Ik waag te betwijfelen of dat goed advies is:
Tegenwoordig wordt er heel veel “droog” gemonteerd af fabriek, dat maakt schoner werk en zo, maar bij hermontage zou ik toch vetten want in de manuals praat men over opnieuw monteren, je hebt nooit fabrieksomstandigheden.
“Vroeger” werd alles wel degelijk met smeermiddel gemonteerd, ik denk dat het dus goed gebruik is om de kopbouten te olien bij montage: d.w.z. en de schroefdraad en de kop zelf. Als je de kopbouten droog aantrekt verlies je zo 20-30 Nm aan spankracht, zeker als je geen tappen hebt om de draad schoon te maken, dat maakt toch een belangrijk verschil.
Puur “werktuigbouwkundig” heb je gelijk, officieel moet je de smering en type vermeldden, maar als er niets vermeld wordt kan dat ook zijn omdat men er van uitgaat dat er geolied gemonteerd wordt.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
In de montagevoorschriften van de Reinz-koppakking van mijn CX diesel staat dat je de draad en het oplegvlak onder de kop van de kopbouten dun moet insmeren met Molykote G Rapid Plus pasta.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Het niet vermelden wekt wel verwarring bij mij. Ik werk in de luchtvaart en hier wordt expliciet benoemd of er een natte of droge torque moet worden toegepast. Er zit zelfs verschil tussen vet en olie die het moment doen bepalen. Ik snap dat het waarschijnlijk niet zo nauw komt bij de TS zijn auto echter valt er wel een en ander in de instructies te verbeteren.
Als je de draad in de kop met een tap opzuiverd kom je toch aardig in de buurt van een ‘fabriekssituatie’.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Als je de diepte en details van de manuals van iets uit de luchtvaart vergelijkt met de automobiel industrie wordt het je wel duidelijk dat je dat nooit kunt vergelijken. Ik zou nooit vliegen als het anders was, maar een auto moet betaalbaar blijven.
To err is human, not to err is divine.
over kopbouten, schoon of niet schoon
https://www.citroenhyforum.nl/viewtopic.php?f=22&t=3164&p=27749&hilit=ugly#p27749
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Citroensmgz schreef:Als je de diepte en details van de manuals van iets uit de luchtvaart vergelijkt met de automobiel industrie wordt het je wel duidelijk dat je dat nooit kunt vergelijken. Ik zou nooit vliegen als het anders was, maar een auto moet betaalbaar blijven.
Zit een kern van waarheid in, gaat mij ook meer over het duidelijker omschrijven van basis handelingen. Opschonen van draad en nieuwe bouten kosten ook de kop niet, zelfs niet in de automobielindustrie.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Gisteren begonnen met de klus, de eerste dag heb ik hem gedemonteerd tot dat ik de kop kon lichten.
Helaas kwam ik ook tot de conclusie dat er een distributie set met 100 tanden op lag ipv 104.
Gelijk gebeld en een complete set met Waterpomp en spanrol achteruit laten leggen.
Vanochtend eerst naar de onderdelen shop en meteen een nieuwe thermosstaat en multiriem mee genomen.
Wat heb ik vervangen :
Distributie set met Waterpomp en spanrol
Multiriem
Koppakking en uitlaat pakkings
Bougies
Olie filter
Kopbouten
Thermosstaat
Heb de kopbouten wel lichtjes ingevet, eerst met 20nm aangetrokken en daarna twee keer 120graden
Met de distributie was ook de eerste keer, aan de bovenzijde vastgezet met een boor van rond 8, onderzijde niet vastgezet maar wel afgestreept.
Ben momenteel zo ver dat alles weer op de plek zit, morgen alles nalopen en vloeistoffen erop.
Hierbij een paar foto’s
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016
- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Goed bezig. Zelf draai ik als de tandriem is gemonteerd de krukas op de hand een paar keer om uit te sluiten dat kleppen de zuigers raken. Maar zo te lezen heb je erg zorgvuldig gewerkt, zal geen probleem zijn.
Ja dat laatste heb ik gedaan, 2 rondjes met de ratel rond gedraaid voor starten.
Hij rijdt alweer en lek vrij.
Zal nog een foto maken, ziet er weer netjes uit.
Is de kop gevlakt?
Groet, Jan
Nee de kop is niet gevlakt, wel gecontroleerd op vlakheid.
Mooi werk verricht.
Groet, Jan
Zolang de kop niet heet is geweest hoeft die bij een Tu blok echt niet gevlakt te worden.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Afgelopen zaterdag heb ik de kleppen nog nagesteld, vondt hem iets tikkeren. ( je let in èèn keer op alle geluiden )
Mevrouw heeft er intussen alweer 100km + mee geleden en vandaag de laatste hand eraan gelegd.
Distributie sticker erin geplakt en de auto gewassen.
Kan de saxo er weer paar jaar tegen aan