Hallo wilde weten of er ook lieden zijn welke rond rijden met DS of ID met een Supercharger. (Ook wel Rootsblower genoemd) Bouw op dit moment zelf een exemplaar in mn ID. Dit om wat meer koppel en vermogen te krijgen. Hoor graag.
Groet JL.
Boeiend project, ben benieuwd!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/200727
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Leon van DS-TT heeft zijn DS voorzien van een Turbo.
Helaas doet Leon niet veel met de moderne media.
Als je mij een Pb stuurt met je email en telefoon, dan kan ik je met Leon in contact brengen
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Heb de Rootsblower gemonteerd en het loopt mooi. Een V-snaar gebruikt van de dubbele voor de waterpomp. Overdrukventiel van Mn Saab gebruikt omdat er iets te veel druk wordt opgebouwd. Gebruik nu nog de gewone carburateur achter de blower. Waardoor de auto niet meer op gas kan lopen. Maar ook dat wil ik d.m.v. een paar gestuurde kleppen aanpassen.
En zoals bij vroegere blower de carburateur afdichten met speciale kit en de vlotterkamer ook in overdruk zetten.
Zet volgende wel n plaatje bij de tekst.
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Ik heb er niet veel verstand van maar vind het wel interessant, bij een turbo krijg je vaak boven een bepaald toerental een boost, mooi voor sportief rijgedrag en daar vind ik persoonlijk een DS nou juist niet geschikt voor. Zou een kleinere turbo zoals later in de XM CT is gebruikt niet veel beter passen bij het karakter van een DS? Meer vermogen in een DS komt volgens mij juist ten goede van een nog rustiger/lui rijgedrag laag in de toeren maar wel op de linker baan
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb in de DS turbo van Leon gereden. Dat ding trekt met een mooi vlak koppel even hard op als de SM…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
In feite heeft het DS blok veel weg van de B18/20/21 blokken van Volvo. Die was vanaf eind jaren ‘70 ook met turbo (Garrett T3) leverbaar en leverde dan 155 pk en 240 Nm. Vooral het koppel kreeg er een enorme boost door. Mijn vader had een 240 turbo… mijn broer heeft nog een 245 turbo uit ‘83 (die met die licht verhoogde neus, roofrails, LM, turbo striping, 4 bak met electronische overdrive) in de remise staan… als ik aan dat ding denk jeuken mijn handen….
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die is cool idd!! Met elektronische ontsteking echt een beul van een auto. Niet snel want zwaar en vierkant…
maar goed. We gaan Off topic…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>