Erict schreef:Een aantal posts terug staat een foto waarop je de plek kan zien waar het plaatje zich bevindt.
Klopt, maar blijkbaar ben ik te bleu in DS-land om te weten waar die zitten, want het zijn detailfoto’s, geen overzicht. Ik heb m’n ID zodanig ontkleed dat ik rondom de bak kan zien, ziet er kersvers uit, maar geen nummers die passen bij het stramien van dit topic.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Mr. Smith schreef:Nu ben ik toevallig te weten gekomen dat met één oog gefixeerd op mijn toerental en andere op de snelheidswijzer bij het proefrijden dat mijn snelheidswijzer liegt..
ikke maar aan de wettelijke snelheid houden van 120km/h op mijn snelheidswijzer terwijl mijn gps 132km/h afklokt!
Ik vond het al vreemd dat ik steeds tussen de bwm’s en audi’s op linker rijvak reed
Ai, meestal is dat andersom, waarbij het verschil groter wordt wanneer je kleinere (doorsnede) banden monteert. Je zal geen grotere banden hebben neem ik aan, dus vanwaar het verschil!?
Hier kan je zien hoe je de snelheidsmeter kan verstellen:
http://www.agua.nu/ds-files/tony-jackson/green-cd/Speedo.pdf
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Camembert, geen flauw idee van waar het verschil komt.
Ik rij/vlieg op 185 HR 15 XVS’sen.
kan ik mijn klokkenwikkel niet opendoen en tijdens het rijden de wijzer niet goed zetten ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 25615
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee dat kan niet.
zie de pdf van tony!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
OK duidelijk Bogaard!
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
IDealist schreef:Erict schreef:Een aantal posts terug staat een foto waarop je de plek kan zien waar het plaatje zich bevindt.
Klopt, maar blijkbaar ben ik te bleu in DS-land om te weten waar die zitten, want het zijn detailfoto’s, geen overzicht. Ik heb m’n ID zodanig ontkleed dat ik rondom de bak kan zien, ziet er kersvers uit, maar geen nummers die passen bij het stramien van dit topic.
Het (geklonken) plaatje zit op het koppelingshuis, onder het stuurhuis.
Thnx, dan moet ik aan de achterzijde zoeken, ga ik vanavond doen!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Heb een 5-bak van het type 108, duidelijk leesbaar, nu ik weet waar ik moet kijken. Korte bak dus, zoals hoort bij een blok van 1985cc.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Da’s een fijne combinatie, had ik ook in ‘Eva’.
Goed nieuws, ik zal het nog moeten gaan ondervinden, na x jaar…(zie project ID(ylle)).
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
vlietmansje schreef:vlietmansje schreef:Samenvattend:
Gewone 4-bak: 80 in 4 is 2300 toeren, 120 in 4 is 3500 toeren
Korte 5-bak: 80 in 4 is 3000 toeren, 120 in 4 is 4500, in 5 is 3600 toeren
Lange 5-bak: 80 in 4 is 2300 toeren, 120 in 4 is 3500, in 5 is 3000 toeren.Bij benadering, dus…
@driverd:
Nu de opheldering?
Korte 4-bak (Dspecial en Dsuper): 80 in 4/2300, 120 in 4/3500
Lange 4-bak (DS21H en DS23H): 80 in 4/xxxx, 120 in 4/xxxx?
Korte 5-bak: 80 in 4/2300, 120 in 4/4500, in 5/3600
Lange 5-bak: 80 in 4/2300, 120 in 4/3500, in 5/3000Wie het weet mag het zeggen, dus!
O ja, uiterljke kenmerken beide 4-bakken is ook nog mysterie?
Even een dimensie toevoegen aan een oude discussie; wat zijn de toerentallen bij een 1973 21 Pallas met half automaat? Ik heb nu een DX2 21 met een lange 5 bak. Deze maakt heerlijk weinig toeren bij 120km per uur op de snelweg. Maar ik heb een Pallas met half automaat op het oog en vraag mij af of deze meer toeren maakt op de snelweg.
Totaal aantal Berichten: 43306
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, deze maakt meer toeren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 10-04-2006
- ID/DS ID 20 D super
- 2CV AZU B
Een (simpele)rekensom leert ons dat:
Als we uitgaan van de theoretische snelheid (V1000) zoals vermeld in het WPH, dan zijn de toerentallen bij 120 km/h in de hoogste versnelling:
voor een 4 bak handgeschakeld: 3614 omw/min
voor een 5 bak kort: 3477 omw/min
voor een 5 bak lang: 3223 omw/min
Voor een DS Techniek cursus ga je naar http://www.ds-tt.nl
In het WPH staat bij de verschillende versnellingsbakken de snelheid per 1000 toeren vermeld per versnelling.
Zijn deze vermelde snelheden berekende snelheden op basis van de ratio’s die ook staan
aangegeven, of zijn de vermelde snelheden in de praktijk vastgesteld?
Met groet,
Super IDee
In principe zijn dat theoretische snelheden, maar de echte snelheden wijken minder dan 2 % af: Waarom: Of je banden nieuw zijn met 8 mm profiel of niet met minimaal 1.6 mm profiel maakt al wat uit. Daarnaast waren vroeger de bandenmaten per fabrikant verschillend tegenwoordig is dat vrijwel verdwenen. Daarnaast is er een kleine verschil of je met 180’ers of met 185’ers voor rijdt.
To err is human, not to err is divine.