraagje: waar zitten deze connectoren? Dit helpt me inschatten of dat het probleem kan zijn (heb er gister al wat gecheckt) of dat ik idd een nieuwe impulsgever moet gaan bestellen (zodat die er vrijdag is als ik weer thuis ben (want geduld heb ik natuuurlijk niet zo vlak voor de winter….))
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Daar heb je gelijk in Waterman.
Correctie van mijn kant op mijn eigen bericht: een “78” heeft een “gewone” verdeler met een extra draadje naar de ECU van de L-jetronic, geen aparte ontstekingsmodule, dat is van later datum. Zie schema bijgesloten.
To err is human, not to err is divine.
En ja, in je verdeler zit de impulsgever. Die kun je vrij makkelijk testen, de contacten moeten aan en uit gaan: Stekker eraf, multimeter eraan , ohm meter gebruiken en kijken als je de motor start of de waarde heen en weer gaat. De timing/contacthoek etc. van die impulsgever is niet echt kritisch.
Elektrisch is die impulsgever niet verbonden met de ontsteking zelf, hij zit alleen in het huis omdat je daar nog een nok en een contact kwijt kunt die draait met de motor. Het kan dus goed zijn dat de ontsteking perfect werkt, maar de impulsgever niet. ( Sorry voor alle schrijffouten in de voorgaand posts, zonder toetsenbord op een tablet of telefoon gaat dat bij mij moeizaam)
To err is human, not to err is divine.
Ok, hiermee is mijn vraag al beantwoord. Dank
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Citroensmgz schreef:En ja, in je verdeler zit de impulsgever. Die kun je vrij makkelijk testen, de contacten moeten aan en uit gaan: Stekker eraf, multimeter eraan , ohm meter gebruiken en kijken als je de motor start of de waarde heen en weer gaat. De timing/contacthoek etc. van die impulsgever is niet echt kritisch.
Elektrisch is die impulsgever niet verbonden met de ontsteking zelf, hij zit alleen in het huis omdat je daar nog een nok en een contact kwijt kunt die draait met de motor. Het kan dus goed zijn dat de ontsteking perfect werkt, maar de impulsgever niet. ( Sorry voor alle schrijffouten in de voorgaand posts, zonder toetsenbord op een tablet of telefoon gaat dat bij mij moeizaam)
Helder, thanks! We komen dichterbij en dichterbij. Aaargh, moet nog tot vrijdag wachten tot ik verder kan klussen
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)