Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik ben in september weer 3 weken naar Frankrijk geweest met de DS: via Antwerpen, Namen, Reims, Parijs, Ile-d’oleron, Agen, Toulouse en Mirepoix naar de Herault). Deze keer bijna 3 weken geen panne gehad, tot de laatste dag daar; ‘s nachts van vrienden in de bergen over landweggetje naar vakantiehuis rijdend, over de rand van het weggetje gegleden. Ik had weinig grip met al die losse stenen. Toen ik probeerde terug de weg op te sturen, bleek het rechter voorwiel te weinig grip te hebben (ondanks dat ik op de 2e verhoogde rijstand reed) uiteindelijk schoot het wiel in een gat naast de weg en stond ik met een klap stil.
Met geen mogelijkheid er zelf uit kunnen komen, hoogste rijstand was niet voldoende om grip te krijgen..
Mbv een Range rover trokken we de DS met veel geschraap de weg op…. Aan de onderste draagarm van het LV wiel, dus ik was bang voor zowel een verbogen draagarm rechts als aan de linkerkant! Weer rijdend over het weggetje voelde ik niet veel byzonders, maar eenmaal op het asfalt trok de boel sterk naar links en met sturen in de bochten wiebelde de DS nogal. Het was maar 1km rijden naar het vakantiehuis en in het donker niet veel kunnen bekijken..
De volgende ochtend maar eens goed kijken onder de DS: beschermplaat gedeeeltelijk verfrommeld maar aan de RV draagarmen zo op het eerste gezicht ook niet scheef. Beide wielen op het oog parallel in de rechtuitstand.
Totdat ik het stuur volledig naar links draaide:
Foute boel! onderste draagarm RV verbogen:
en van voren:
Dus via de hulpdienst van de ANWB naar locale garage (Beziers):
Had op advies van een vriend alles uit de DS gehaald, t/m de hoofdsteunen, middenarmsteun en de wieldoppen.
DE volgende dag bleken ze de DS niet binnen 48 uur te kunnen repareren, ondanks dat er een DS garage was vlakbij in Montblanc
En dus uiteindelijk met een leenauto naar huis: ‘Mini Cooper Countryman’ daar bleken zowel de vakantie spullen als de spullen uit de DS in te passen
Nu de DS hier bij de garage staat blijkt een nwe rechter voortrein, nwe beschermplaat en Pallas sierplaten rechtsonder vernieuwd te moeten worden. Alles bij elkaar zo’n 1000 Euro. Daar ben ik gelukkig voor verzekerd met een eigen risico van 135 Euro. Dus alleen dat laatste kost mij dit geintje maar.
Was wel balen, ging het zo goed met de DS de hele reis maakte ik op het laatst zelf een stuurfout!
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 43305
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Onderste draagarm kun je gewoon weer terugpersen naar de juiste stand. Vaak gedaan. Mazzel dat de verzekeraar het dekt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Waterman, Kan dat op de auto?
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 43305
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jazeker, dat kan heel goed.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Onderste draagarm kun je gewoon weer terugpersen naar de juiste stand. Vaak gedaan. Mazzel dat de verzekeraar het dekt.
zeer nuttige info!
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
dan ga ik met vd Laan contact opnemen of zij dat ook kunnen.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
camemBert schreef:dan ga ik met vd Laan contact opnemen of zij dat ook kunnen.
Toen Waterman er nog werkte, dus wel…
Totaal aantal Berichten: 43305
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En anders bel je even met Civer in Den Haag da’s de oude meneer van der Laan zijn zoon
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wat een verhaal. Gewoon nieuwsgierig: hoe gaat dat in zijn werk Waterman?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik ben wel benieuwd, Waterman!
Ik bedenk mij wel dat een verbuiging van de draagarm ook een verbuiging tussen de lagers kan veroorzaken, die niet per se met terugpersen mee terug buigt. Het is trouwens wel allemaal in aluminium gemonteerd, wat is daarmee gebeurd?
Ondertussen van de verzekering groen licht (betalen veel meer dan ik zelf had opgegeven…) en opdracht gegeven om nwe voortrein rechts te monteren en uitlijnen.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
De DS is prima gerepareerd, maar nu blijkt de dynamo niet meer te laden! Wat kan er tussen afslepen in Z-Frankrijk en reparatie in garage gebeurd zijn dat de dynamo defect raakt?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
draadjes losgetrokken?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
En toen diodes kapot?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
er zitten maar 2 draden aan; een dikke naar de accu en de d+ (gele schuifsteker) naar de controle lamp. Welke draad moet losschieten om de dynamo te beschadigen?
Niet de gele steker lijkt me en de dikke draad zit met een kabelschoentje vastgeschroefd. Ik zag wel dat het rubberen kapje er afgeschoven was, teruggeschoven langs de draad. Dan zou er met sleutelen kortsluiting gemaakt kunnen zijn naar massa waardoor de diodes gesloopt zijn misschien? Dat heb ik in ieder geval niet gedaan want dat geeft zeker een hoop vonken…...
Moet ik de garage hiervoor verantwoordelijk stellen?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee. Zo kan je de diodes niet kapot maken.
Is dus een dynamo met interne regelaar? Doet de controle lamp het wel?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
de controle lamp deed het steeds een beetje, varieerde nogal. Dit schijnt bij de Iskra te horen las ik hier ergens op het forum.
Nu brandt ie niet meer
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!