@niels123: super How-to, ondanks dat ik de foto’s niet kan zien was het heel handig!
Ik heb alleen nog een vraag over de kabels: hoeveel weerstand mogen deze ondervinden? Of hoe gemakkelijk moeten deze kunnen in-uitschuiven? Ik heb toch relatief veel moeite moeten doen om deze volledig te kunnen inschuiven in de kabelgoot en voel dat deze het dak toch hinderen. Ik heb alles opnieuw gesmeerd en de kabels licht ingevet.
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Ik heb een nieuwe thread gemaakt over wat wellicht een oplossing kan zijn voor het probleem met de ophanging van het motortje, wat het dak bedient. Maar later bedacht ik, dat het misschien gewoon hier moet…. hopelijk kan de moderator dat regelen, want ik krijg die nieuwe thread niet verwijderd…..
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Truc gevonden voor het dak wanneer het PVC scheurt op de plaats waar het vouwt.
Het heet SeamGrip en is bedoeld voor het repareren van je grondzeil. Maar da`s ook van PVC, dus pakt het spulletje op het dak en sluit het het af. Droog!
Na een aantal keren het dak open gedaan te hebben moet het vernieuwd worden, maar voor een tientje een werkend dak fixen is wijsheid: kosten minimaal en niet prutten aan een werkend dak.
Visa 11RE
BX Leader 1986
BX 14 Deauville
BX 14 TGE
ZX 2.0 Aura
Berlingo 1.9D
Xsara Picasso 2.0hdi en 1.6hdi
C3 Pluriel en C4 Cactus
Wat is dat nou voor een gedoe allemaal met een plurieldakje heb ik jarenlang gedacht. Totdat ik twee jaar geleden op een tweebaanse provinciale weg bijna van de weg geblazen werd door een tegemoetkomende bulkwagen en klik zei het dakje…..vanaf toen gelazer gehad ....ging steeds minder goed open en dicht totdat ik dat maar niet meer deed. Vorige maand ging ineens de achterklep niet meer open vanwege de keuring toch maar laten repareren,eigenlijk moet er een nieuw dak op volgens mijn garage en aangezien ik geen knutselaar ben en ook het geld momenteel niet heb ben ik aan het sparen voor een nieuw dakje en ondertussen maar hopen dat ik de winter weer door kom. Gisteren was er weer wat mis met de vergrendeling gelukkig weer keurig gemaakt door mijn citroenspecialist(garage Hoefnagels uit Asten ) En nu dus op weg naar een nieuw dakje “vooral om van het gelazer af te zijn” zal nog wel even duren maar hints zijn welkom hoor!
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Join the club!
Wat betreft de reparatie/vervanging van jouw dak, zoek even contact met Huub Rutten, woonachtig in het Limburgse, dus voor jou niet zo ver.
Zie PM voor zijn contactgegevens.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Heb contact gehad met Huub Rutten en we hebben een goed gesprek gehad ....het is even afwachten of een volledige reparatie nog mogelijk is !
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
reparatie kan soms voordeliger dan verwacht, je hoeft niet altijd alles meteen voor veel geld te vervangen. Zie: https://www.tvda.nl/citroen Het werkt nog steeds!!
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Dat is allemaal buitengewoon Theo wanneer je zo handig bent als jij in die dingen ....ik zal echter iedere keer de boer op moeten om iemand te vinden die dat voor mij kan oplossen!
Is er misschien een mogelijkheid om via een 3D printer onderdelen van steviger materiaal te laten fabriceren ?
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Waar denk je dan aan?
De dakcassette is al gemaakt van een glasvezelversterkte polypropyleen.
De bevestigingspunten van de dakmotor daarop sneuvelen meestal, doordat er teveel kracht op uitgeoefend wordt omdat het dak niet soepel genoeg kan bewegen.
In jouw geval zou ik eerst Huub laten vaststellen wat er stuk is.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
niels123 schreef:Ik weet niet of het al bekend is hier, maar net even een truukje gevonden om het achterraam weer open te krijgen met de drukknop als de kabels/tandwiel versleten zijn. (de onze deed het n.l niet.)
Wel ff met 2 man doen.
Dopje uit de omlijsting achterklep halen waar de dakmotor achter zit, dan met een grote schroevendraaier dak stevig helemaal handmatig dicht draaien.
Schroevendraaier stevig vast houden zodat hij niet meer kan verdraaien.
Dan inleer/reset procedure starten voor het dak, knop 20-25 sec. vasthouden, loslaten en nog weer 2 seconden indrukken en voilá, het achterraam kan weer open met de drukknop.Daarna natuurlijk niet meer aan de dakschakelaar zitten..
Mijn dakje zit vast, geen geratel, geen geluid, niks. Hij zit nog half voor het achterraam. Begrijp ik uit deze omschrijving dat je het dakje dicht kunt draaien met een schroevendraaier?? Ik snap de omschrijving niet helemaal.
Totaal aantal Berichten: 9366
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het is toch echt niet moeilijker dan niels123 omschrijft.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
René Jongejan schreef:Het is toch echt niet moeilijker dan niels123 omschrijft.
Bedankt voor je constructieve bijdrage.
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Als je dak écht muurvast zit, dan kan je het motortje even losmaken, zodat de kabels vrij kunnen bewegen. Dan kan je, met enige moeite, het dak handmatig zoveel mogelijk dicht trekken / schuiven, waarna je de motor weer monteert. Je zal dan idd met een stevige schroevendraaier op het motorasje het dak geheel dicht moeten doen, waarna je de resetprocedure volgt.
Het kan ook zijn, dat de diverse palletjes in de rails van het dak de boel blokkeren (afgebroken zijn?). Dan zit er niets anders op alles te demonteren en nieuwe geleiders er in te zetten. Dat is op dit forum uitgebreid beschreven.
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Ok, dank. Ik snap alleen niet hoe je bij dat motortje kunt komen. Een afdekplaat? Aan de binnenzijde lukt niet, omdat het dak voor de achterklep zit geschoven (achterklep kan niet open).