Vanmiddag door het aangename weer maar eens de hele middag aan de bix besteed….gewassen, gecleanerd en eens lekker in de was gezet om die winterse troep weg te krijgen. Interieur schoon gemaakt en opgefrist.
Daarna de kap omhoog en alles gecontroleerd. Beetje olie erbij gedaan en natuurlijk zat die hele dop inclusief buis vol met mosterd. Ik heb alles schoon gemaakt en toen zag ik pas in die dop dat gaasje zitten waar ik al veel over gelezen had maar nog niet ontdekt had waar die zat ops:
Ik heb dat gaas eruit gepielt en de dop schoon gemaakt. Dat gaas heb ik er nu uit gelaten want ik heb hier gelezen dat dat beter is. Moet ik nou nog iets doen? of laten zitten zo?? Ik las ook iets van “gaatjes” boren maar ik ben nog aan het twijfelen waar….of moet ik nou bang zijn dat z’n luchtfilter volloopt?
Dat gaas krijg ik nog wel schoon met wat remmenreiniger denk ik..
Door de hogere buiten temperaturen mag ik aannemen dat sludgevorming in elk geval tot volgende winter tot het verleden behoort want alles zal veel sneller op temperatuur komen nu.
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Het gaasje kun je eruit laten, dit zorgt juist voor verstopping met sludge door korte ritjes, verder heb je alles schoongemaakt in dat systeem dus ik zie verder geen problemen..
Emiel
klopt, in de dop zit een “staalwollen” filter.
als je je vulpot eraf haalt kan je de “trechter” in de vulpot vanaf de onderkant er zo uitduwen met een schroevendraaier. daar zit ook nog een hele grote staalwollen filter in. die zit ongetwijfelt nog vol rommel en ROEST !!! ik heb hem er ook uitgehaald een poos geleden, en de slugde vorming is echt drastisch verminderd !!
Verder doet ook een carter-ontluchtingsfilter ipv de recirculatie wonderen
kijk daar ook even naar dus.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
vortex schreef:Verder doet ook een carter-ontluchtingsfilter ipv de recirculatie wonderen
kijk daar ook even naar dus.
Bedankt voor de info heren, ik kan hem dus eruit laten. maar dat carter ontluchtingsgeval….waar zie ik die zo snel zitten? onderaan de vulbuis?
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
De pot waar je het deksel afhaalt om olie erbij te gooieb moet je van de vulslang afhalen. dan kan je de pot uit elkaar halen. de slang van de vulpot naar het inlaat traject heb ik weg gehaald, en een “openlucht carterfiltertje” opgezet, op de vulpot.
Het open pijpje op het inlaat traject kan je simpelweg afdoppen. zo krijg je ook al die vette troep niet in je motor en blijft het ook schoner en de motor loopt beter.
ik zal wel een foto maken
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap