Gisteren kreeg ik een melding “bandenspanning linksvoor te laag” Ik ben naar een benzinepomp gereden en zag dat de band inderdaad meer ingedrukt was als de anderen.
Toen ik de luchtslang op het ventiel plaatste begon hij vervaarlijk te sissen. Bang dat ik het ventiel om m,n oren zou krijgen ben ik op een afstandje blijven staan totdat hij uitgesist was.
Vervolgens het reservewiel erop gemonteerd en vanmorgen is de originele band weer voorzien van een nieuwe bandenspanningzender die de plaatselijke dealer zowaar in voorraad had.
Een foto van de zender wilde ik jullie niet onthouden.
C4 Cactus 1,2 e-PT 130 pk Shine EAT6
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
De eerste versies roesten heel gemakkelijk door.
ER zijn reparatie setjes te koop, maar niet bij de normale dealer.
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Dat roesten werd ook vaak verergerd door het gebruik van stalen ventieldopjes op de ventielen. Daardoor, zeker in combinatie met wat strooizout, krijg je spanningscorrosie
Ik heb kunststof dopjes. Het ventiel is van staal en de moer van aluminium; dan vraag je om moeilijkheden.
C4 Cactus 1,2 e-PT 130 pk Shine EAT6
andre.smulders schreef:De eerste versies roesten heel gemakkelijk door.
ER zijn reparatie setjes te koop, maar niet bij de normale dealer.
Aan de reparatie set (item 4) heb je niets als het ventiel afgebroken is. Of bedoel je dat je bij de niet normale dealer het ventiel + de reparatieset kan krijgen?
Zo ja, vertel ons eens iets meer.
C4 Cactus 1,2 e-PT 130 pk Shine EAT6
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ja dat is hem. Die ga ik bestellen en in de oude module monteren.
Bedankt furriegurrie!
C4 Cactus 1,2 e-PT 130 pk Shine EAT6
Volgende week laat ik winterbanden monteren en dan laat ik de 3 oude ventielen met sensoren vervangen door gewone ventielen.
De oude ventielen zijn zwaar gecorrodeerd en wil ik repareren met de reparatiesetjes, zodat ik ze in het voorjaar weer kan laten monteren als de zomerbanden er weer opgaan.
Mijn bandenboer wil ze namelijk niet repareren tijdens de wisseling i.v.m. garantie.
Nu is mijn vraag: wat voor melding krijg ik als ik straks ga rijden met 1 ventiel met sensor en 3 ventielen zonder sensor?
En hoe kan ik deze melding/alarm uitzetten?
C4 Cactus 1,2 e-PT 130 pk Shine EAT6
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Met de lexia/diagbox uitzetten.
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Ik ben in het bezit van Diagbox, maar tot nu toe alleen gebruikt voor diagnose.
In welk menu kan ik settings veranderen?
C4 Cactus 1,2 e-PT 130 pk Shine EAT6
In Accessoires ben ik achter gekomen.
Klikken op deactiveren en daarna contact uit en weer aanzetten.
Een kind kan de was doen….
C4 Cactus 1,2 e-PT 130 pk Shine EAT6
He grappig, die dingen zitten/zaten ook in de wielen van mijn C4. Alu ventielstam en plastic dopjes, maar na 2 á 3 jaar corroderen ze en breken ze uiteindelijk af. Een keer is er daadwerkelijk een sensor stuk gegaan, de andere 3 keer is die ventielstam gewoon af gaan brokkelen.
Linksachter heb ik inmiddels een normaal ventiel zonder sensor zitten en heb het bandendruksysteem uit laten zetten. Ventiel zonder sensor is 100 euro goedkoper, die keus was snel gemaakt.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon