hoi gjvdh-idealist- en az. jullie zijn er zelf uitgekomen zie ik. als nieuweling ( nouja, vwb dit forum dan weet ik niet of ik merken mag noemen, dus daarom het rijtje xxxxx in de merknamen. de plaatjes van de schermen van idealist spreken mij ook wel heel erg aan, want ik heb zo’n 25 jaar al mijn spuitwerk bedrijfsmatig en professioneel zelf uitgevoerd, en mag nu genieten van dit soort foto’s , en vooral dat mensen echt serieus met oude auto’s bezig zijn, en daarvan genieten!, en ik ook, dus daarvoor mn dank. een mooie avond u allen en tot je dienst gr mrep.
hydropneumatic driving has its ups and downs….....
Daar doen we het mede voor mrep, dank! Mooi spul dat Innotec High Temp Wax lijkt me. Ik zoek iinderdaad nog naar een conserverende coating die goed conserveert maar niet de boel in 1x zwart baggert. DAt doet gene eer aan mijn werk, ik wil ook een hoog ‘what you see is what you get’ gehalte vasthouden. Zo’n transparante coating lijkt me ideaal. Ook straks voor mijn eend, zoals jij al beschrijft.
Is het niet te plakkerig? Elastisch is goed, plakkerig niet dat trekt te veel vuil aan.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
hoi idealist; plakken? ja verschrikkelijk, en dat blijft jaren zo ! het blijft zacht, en verwijderen kan eigenlijk niet, dus best een goede beschermer, maar als de in een portier moet werken , dan zit het zoals wij zeggen tot onder je oksels, dan is het geen pretje. dus sja, het is goed, maar tectyl wordt na lange tijd iets droger, en dat is prettig, dan kun je gewoon sleutelen . overigens haal ik de ( teveel aangebrachte ) ht wax wel meteen weg met rem reiniger, dat werkt super. maar jullie zullen het merk wel zelf raden denk ik als ik motix schrijf…... kost 1.15 p/st in een doos van 12. heb ik er altijd bijstaan, ht wax en rem reiniger. maar als je ook een beetje op de centjes moet letten, dan is voor mij de bruine ml een mooie keuze. er is ook een semi zwarte valvol….coating, die mag volgens de beschrijving OVER de ml heen, die zou je evt over je mooie spuitwerk heen kunnen doen op de bodem, maar ik zou zeker eerst een test doen , en niet zomaar gaan baggeren, jouw wagen is te mooi om blunders te maken, dus draai eerst een test ! een transparante coating, jaja, dat zou wat zijn, dan blijf je het mooi zien, maar zo’n coating ken ik niet ( kan er overigens best wezen hoor )
maar je moet soms een keuze maken tussen wat mooi is , en wat goed conserveert. nouja, een fijne avond maar weer, en tot je dienst gr mrep.
hydropneumatic driving has its ups and downs….....
En de andere draagarm ook gereed gemaakt:
Untitled by , on Flickr
Gereed:
Untitled by , on Flickr
Op de auto gemonteerd:
Untitled by , on Flickr
Stabilisatorstang er weer tussen (die rood/zwarte draden zijn voor de speakers achterin, regeren is vooruitzien…):
Untitled by , on Flickr
Vraag: op weke plaats zitten de 2 klemmen van de stab stang aan de voorzijde ook alweer? Voorzijde of achterzijde en hoever vh midden? Het wpb heeft te slechte foto’s…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
das lekker Yummie , mooie auto bouwen ! superrrrrrrr gr mrep.
hydropneumatic driving has its ups and downs….....
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Prachtig! Werkelijk als nieuw. Een genot om de voortgang te volgen.
Inmiddels zijn de veerbollen ook klaar, bij het magazijn van de club van nieuwe membranen voorzien en weer op de juiste druk gevuld. Binnenkort in de kleur spuiten, dankbaar klusje.
De wiellagerblokken voorzijde voorzichtig schoongemaakt. Deze is onmiskenbaar een keer vernieuwd en heeft waarschijnlijk geen lang leven achter zich. Ze voelen beiden goed, van een moet de fuseekogel worden vernieuwd.
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Intussen mag ik mij met een belangrijke volgende fase gaan bezighouden:
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Komende week kaalstrippen.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Divorce….:
Untitled by , on Flickr
Leve de takel en de rolcat:
Untitled by , on Flickr
Project versnellingsbak: omdat ik nooit met deze auto heb kunnen rijden en ik ook geen gebruikerservaringen van de laatste eigenaar heb is het gissen hoe de bak is. Par hazard ongeopend weer terugplaatsen voelt niet goed. Zoals bij veel aan deze auto heb ik het gevoel dat deze 5 bak er na montage niet veel km’s meer heeft opzitten. De olie die eruit kwam was brandschoon, goudkleurig en de hoeveelheid die erin hoort.
Untitled by , on Flickr
Koppeling ziet er ook nog tamelijk fris uit, zo bij eerste visuele inspectie. Druklager loopt mooi soepel, geen speling.
Untitled by , on Flickr
Motorblok idem: geen idee hoe die is. Onder het kleppendeksel ziet het er allemaal erg fris uit, ben benieuwd naar de rest. Het blok gaat wel open. Wie A zegt…
Overigens valt me op hoe snel alles gedemonteerd is. Alles gaat goed los, en…. je kunt op deze manier overal geweldig bij…! De remschijven hebben nog de maximale dikte, zonder randen. Die laat ik even iets afdraaien en dan zijn ze prima bruikbaar. De remvoeringen hadden ook nog bijna de max dikte maar van een vd blokken liet de voering bij demontage spontaan los… zo te zien heeft die lekker liggen weken in de eerder gelekte of geknoeide LHM…
Morgenavond weer verder.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hahaha. Ik had het ding er zo ingezet en was gaan rijden!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die motor en bak zijn niet de motor en bak waarmee jouw wagen uit de fabriek is gekomen denk ik. De koppeling en het vliegwiel zijn in ieder geval van een veel vroeger bouwjaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
@Boogaard: ja…ik snap je reactie. Had ik maar iets meer geweten van de conditie van het blok dan had ik dat overwogen. Nu weet ik niets. Vandaag bij Herman Jansen geweest. Hij zegt ook: je kunt het een beetje doen met alle risico’s van dien, of je gaat voor zeker en dan is het all the way. Een 100% first time right garantie heb je nooit, getuige diverse ervaringen ook hier op het forum, maar ik wil in elk geval tegen mezelf kunnen zeggen dat ik voor ‘first time right’ ben gegaan. Als het blok er dan toch nog binnen 50k een keer uit moet is het pech gehad…
Met Herman afgesproken dat ik het blok helemaal leeg trek, de belangrijke zaken bij elkaar houd en dan met de hele boel naar Bennekom ga.
Versnellingsbak: ik verwijder boven en voordeksel dan kan hij een visuele beoordeling doen waar je doorgaans een heel eind mee komt.
Verder laat ik hem alles beoordelen wat eromheen hangt.
@Waterman: foto vliegwiel en drukgroep heb ik laten zien. Hij sloeg er niet meteen op aan. Maar nadere beoordeling volgt.
Verder van een wiellagerblok een fuseekogel door Herman laten vernieuwen, nieuwe hoesjes erop, andere veerstangen voor de voorzijde. Lekzakken voorzijde laten beoordelen: origineel Citroen en in goede staat, gaan er zo weer op. Ook dunnere stelplaatjes tbv afstelling voorste stabilisatorstang meegenomen want ondanks netjes uitmeten met 4-6 kgm op een unster vond ik toch dat er te veel ruimte op zat, voornamelijk aan de rechterzijde. Nu 0,1 mm dunnere op gezet. Rechts hoor en zie ik het lagervet toch nog uitpuilen als ik de draagarm voorzichtig beweeg. ipv direct een spelingvrije draaibeweging. Het is gemierenneuk maar ik heb geen zin in rammels. Links is hij met 0,65 mm plaatjes nu goed, maar rechts ga ik nog voor een maatje dunner. Bij mijn andere break heb ik die lagerschalen er ook wel 5x afgehad voordat ik tevreden was. Resultaat: ik rijd al 4 jaar met een vreselijk strak verende en sturende wielophanging, erg fijn…. Kortom: ik streef naar een copy-paste….
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
En er kan een derde en vierde wiel op de auto gezet worden, het begint zowaar weer wat van een vierwieler weg te hebben:
Untitled by , on Flickr
Projectje tussendoor: ik maak een z.g. dieplader tbv mijn mobiele brug, ofwel om hem nog wat mobieler te maken dan op de 2 stalen wielen die er nu aan zitten waarmee hij alleen in langsrichting verrijdbaar is. Ik wil hem op 4 zwemkwielen kunnen laten zakken tbv flexibele vervoer over mijn gladden garagevloer, zodat ik er ook een andere auto op kan zetten:
Untitled by , on Flickr
dit is het idee:
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Stalen koker van 50 x 50 mm, wanddikte 4 mm, industriewielen, zwenk. Alleen nog lassen. Nauwkeurig meet en slijpwerk. Lekker even buiten gedaan.
Ook verder met dit project:
Untitled by , on Flickr
Waterpomp blijkt brandschoon. Andere koek dan die van mijn rijdende break die ik 4 jaar geleden grondig heb moeten reinigen. Zaten bloemkolen in…
Untitled by , on Flickr
Nog meer goed nieuws:kop van binnen ook schoon.
Untitled by , on Flickr
En nog meer goed nieuws:
Untitled by , on Flickr
Er is dus een gereviseerde kop op gekomen in ‘92. Daarna heeft deze DS niet meer dan 8 jaar nog gereden. Ben benieuwd naar wat ik verder aantref!
O.a. dit:
Untitled by , on Flickr
En uitlaatspruitstuk was wel op 2 plaatsen gescheurd, dat had ik eerder al eens gezien. Kwam er op MP 2 jaar terug een tegen, een hele nette, ligt al klaar.
Untitled by , on Flickr
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
bogaard77 schreef:Hahaha. Ik had het ding er zo ingezet en was gaan rijden!
idem.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ja, nieuw pakkingsetje kopen in elkaar schroeven die hap. Er mankeert helemaal niets aan.