Mijn accu begint moeilijk te doen na een aantal korte ritjes achter elkaar. Een dag later krijgt ie de motor niet meer aan de praat. Wel met moeite de startmotor rond. Dan ANWB erbij, een flink eind rijden en dan gaat ie wel weer een aantal weken goed.
Is dat normaal na zo’n 2,5 jaar gebruik. Ik ben wel een dagelijkse rijder.
En nu ben ik op zoek naar een nieuwe accu. Waar moet ik op letten? Het type dat er nu in zit is een Coldax 12V-68Ah-550A. Meer weet ik er niet van.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Ja, helaas kan dat gebeuren. Als je vrijwel alleen korte stukken rijdt dan wordt je accu nooit echt vol, want een ID/DS laadt niet echt veel bij bij lage toerentallen en verbruikt wel relatief veel stroom om te starten. Dat je accu dan na 2.5 jaar al problemen geeft ligt eigenlijk minder aan de accu als aan de auto en het gebruik. Heb je het laadcircuit al gecontroleerd? Welke laadspanning haal je bij 3000 tpm ? En bij iets meer dan stationair ? het kan zijn dat je dynamo een probleem heeft of dat de spanningsregelaar het niet naar behoren doet. ( Misschien heeft de ANWB man daarna gekeken? )
Als je nog een gelijkstroom dynamo hebt zou je kunnen overwegen er een wisselstroom dynamo in te zetten. Als er een 50 ampere wisselstroom dynamo in zit kun je “modernere” wisselstroom dynamo nemen met ingebouwde regelaar, ( 70 ampere is prima) die geven met name meer stroom bij lagere toerentallen.
To err is human, not to err is divine.
Nou…zie mijn meest recente topic die ik net upload. als dit geen telepathie is, ik had vorige week hetzelfde dus met mijn dagelijkse moderne auto. Ook 2,5 jaar. Hij begaf het na 2 incidentele korte ritten, maar: die Volvo wordt verder uitsluitend ingezet op lange trajecten van minimaal 50-100 km! Het is gewoon trieste rommel.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het komt omdat jullie waarschijnlijk een calcium/calcium accu in die auto’s hebben gezet terwijl er een lood of calcium/lood accu in moet. C/C accu’s in moderne auto’s (moderner dan een ouder model v70 dus ook) worden namelijk permanent met 14,4v geladen en via de computer (jawel, die controleert ook het laden tegenwoordig) wordt er af en toe eens kortstondig met hogere spanning (15+ volt) geladen. Met die boost brand je de platen schoon en blijft de accu heel. Sommige merken doen dat boosten ook nog eens tijdens onderhoud in de werkplaats. Onze ouwe barrels hebben die voorzieningen niet en als je daar dus een moderne accu in propt gaat ie snel stuk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Je startmotor kan ook nog het probleem zijn…
Daar ben ik ook eens ingestonken.
Nieuwe accu erin en nog steeds suf ronddraaien…
En soms ook weer goed.
Met een andere startmotor was het weer okee.
Voor dat laden heb ik een ladertje (van de Lidl) trouwens.
Die gaat precies tot 14.4 Volt en schakelt dan uit.
Bij 12.8V schkelt ie weer in.
Spanningsregelaar van de DS komt niet boven de 13,8V.
Heb wel eens geprobeerd om hem te stellen, maar dan schiet ie weer richting de 15V.
Dus ik laat het maar zo, zit nu binnen voorgeschreven waarde.
Af een toe ladertje erop is ook geen ramp…
Leerzame bijdrage, Waterman… je hebt inderdaad gelijk, zie onder de accu die eruit kwam. Overigens schrijft de fabrikant minimaal 74Ah voor… In een XC70 met 5 cilinder 2.5 liter motor en additioneel nog een Prince VSI systeem heeft deze accu er een zware dobber aan gehad… volgens mijn ambachtelijke automaterialenhandel had deze accu er nooit in gemoeten. Zit nu een traditionele en zwaardere in. Mijn garage hiermee geconfronteerd. Daarom ging ie ‘kijken wat ie kon doen’.
Untitled by , on Flickr
Ik kijk even op de site van Winparts en die geeft aan dat er inderdaad minimaal 74Ah in moet en de geschikte (niet calcium) accu’s van Bosch geven aan: voor XC70’s tot bouwjaar 07-2007. Die van mij is van daarvoor.
Weer wat geleerd dus…nu mijn Volvo-garagist nog…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
H@ns schreef:
Spanningsregelaar van de DS komt niet boven de 13,8V.
Heb wel eens geprobeerd om hem te stellen, maar dan schiet ie weer richting de 15V.
Dus ik laat het maar zo, zit nu binnen voorgeschreven waarde.
Af een toe ladertje erop is ook geen ramp…
Bij een wisselstroom dynamo is de spanningsregelaar vrij eenvoudig te voorzien elektronische spanningsregelaar.
Dat is een handig setje!
Waar vind je dat?
ook al eens gehad met de mehari.
Wat waterman zegt klopt. AL die nieuwe accus blijven niet heel.
Ook niet met een electrische spanningsregelaar.
