Wie kent hem nog, de dimschakelaar links op de vloer. Waarom is die ooit verdwenen. Ik herinner het me nog goed. Hand aan het stuur, hand aan de pook en met de linkervoet tussen het schakelen door de dimschakelaar bedienen. Soms mis ik hem nog, na al die jaren.
Ik hoop dat het hier mag, deze vraag.
Die is uit de tijd dat je “standaard” met groot licht reed en dan af en toe de lichten moest dimmen. Diezelfde tijd dat men met stadslicht reed binnen de bebouwde kom. “Toen” was ook de lichtopbrengst van de koplampen nog beduidend minder dan tegenwoordig. Met het drukker worden van het verkeer en de verbetering van de verlichting zijn de rollen omgekeerd: Je rijdt in het algemeen met dimlicht en bij uitzondering met grootlicht en het “stadslicht” heeft zijn functie verloren. Je zou zelf best zo’n voetschakelaar kunnen maken, kwestie van kijken hoe het elektrisch systeem werkt, maar met de huidige elektronische schakelaars moet je wel heel goed uitkijken dat je geen problemen veroorzaakt of “schakelcomputer” om zeep helpt.
To err is human, not to err is divine.
Nee, ik waag me niet aan elektrisch knutselen. Het kwam de laatste tijd af en toe bij me. Iets van vijftig jaar geleden ofzo. Dank voor je reactie.
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Mijn Morris Minor 1000 van 1957 had deze voetschakelaar ook. Het gevolg was dat groot-/dimlicht wisselen en de koppeling bedienen niet gelijktijdig kon, omdat ik maar èèn linkervoet heb. Ik vond het een onding en heb hem vervangen door nog een richtingsaanwijzer-handletje nu links aan de stuurkolom te monteren, dat werkte fijn!
De lichtopbrengst van de 50W lampen in Lucas koplampen was overigens erg goed !
Daar heb je zeker een punt. Maar in die tijd dimde je minder, denk ik
Hé lollig, deze vraag heb ik (mezelf) ook al jaren gesteld. Het is iets wat geruisloos is verdwenen, terwijl ik het een bijzonder prettige manier van lichtwisselen vond. Weet niet zeker meer of alle voertuigen het destijds hadden, maar in ieder geval wel grote Amerikanen.
Kan me niet herinneren dat ik ooit in de knoop heb gezeten met het koppelingspedaal en ik geloof ook niet dat dat in het moderne verkeer een probleem zou zijn.
Dat gezegd hebbende, grote Amerikanen hebben (hadden) vaak een automaat dus geen last met gelijktijdig koppelen. Maar mijn Rekord P1 had 3 versnellingen, dus een koppelingspedaal en een knoppie op de vloer..
Adri