Hallo ik heb de c2 14hdi vtr en ik heb al enige problemen had maar wel altijd zelf kunnen oplossen met doorzetting en een beetje hulp natuurlijk.
Nu gaat mijn voorverwarmingslampje niet meer en ik vraag mij af wat dat zou zijn en of hij nog voorverwarmt want hij start de laatste tijd soms maar naar de 3 of 4de keer.Heel iritant!!!
Ik dacht aan die voorverwarmingsrelais die aan het rechtervoorlicht zit.Ben ik dan juist bezig?
Alvast bedankt
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Lees dit eerst maar eens https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/219546/
Bij onze HDi bijna nooit het voorgloeilampje zien branden en deze start toch echt vrolijk.
Naar mijn idee heeft het slechte starten een andere oorzaak, mogelijk iets in de brandstoftoevoer.
Al eens uit laten lezen op storingsmeldingen?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
het moeilijk starten lag eingelijk aan een fiche linksboven de motor waar olie in geraakt is omdat ik wat olie verlies aan de koppaking,dat zou ook eens moeten gemaakt geraken.
Nu het lichtje heb ik nog altijd niet gevonden hoor maar in de week die komt laat ik hem uitlezen en meschien dat daar iets tevoorschijn komt.
Merci e
hallo,hier ben ik terug en heb het gevonden voor op mijn zelfde topic door te gaan.
Natuurlijk heb ik weer het zelfde probleem.Nu als hij buiten staat en ik wil die de dag erna starten lukt dat zeker niet van de eerste keer en als ik gas geef valt hij stil.
Als hij na de 3 of 4 de keer wilt starten komt er veel grijze rook uit de uitlaat en dat is toch dat hij niet voorwarmt.
De gloeibougies zijn al eens vervangen maar ik weet dat er een gloeiweerstand ofzo moet zitten maar ik zou niet weten waar.Ik dacht vooraan aan de kant chauffeur onder da lichten ergens,maar is dat juist wat ik zeg?
Groetjes bjorn
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bjorn, ik val in herhaling, maar een HDi gloeit ook bij de huidige buitentemperaturen niet merkbaar voor.
Jouw startprobleem ligt naar mijn mening dus ook niet aan de gloeibougies of het voorgloeirelais.
Als je de auto de volgende dag niet in 1 keer kan starten is er zeer waarschijnlijk iets mis met de brandstoftoevoer.
Mogelijk zit er dan enige lucht in de toevoerleiding omdat de terugslagklep hierin niet goed werkt.
Ook het feit dat de motor na de eerste keer aanslaan niet goed op het gaspedaal reageert is te verklaren met een onvoldoende aanvoer van diesel.
Nogmaals mijn advies, laat de auto uitlezen op storingsmeldingen, dan kan je gericht (laten) zoeken naar de oorzaak van het probleem.
Nu ben je aan het gissen en zoek je naar mijn idee in een verkeerde richting.
Nog een mogelijkheid, zet jouw auto bij een dieselspecialist neer en laat hem na een dag stilstand de auto proberen te starten.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9360
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Onderstaand een plaatje van de brandstofleidingen.
De terugslagklep zit in deel nr. 4, waar ook de knijpbalg om te ontluchten in zit.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
ja inderdaad aan de voorverwarming zal het niet liggen want heb ze eruit gehaald en laten gloeien op de kopjes die erop zitten.
Na dat ik dat gedaan heb wil hij helemaal niet meer starten en dat kan niet zijn door wat ik gedaan heb want alles zit weer mooi in elkaar.
Ik heb hem zelf kunnen uitlezen met een zo een bakje die de storingen op de telefoon geeft en die zegt foutcode p0238 turbocharger druksensor A circuit hoge input.Zou dat dan ook iets te maken hebben met wat er nu scheelt.
Ik weet dat je hem normaal binnen doet maar dat kan ik echt maar doen als ik echt niets te weten komt,maar je hebt gelijk in het gissen.
Ik zal morgen kijken naar wat je mij hebt gezegd.dat zal dan het laatste zijn dat ik zelf kan doen.
Alvast bedankt