Lood accu. Gewoon die ouderwetse dus.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Ik gebruik het liefst de Bosch Silver accu’s, doe ik tien jaar mee.
IDealist schreef:minimaal 74Ah in moet .
In principe is zo’n 62 Ah accu groot genoeg, want hij heeft een CCA ( koudstartstroom) van 540 ampere.
In de jaren “70” had een 70 of 74 AH accu nog maar een koudstartstroom van rond de 300 ampere, an dat heb je minimaal nodig, ook op dat gebied heeft de techniek niet stilgestaan. ( Je startmotor trekt in geblokkeerde toestand rond de 500 ampere, maar als je start rond de 300 ampere).
Die Ah geven de capaciteit aan bij een ontlading van 20 uur, bij een 70Ah accu dus als je met 3.5 ampere ontlaat ( zeg maar als je de radio aan laat staan), dat is een referentie getal: Als je vaak je gebruikers aan laat staan zonder dat de motor draait kun je een beter een 74 Ah nemen). Maar inderdaad, neem zeker geen calcium/calcium accu, dat werkt niet.
To err is human, not to err is divine.
@Citroensmgz: die accu hierboven, van 62 Ah komt niet uit mijn Ds maar uit mijn Volvo XC70, en daar had ie niet in gemoeten… Ik rijd nu een week rond met een 74 Ah in die Volvo en hij start beter dan hij ooit heeft gedaan (=minder omwentelingen tot de start). Betreft een forse 5 cilinder met veel electronica eromheen. Dan is een CCA van 540A gewoon te weinig.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Sorry, foutje, even vergeten dat jij niet de TS bent. Ja, zo’n 5 cylinder wil wel een beetje meer startstroom , “moderne” starters hebben ook nogal wat meer vermogen als die van de jaren 70 ook al zijn ze vaak efficiënter.
To err is human, not to err is divine.
H@ns schreef:Dat is een handig setje!
Waar vind je dat?
Hügo is een universele spanningsregelaar past mooi in de Paris-Rone, en kost maar een paar tientjes bij een automaterialenzaak. Voor het overige, weerstanden en relais eruit en passend maken naar eigeninzicht .
Het probleem was dat de oude regelaar 16 – 17 volt laade met als gevolg dat de elektronische ontsteking doorbrandde, hij regelt nu op 14,5 volt af.
Hier nog een paar foto’s,
Coldax accu’s, de Q-cel en de AGM
Coldax, het topmerk voor accu’s
Coldax is het zeer scherp geprijsde topmerk voor krachtige en betrouwbare accu’s. Mols accu’s levert twee type Coldax accu’s: de Q-cell en een AGM lijn.
Coldax Q-cell
De Coldax Q-cell is een full Calcium-Calcum accu die zich kenmerkt door een hogere koudstartstroom en als gevolg van de lagere zelfontlading een lange standtijd heeft. De accu’s worden vanaf de fabriek gezuurd geleverd en zijn minimaal 10 maanden direct gebruiksklaar. Dit levert een enorme tijdwinst op bij de verkoop.
hogere koudstartstroom
lange standtijd
minimaal 10 maanden direct gebruiksklaar
2 jaar garantie
Coldax AGMOmdat auto’s steeds vaker uitgerust worden met allerlei stroomverbruikers zoals GPS, elektrische ramen, elektrische spiegels, DVD, navigatie, etc. heeft Coldax de AGM range in het leven geroepen.
AGM staat voor Absorbent Glass Matt, dit wil zeggen dat het zuur wat in deze accu zit is opgenomen in glasvezel matten die om de verdikte lood/-calcium platen gemonteerd zitten. Het voordeel hiervan is dat er geen los zuur zit in de accu waardoor deze ook in de auto gemonteerd kan worden omdat lekken onmogelijk is. Andere voordelen van een AGM accu zijn:
zeer hoge koudstart waarde
accu kan tegen diepontlading (door de extra dikke lood-/calcium platen)
geen gasvorming buiten de accu bij het laden
minder interne weerstand dan een gel accu
accu is in alle mogelijke posities te monteren
2 jaar garantie
Mede om de hier boven genoemde redenen worden de AGM accu’s steeds vaker af fabriek in auto’s geplaatst en dan vooral in het hogere segment. Denk hierbij aan BMW, Jaguar, Mercedes, Audi.
waterman schreef:af en toe eens kortstondig met hogere spanning (..) brand je de platen schoon en blijft de accu heel.
Dank voor deze interessante info @waterman. Dacht ik een goede accu te hebben qua specs die hier ook wel eens genoemd werd, maar ja..blijkbaar wel een calcium only dus..nooit geweten, ik dacht dat alle ‘natte’ accu’s (nouja nat..bijna altijd sealed tegenwoordig) okee waren. Beter opletten bij de volgende. Nou heb ik nog wel een druppellader liggen met als een van de programmaatjes een ‘winter’/AGM-optie die op 14,7 laadt ipv die 14 van de DS. Zou je die moderne schoonbrand’boost’ op die manier ook (af en toe) kunnen forceren op een c/c accu? Of werkt het zo simpel niet en moet je voor een c/c accu eigenlijk ook weer een speciaal type lader hebben ?
[Break 20 Familiale ‘71]