Inmiddels is onze C1 de zeven jaar gepasseerd en staat er bijna 150.000 km op de teller.
Tot 135.000 km was er geen merkbaar olieverbuik. Nu verbruikt hij ongeveer 1 liter op 10.000 km.
Vergeleken met andere auto’s die we hebben gehad is dit niet veel maar voor deze auto vind ik het wel veel. Ik vraag me af of er iets mis kan zijn met de auto. Vorig jaar vroeg iemand me hoeveel km er op de teller stond en ik antwoordde dat er bijna 130.000 op de teller stond waarop hij zei dat hij dan olie zou gaan verbruiken. Ik zei dat ik dat niet verwachtte maar hij heeft gelijk gekregen.
De dealer zegt dat het niet erg is maar ik wil niet dat er bijv. sensoren of de katalysator mee ophouden door vervuiling.
Moet ik me zorgen maken/actie ondernemen? Mijn doel is om de 300.000 km te halen, behalve een nieuwe reflector in een achterlicht is er nog niets vreemds geweest aan de auto tot nu toe, hij trekt nog goed en hij doet nog steeds bijna 1op20 met goed weer, 1op17 in de winter.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Tsja, olieverbruik is natuurlijk niet wenselijk maar helaas wel gebruikelijk bij de c1. Ik geloof dat ze daar wel gewoon oud mee kunnen worden als je maar zorgt dat er genoeg olie in blijft zitten. 300.000km is op zich niet zo’n probleem.
Ik zag laatst een filmpje van iemand met een 107 (zelfde auto) die daar al ruim overheen zat en m.i. bijzonder weinig aan onderhoud deed. Oké, die auto zal misschien netjes om de 30.000km (of 20.000? Ik weet zo niet wat het interval is) naar de garage gaan, maar die eigenaresse deed zelf volgens mij niets (olie peilen, banden oppompen, etc). Ik geloof dat er zelfs maar een litertje olie in die hele motor zat op dat moment…dus met netjes onderhoud lijkt het me geen probleem om de 3 ton te halen
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
De auto zit inmiddels op 175.000 km.
Ik ben benieuwd of het vervuild zijn van de inlaatkleppen ermee te maken kan hebben.
Ik meen dat de 998cc benzinemotor direct ingespoten is maar kan dit nergens vinden.
Is de benzinemotor van de C1 direct ingespoten?
Alvast bedankt,
Leo
De 107 van m’n zusje lust ook een slok olie, helaas controleert ze amper dus was ze laatst bij de garage voor een nieuwe uitlaat demper toen moest er 2 liter olie bijgevuld worden…
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
De c1 heeft gewoon indirecte multipoint-injectie
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Bedankt voor de reacties.
Indirect is gunstig, dan zouden de inlaatkleppen schoon moeten zijn. Hoef ik dat niet te controleren.
(De reden van mijn laatste vraag is dat de auto meer brandstof verbruikt dan hij altijd gedaan heeft, ben er nog steeds niet achter waarom dat is.)
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
1 liter olie op 10.000 km is echt een prachtige waarde voor een auto. De fabrikant spreek van verhoogd olieverbruik als er meer dan 1 liter op 1000 km wordt verstookt. Een liter op 10k is, ook al vind de ts het misschien veel, een waarde waar je niets aan kunt doen en je vooral geen zorgen over moet maken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Het is maar wat je een prachtige waarde noemt… Ik zou ook niet blij zijn als mijn auto zo’n olieverbruik zou hebben. Maar inderdaad, wat doe je eraan? Je zou hooguit nog kunnen nalopen of er nergens iets een beetje lekt of flink zweet, maar bij een c1 met die tellerstand ligt het voor de hand dat al die olie inderdaad gewoon verbruikt wordt.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Ik ben het met Waterman eens. 1 liter op 10.000km is een heel net verbruik. Dat haalde ik met mijn XM TCT pas weer nadat we de koppakking en de klepseals vervangen hadden. Een goede gereviseerde turbo droeg ook enorm bij aan het lage olieverbruik.
Daarvoor was het verbruik rond de 1 liter bij 1.500km.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Feije schreef:Het is maar wat je een prachtige waarde noemt… Ik zou ook niet blij zijn als mijn auto zo’n olieverbruik zou hebben..
Als je dat echt vind heb je echt geen idee waar je ‘t over hebt…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mijn C4 doet 1 op 28.000. Hoewel inmiddels al bijna 10.000km sinds laatste onderhoudsbeurt en nog geen olie hoeven bijvullen. En dat terwijl de motor in mijn auto bekend staat om olieverbruik
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
waterman schreef:Feije schreef:Het is maar wat je een prachtige waarde noemt… Ik zou ook niet blij zijn als mijn auto zo’n olieverbruik zou hebben..
Als je dat echt vindt heb je echt geen idee waar je ‘t over hebt…
Nee, ik weet gewoon dat er auto’s zijn die het stukken beter doen. Auto’s die je niet bij hoeft te vullen tussen de beurten door.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Twee verschillende invalshoeken, twee verschillende meningen…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Feije schreef:Nee, ik weet gewoon dat er auto’s zijn die het stukken beter doen. Auto’s die je niet bij hoeft te vullen tussen de beurten door.
Modernere motoren gebruiken dunnere olie waarbij olieverbruik normaal is. Fabrikanten vinden zelf een olieverbruik van meer dan 1 liter op 800 tot 1000 kilometer pas onacceptabel. Dat is misschien het andere uiterste, maar feit blijft: 1 liter op 10K km is keurig. Zeker als bekend is dat (zoals in dit geval) de betreffende motor rond deze kilometerstand olie kan gaan verbruiken.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
2d schreef:Modernere motoren gebruiken dunnere olie waarbij olieverbruik normaal is.
Interessant, ik wist niet dat dat wat uitmaakte. Ik snap trouwens best dat 1:10.000 technisch geen probleem is, maar ik zou het zelf gewoon een beetje irritant vinden. Om nog maar te zwijgen van mensen die geen moment bij de hoeveelheid olie in hun blok stilstaan (of zelfs gewoon geen benul hebben) en dus ook niet bijvullen als dat nodig is. Met het oog op de gebruikerservaring zou ik het dus geen prachtige waarde noemen voor een auto. Maar inderdaad, voor een c1 met die tellerstand had het een stuk erger gekund…
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Feije schreef:maar ik zou het zelf gewoon een beetje irritant vinden.
Wat is het olieverbruik van jouw Xantia?
Wim,
Disciplus Simplex