Ik ben de aanschaf van de volgende XM aan het overwegen. Zouden jullie eens willen kijken en me kunnen adviseren of het een slimme zet is of niet. Wellicht zijn er dingen die bij deze km-stand berucht zijn. Laat het maar weten bedankt alvast.
EDIT: Bedenk me net dat een 2 liter nooit als exclusive is uitgevoerd, maar goed dat doet verder niks af aan de auto. (hoop ik)
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
LPG gaat prima icm de 2.0 16V, automaat blijft ook heel met die motor.
Kweenie of je van opschieten houdt, dat is iets lastiger met deze combinatie.
Een automaat maakt wat minder toeren tov de handbak.
Maar op de snelweg is het goed toeven, zwart leer, climate control en hij heeft geen hydractief, dus ten alle tijden heb je een comfortabele auto.
Ziet er ook goed onderhouden uit
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
De 2.0i 16v is nooit als exclusive geleverd. Het kan een VSX zijn waarbij men als optie leer heeft gekozen. Niks mis mee. Kan ook zijn dat ze een leersetje uit een V6 hebben gehaald. Dan ff opletten of het goed is gedaan (ook deurpanelen en sidebags).
De 2.0i 16v met automaat is al geen racer. Op LPG wordt ie wel erg traag. Heb ook een tijdje deze combi bereden.
Is wel economisch en comfortabel toeven.
Domme vragen bestaan niet.
dat traag worden valt wel mee als het goed is ligt r een systeem in dat geen verlies heb
Alleen de service uitvoeringen van de Xm hadden geen Hydractive in Nederland. Deze dus wel. Vier bollen vervangen dus waarschijnlijk moeten de middenbollen en de antizink bol nog
Willem schreef:Maar op de snelweg is het goed toeven, zwart leer, climate control en hij heeft geen hydractief, dus ten alle tijden heb je een comfortabele auto.
Verder ziet het leer er aanzienlijk ouder uit dan de auto, een VSX is duidelijk geen Exclusive: bijv. naast elektrische stoelen ook een elektrische middenarmsteun. Volgens mij heeft een Exclusive ander hout dan de foto . Zowel de VSX als een (eventueel Belgische) 2.0 16v Exclusive zouden lichtmetalen velgen hebben. Een Exclusive van dat jaar heeft Monte Carlo velgen. Maar wat dit is? Erg veel vragen voor een auto.
Verder zou ik IEG. met een heel scherp oog kijken naar:
Automaat, ik ben er geen fan van, 200.000km is veel.
“climatronic” (vooral airco werking, bijvullen dus…)
ADALS (slijtage achterwielen) en veerpoten.
uitlaat.
Elektrische ruiten. Zowel de knoppen als het mechanisme.
Verder alle elektronica, gewoon proberen of alles werkt, tripcompu/multischermpje (indien echt Exclusief )
Let op bij starten: ABS & Airbags hebben zelfdiagnose,
en natuurlijk of hij warm en koud eveng oed start.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Lijkt me een aardig apparaat en wel een bezichtiging waard. Dat de extra fun niet klopt met de uitvoering, zal mij persoonlijk een worst zijn. Hoofdzaak is dat die wagen technisch lekker in elkaar zit. Misschien is het een idee om de gasinstallatie ff te laten checken door een specialist, voordat je tot koop over gaat.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
eviltwin schreef:Alleen de service uitvoeringen van de Xm hadden geen Hydractive in Nederland. Deze dus wel. Vier bollen vervangen dus waarschijnlijk moeten de middenbollen en de antizink bol nog
Vanaf modeljaar 98 is hydractief optioneel geworden op de tweeliters; de meeste hebben het niet.
Verder is het gewoon een erg leuk uitgevoerde 2.0i SX, waarbij het enige spannende inderdaad de bak zou kunnen zijn. Berucht (en duur!) zijn ook idd de raammechanieken, maar die kunnen bij elke XM slecht zijn…
Gr Martijn
Ben vandaag langsgeweest bij deze man. Citrofiel in hart en nieren, maar de xm moet weg na een verhuizing. De wagen staat nu te vaak op de oprit. Hiervoor meerdere cx-en gereden. Ook vader is mobiel per xm. Complete onderhoudshistorie is bekend. Tot 184.000 km dealer onderhouden, daarna heeft hij hem zelf in onderhoud gehad. Hij werk bij een garagebedrijf. Hoop zaken zijn preventief vervangen en de algehele onderhoudsstaat van de auto is zeer goed. Valt niks op aan te merken eigenlijk. Bij twijfel wordt het vervangen door de huidige eigenaar. KM-stand is wel hoog, maar motor loopt nog perfect. automaat schakelt goed.
Wat betreft de uitvoering: 2.0 is nooit exclusive uiteraard, maar deze xm is vrijwel op exclusive niveau uitgerust. Alleen de cruisecontrol en lm-velgen ontbreken geloof ik. Ook met 13e ruit en rolgordijnen.
Verder nauwelijks schade op een aantal krasjes na.
Prima bak dus.
Ik ga er toch maar s goed over nadeken, wellicht staat deze xm hier binnenkort op de oprit te schitteren.
Martijn de Ruijter schreef:eviltwin schreef:Alleen de service uitvoeringen van de Xm hadden geen Hydractive in Nederland. Deze dus wel. Vier bollen vervangen dus waarschijnlijk moeten de middenbollen en de antizink bol nog
Vanaf modeljaar 98 is hydractief optioneel geworden op de tweeliters; de meeste hebben het niet.
