Zo, weer tijd voor een kleine update.
Vanwege het aanhoudend hoge brandstofverbruik (niet fijn voor mij en voor toekomstige kopers) maar eens wat gedebugd aan het inspuitgebeuren.
Ding heeft BOsch Motronic monopoint.
Ik ben begonnen met de computer uit te lezen. Zoals het hoort begon het rijtje met 12 (begin uitlezen). Hij gaaf storingscode 41 (bobine) aan. Vreemd was dat ie niet de afsluitende code (11) gaf.
Volgens de vraagbaak mag 41 genegeerd worden als de motor aanslaat. Vreemd hoor.
Verder geen storingen, ondanks dat het motordiagnose lampje de laatste weken toch meermalen gebrand heeft.
Verder gegaan met debuggen. HEt was mij al eerder opgevallen dat de zomer/wintestandklep in zomerstand blijft staan. Deze schakelt met behulp van vacuum. De schakelaar die em op basis van de temperatuur in zomer of winterstand zet, zit rechts bovenop de luchtbrug tussen luchtfilter en monopointhuis. HEt bleek dat ie hier geen goed vacuum op kreeg EN dat de slangetjes hier verkeerd om zaten. Het feit dat ie niet goed vacuum kreeg werd stroomopwaarts verpoorzaakt. Er zit een onbenullige constructue waarbij een pijpje rechtop in die “luchtbrug” steekt. Hier lekte hij vacuum. Dus dat maar afgedlopt, nieuwe slang getrokken vanaf het inlaatspruitstuk (Die slang was ook gaar) en nu schakelt ie wel netjes in de winterstand. Dus zuigt ie lucht aan via een papieren slang vanaf het uitlaatspruitstuk.
Verder de rest van de vacuumfuncties gecontroleerd op luchtlekkage: onderdrukvervroeging naar de onsteking werkt uitstekend. Ook de elektroklep voor benzinedampafzuiging lekt niet. DE stappenmotor doet zijn werk voorbeeldig. Aangezien ik geen ECU storing heb op de rest neem ik aan dat de luchttemperatuursensor en de koelwatertemperatuursensor goede waarden afgeven. Lambdasonde trouwens niet gecheckt. Meja, als die niet goed werkt dan loopt de motor helemaal beroerd.
Nu maar hopen dat het verbruik wat gunstiger wordt. Ik vind dat ie toch wel een keer 1 op 13 moet kunnen halen.
Oja, gisteren nog ff bolletjes van de zwarte parel (zie mijn vorige auto’s) erop geschroefd. Ik denk dat ik toch meer een lange bollenman ben, want nu vind ik de veerweg nog vrij kort. Wel deint (zweeft) ie nu iets mooier over de drempels. Ze mogen nog ff blijven dus.
Weer tijd voor een kleine update in de Toulouse monoloog.
Ik was even bij Alex om te helpen met de stuurkogel (ik heb een trekker die daarvoor wel handig was).
Ter plekke de zomerbanden erop gezet. Achter weer de alu Deauville velgen met nog flink geprofileerd rubber, voor stalen velgen met “redelijk” rubber. De velgen maar iets minder kaal gemaakt middels BX Crisis doppen.
Op de zwarte stalen wintervelgen pastten deze crisis doppen trouwens niet. Wel weer TZD doppen (maar ik had nooit zin om deze te monteren).
Bij het wisselen van de wielen viel me op dat 1 remblok (het buitenste linksvoor) bijna versleten was (staal op staal). Toch goed om soms ff te checkuh. Hoewel de remsijtage indicatie nog intact was, had deze nog geen waarschuwing gegeven. Op zijn “crisis” maar even opgelost met een paar goede tweedehands blokjes die Alex nog had liggen.
Na het monteren van deze zomerbanden (!65/70 r14) viel het me weer op dat ze zwaarder sturen hoewel se smaller zijn dan de wnterbanden (185/65 r14). Daarna gelijk ff langs het tankstation om ze op te blazen. 1 band was leeggelopen tot 1.3 bar, een andere tot 1.7 bar en de banden op de stalen velgen zaten nog rond de 2.2 bar. Opvallen dus dat de banden op alu velgen een stuk verder waren leeggelopen.
Terloops nog even de lambda regeling gecheckt. Met een voltmeter heb ik de spanning die de lambdasonde gemeten terwijl deze blijft aangesloten op de ECU. De waarde pendelde zoals het hoort netjes tussen 0.2V en 0.8V, ook bij hogere toeren.
Ik heb ook de indruk dat die deauville-velgen ervoor zorgen dat de banden sneller leeglopen…
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
die magnesium velgen roesten harder dan een BX type 1
daardoor verliezen ze snel de lucht (optie is banden eraf en opschuren)
btw leuk dat de 2 lose nog steeds rijd
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
McDean schreef:
btw leuk dat de 2 lose nog steeds rijd
Onkruid vergaat niet
mpostma schreef:McDean schreef:
btw leuk dat de 2 lose nog steeds rijd
Onkruid vergaat niet
2lose kun je ook vertalen als: Om te verliezen:)
Test
Thijsvandebles schreef:mpostma schreef:McDean schreef:
btw leuk dat de 2 lose nog steeds rijd
Onkruid vergaat niet
2lose kun je ook vertalen als: Om te verliezen:)
Bij de afrit van de snelweg vergiste ik me ff dat die smalle 165 banden er weer onder lagen. 185 reageert toch wel fijner en directer zeg! