Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Citroensmgz schreef:..een “78” heeft een “gewone” verdeler met een extra draadje naar de ECU van de L-jetronic…
was het niet ook zo dat de benzinepomp bij een CX Gti afslaat als de luchtmassameter gesloten blijft? M.A.W.: heeft de LMM bij L-jet nou wel of geen invloed op het draaien van de benzinepomp?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Edit zie schemas
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Citroensmgz schreef:En ja, in je verdeler zit de impulsgever. Die kun je vrij makkelijk testen, de contacten moeten aan en uit gaan: Stekker eraf, multimeter eraan , ohm meter gebruiken en kijken als je de motor start of de waarde heen en weer gaat. De timing/contacthoek etc. van die impulsgever is niet echt kritisch.
Elektrisch is die impulsgever niet verbonden met de ontsteking zelf, hij zit alleen in het huis omdat je daar nog een nok en een contact kwijt kunt die draait met de motor. Het kan dus goed zijn dat de ontsteking perfect werkt, maar de impulsgever niet. ( Sorry voor alle schrijffouten in de voorgaand posts, zonder toetsenbord op een tablet of telefoon gaat dat bij mij moeizaam)
Die impulsgever is wel degelijk verbonden met de ontsteking hij maakt er deel van uit.
Als deze niet werkt zal je motor niet lopen.
Zie hier:
Alle 2.4i’s hebben dit systeem met uitzondering van enkele allerlaatste die hebben de VEO gelijk aan de 2.5i, maar dat zijn er maar een hand vol.
Ik zou eerst kijken of dat de ontsteking werkt (er moet een goede vonk zijn,geen flauwe)
Als je weet dat de ontsteking goed is dan kun je verder zoeken.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
waterman schreef:
was het niet ook zo dat de benzinepomp bij een CX Gti afslaat als de luchtmassameter gesloten blijft? M.A.W.: heeft de LMM bij L-jet nou wel of geen invloed op het draaien van de benzinepomp?
Zoals ik het zie staat de LMM parallel aan de computer: Als de flap open is, d.w.z. als de motor loopt is het contact dicht en loopt de benzinepomp maar als de flap dicht is, by stationair draaien moet de ECU die taak overnemen, behalve als je start.
Als de TS met dit schema van Waterman ( waarvoor dank, ik ben geen CX specialist) eens de bedrading checkt denk ik dat hij wel verder komt.
TRXKE: Je hebt gelijk, een stukje electronica: Dat geeft pulsen aan de ECU. Moet je dus met een voltmeter testen als je geen scoop hebt.
Om de ontsteking te controleren hang ik altijd m’n stroboscoop lamp aan de draad van de verdeler naar de bobine, flits die daar dan heb je vonk. ( Ja, zegt niets over de kwaliteit, maar gaat wel makkelijker als met een losse bougie kijken).
To err is human, not to err is divine.
Gaat TS doen!
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Hmm, de impulsgever/opnemer doet wel iets. De weerstand verandert tijdens het starten cq. als het wieltje er langs komt. Heb ook even met de hand getest, en de weerstand veranderd wel van waarde, maar gaat niet helemaal naar nul. Istie stuk?
Verder met de stroboscoop de bobine-verdelerkap gecheckt: prima flitsen
Zelfde op bougiekabels 1 en 2
Echter, bougiekabel 3 en 4 flitsen minder/langzamer
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Ook ff vonk op de bougie gecheckt.
1 en 2 prima vonk
3 en 4 lijken wat zwakker te vonken.
Dus, tja, waar kan dat aan liggen?
- impulsgever
- ontstekingsmodule
- bobine
Komen alle drie nieuw binnen morgen hoop ik. Wat niet nodig is stuur ik terug
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Totaal aantal Berichten: 10373
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Of de bougies?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Zijn nieuw, maar de oude ook ff getest, zelfde verhaal.
Kabels ook nieuw
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
OUI, elle marche!
Nieuwe impulsgever er op, en meteen starten en lopen.
Heel hartelijk dank allen, en tot een volgende storing….
Oh nee, eerst foto’s
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Och, wat loopt ze toch weer lekker!
Bijna klaar voor de APK, en dan hopelijk nog wat droge zoutvrije dagen om eindelijk eens te rijden cq zweven.
Bij het afstellen van het ontstekingstijdstip, hetgeen op 2400 tpm moet gebeuren, viel het me op dat de ventilator(en) niet aansprongen. Ik had dit eigenlijk wel verwacht bij zolang stilstaand en met hoge toeren draaien.
Nu is er door een vorige eigenaar aardig gerommeld aan de bedrading rond de relais’ van de fans.
Ik begrijp dat ze worden aangestuurd door thermocontacten en relais’. Maar, welke contacten en waar zitten deze, en welke relais en waar zitten deze? Kom er met het schema niet helemaal goed uit. En, hoe het systeem te testen (warm water, warme lucht, multimeter…..)
Dank maar weer alvast!
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Opgelost!
Een heel gepuzzel, met name door verschil tussen schema en werkelijkheid, maar alles werkt nu.
Hmm. Nu maar ns een APK afspraak maken.
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Net de dame van de APK gehaald.
Bijna goed. Uitlaat lekt en banden bleken vervormd (te lang gestaan).
APK meneer vroeg me wel even aan te wijzen waar de schakelaars voor de mistlampen zitten en de voor de blower. Frans hè...
Uitlaat heb ik nog liggen, en banden ga ik eens naar op zoek. 185/80 en anders maar 190/70 er onder
Echter, het chassisnummer staat niet op de normale plek, dus niet op het rechterscherm.
Waar zou het nummer anders kunnen staan??!
Is ingevoerd in Ned en dus door RDW op kenteken gezet, en ondertussen al eens APK gekeurd.
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
De nieuwe plaats van het chassisnummer moet vermeld staan bij de voertuiggegevens.
Mijn GTi heeft ook een nieuw nummer gektregen op de bodem van de kofferruimte. Dus misschien daar even onder het matje kijken
Succes met de APK!
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
CX-en die naar Amerika werden geexporteerd door CXA hadden een chassisnummer in de kofferbak bodem.