Waarom halen ze de raison d’etre uit een Xm?
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:Alleen de service uitvoeringen van de Xm hadden geen Hydractive in Nederland. Deze dus wel. Vier bollen vervangen dus waarschijnlijk moeten de middenbollen en de antizink bol nog
niet altijd dus. Deze xm heeft geen hydractive en is niet geimporteerd.
PSA schreef:eviltwin schreef:Alleen de service uitvoeringen van de Xm hadden geen Hydractive in Nederland. Deze dus wel. Vier bollen vervangen dus waarschijnlijk moeten de middenbollen en de antizink bol nog
niet altijd dus. Deze xm heeft geen hydractive en is niet geimporteerd.
Dan zeg ik dus helemaal: Laten
wie rijdt er nu een Xm zonder Hydractive
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Serge schreef:Lijkt me een aardig apparaat en wel een bezichtiging waard. Dat de extra fun niet klopt met de uitvoering, zal mij persoonlijk een worst zijn. Hoofdzaak is dat die wagen technisch lekker in elkaar zit. Misschien is het een idee om de gasinstallatie ff te laten checken door een specialist, voordat je tot koop over gaat.
Ja precies. Voor mijn gevoel zit dat wel goed. De gasinstallatie is onlangs nog onderhanden genomen.
eviltwin schreef:PSA schreef:eviltwin schreef:Alleen de service uitvoeringen van de Xm hadden geen Hydractive in Nederland. Deze dus wel. Vier bollen vervangen dus waarschijnlijk moeten de middenbollen en de antizink bol nog
niet altijd dus. Deze xm heeft geen hydractive en is niet geimporteerd.
Dan zeg ik dus helemaal: Laten
wie rijdt er nu een Xm zonder Hydractive
Onzin Liever geen hydractive als wel! Hydractive auto’s zijn stugger, omdat ze soms overschakelen op sportstand. Een normale hp-bak blijft altijd hetzelfde (comfortabel) geveerd. Tevens zitten er minder bollen en elektronica op. Scheelt weer een hoop ellende.
Ben blij dat mijn Xantia het ook niet heeft. Voor mij is het complete onzin dat hydractive.
Let wel: dit is mijn mening, evenals jij een mening hebt over de noodzaak van hydractive in een Xm. (en die respecteer ik ook.)
ach hydractive heeft voors en tegens.
los van wat je ervan vind, ik vind de koersvastheid ,welke het bewekstelligt wel prettig.
en dat terwijl ik geen scheurneus ben,en juist een comfo freak ben.
ik heb een tijdje in een normale 1,8 5 bollen xantia gereden, en zweef nu in een 2 ltr sx met de 2 extra bollen.
beide bevielen me heel goed.
de een is leuk met drempels,en wat hobbelig wegdek.
de ander heeft juist bij hogere drempelsnelheid een strak liggende koers over drempels.
en ook in de bochten is die wat strakker dan het superzweef model.
het zal me in iig niet weerhouden om bij de volgende xant weer een hydractive te nemen, al maakt het me geen zout uit als hij zonder is, als de rest van de auto wel aan mijn eisen voldoet.
imo dus lood om oud ijzer.
en al helemaal geen reden om hem juist om die reden te laten staan.
mvgr wupke:die het niet zoveel uitmaakt,, je kan de hydractive immers ook soepel krijgen ,en zelfs helemaal uitzetten.
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Ik heb de auto ook overwogen: Mijn werkegever heeft mij een leuke job aangeboden ca. 40km van mijn woonplaats waar ik nu 80% van de klanten op de fiets kan bezoek (of ze komen op kantoor).
Mijn beeld is iets minder rooskleurig. Het verhaal wat eigenaar ophing over de automaat (door aan te geven dat deze bijna nooit kapot gaan) was voor mij de reden om er niet voor te gaan en lekker met mijn V6 door te rijden. Mede omdat de atf olie niet netjes elke beurt werd ververst, maar slechts volgens het citroen schema (wat niet afdoende is).
De traagheid zou mij niet interesseren. Voor de bak zou ik bang zijn. Dacht dat een turbodiesel er ook minder last van zou hebben, maar na 200K was de bak ondanks prima onderhoud ook dood. En dat is kostbaar.
Ander puntje is de cylinderkop. Boven de 250K loop je op lpg het risico dat de hydraulische stoters uitgesteld zijn en er dus een koprevisie aan zit te komen.
Mijn advies is om de auto te laten keuren bij de Dekra of ANWB en tevens zou ik minder bieden als de vraagprijs. Dit om geld te reserveren voor de automaat.
Je kunt dus prima voor deze auto gaan, alleen neem wat marge.
Domme vragen bestaan niet.
Het is onzin om te zeggen dat een Hydractive auto harder zou zijn, slechts in 5-10% van de tijd rijdt deze in de hardste stand, de rest van de tijd in de zachte stand en die is aanzienlijk zachter dan een gewoon HP Xm. Voor zowel Xantia, als C5, als Xm is Hydractive verreweg te preferen boven het ongeregelde systeem.
Volgens Xm-club.nl is er trouwens nooit een wijziging geweest, dus ik blijf het verhaal vreemd vinden; bron : . D’r staat daar trouwens nog wel een goed document met aankooptips:
http://www.xmclub.nl/De XM/aankooptips/aankooptips.html
Je vraagt om mijn mening en die is dan ook “laten”, maar je hoeft je daar niks van aan te trekken als je deze Xm per se wilt.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije