Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Sinds een paar dagen ben ik eigenaar van een hele knappe ‘98 Activa TCT in donkergrijs metallic. Een jongensdroom. Slechts 1 miniscuul deukje op een spatbordrand en heel weinig lakschade.
Kilometerstand is 246K. Doet wel de “Activa Shuffle” maar vind het niet hinderlijk. Anti-zink bol van de voorkant is plat dus hij duikt meteen een stuk bij afzetten motor. Vind ik komisch. Verder rijdt de auto perfect.
Binnenkort haal ik een meter aan mappen op met alle Xantia werkplaatsboeken.
Nu een paar vragen:
*Wie zijn de Activa guru’s in NL?
*Mijn verlichting gaat aan bij starten motor, kan het verder niet regelen. Is zo’n modificatie vaker uitgevoerd en wat kan ik doen om het te herstellen?
*De toerenteller werkt wel maar bij afgezet contact staat ie al op 2000 en gaat door tot de 8000. Bekend probleem? Kwestie van naald op positie zetten of moet ik de unit vervangen?
*Motor blijft relatief koud, alleen in de stad gaat ie tot 80-90. Op de snelweg zakt ie terug naar 70. Ik vermoed een defecte thermostaat. Of zie ik het verkeerd?
*Wat is de max veilige turbodruk die deze motor kan hebben? Ik heb iets gelezen over een dynamische wastegate. Is dat aan te passen via de ECU?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
De map in de ECU loopt door tot 1bar. Met een bleed valve kan je eenvoudig de druk opvoeren tot die 1 bar. Hoe effectief de turbo met hogere drukken omgaat heb ik geen ervaring mee, had zelf een Garret T3 turbo.
De ecu is overigens ook te chippen en dat is een nettere oplossing dan de bleed valve.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Uitstekende keuze, zo’n Activa Turbo CT
Alcyone schreef:*Wie zijn de Activa guru’s in NL?
Ik denk dat de meeste goede Citroënspecialisten een heel eind komen, degene die ik gesproken heb ik ieder geval wel altijd. Of bedoel je personen/medeliefhebbers? Meestal gaat aan het activasysteem trouwens niet zo heel erg veel stuk: de stangetjes en de geleideblokjes waar die in vallen zijn het vaakst aan de beurt. De blokjes zijn dacht ik nog bij de dealer te krijgen en de stangetjes zijn weer in productie genomen door de Franse Activaclub. Je kunt ze daar bestellen voor €60, maar dan moet je wel lid worden. Het totaal komt dan geloof ik op €80.
De activacilinders zijn moeilijker. Tegen de twee ton gaat de achterste vaak lekken. Nieuw zijn ze heel zeldzaam en vaak rond de €450. Tweedehands en lekvrij zijn ze meestal wel rond de €100 of €150 te vinden, en als ze lekken schijn je ze wel te kunnen herstellen.
Alcyone schreef:*Mijn verlichting gaat aan bij starten motor, kan het verder niet regelen. Is zo’n modificatie vaker uitgevoerd en wat kan ik doen om het te herstellen?
Rechtsonder zie je de voetjes van de relais die daarvoor zorgen. Deze relais zitten ergens onder je zekeringkast naast de pedalen. Je moet denk ik even een paneel weghalen om erbij te komen (paar torxjes, geloof T20). Scandinavische Xantia’s hadden dit dacht ik altijd, omdat het daar toch verplicht is om altijd met de verlichting aan te rijden. Ik heb via internet ooit nog iemand gesproken die dit zelf had ingebouwd, geen idee of het ook vaker wordt gedaan. Ik heb het overwogen, maar vind het toch niet zo’n fijn idee dat ik de lampen dan dus nooit meer uit kan zetten.
Alcyone schreef:*Motor blijft relatief koud, alleen in de stad gaat ie tot 80-90. Op de snelweg zakt ie terug naar 70. Ik vermoed een defecte thermostaat. Of zie ik het verkeerd?
Ik denk dat het temperatuursensortje stuk is. Die van mij doet al jaren precies hetzelfde, en ik heb de thermostaat al vervangen voor eentje die bij 82 graden opengaat (net als de originele). Mijn olie blijft ook vrij koud trouwens, maar dat schijnt vrij normaal te zijn bij TCT’s (misschien zit het sensortje op een wat ongelukkige plek die nauwelijks opwarmt).
Volgens mij zouden je ventilators trouwens bij 90 graden moeten gaan draaien, en bij 100 vol gas moeten gaan. Volgens mijn metertje gebeurt dat bij mij bij ongeveer 80 en ongeveer 90. Als die van jou hetzelfde doet, zitten we in ieder geval met hetzelfde probleem . Die ventilators worden trouwens aangestuurd door een andere sensor.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
@Alcyone
Welkom in de wondere wereld van de activa veel plezier toegewenst met je 2.0.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik weet niet of het bij een xantia ook zo is, maar bij mijn C5 (zonder dagrijverlichting) kun je via de lexia “appelverlichting” aan of uit zetten. Als die aan staat gaan de dimlichten aan zodra de motor loopt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Bedankt voor de reacties.
Ik heb me vergist wat betreft de toerenteller, die sprint bij aanzetten van het contact naar 1700 toeren. Is dit een bekend probleem? Valt er iets aan te doen?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Feije schreef:Ik denk dat het temperatuursensortje stuk is. Die van mij doet al jaren precies hetzelfde, en ik heb de thermostaat al vervangen voor eentje die bij 82 graden opengaat (net als de originele). Mijn olie blijft ook vrij koud trouwens, maar dat schijnt vrij normaal te zijn bij TCT’s (misschien zit het sensortje op een wat ongelukkige plek die nauwelijks opwarmt).
Volgens mij zouden je ventilators trouwens bij 90 graden moeten gaan draaien, en bij 100 vol gas moeten gaan. Volgens mijn metertje gebeurt dat bij mij bij ongeveer 80 en ongeveer 90. Als die van jou hetzelfde doet, zitten we in ieder geval met hetzelfde probleem . Die ventilators worden trouwens aangestuurd door een andere sensor.
Ik heb m’n thermostaat vervangen en nu is de kvs op 90graden na 5km en de olie op temperatuur na 15km.
Dus als het bij jou zelfs met een nieuwe thermostaat niet goed komt zou ik het thermostaathuis nakijken.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Oh apart, ik moet er maar eens naar kijken dan. Hoewel ik binnenkort toch overstap op een v6 . Maar de TCT gaat ook niet weg.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Activa-kenners: http://www.renard.nl
Peugeot 306 3-deurs XS 1.8 16v 1999
Peugeot 306 cabrio 1.8 1996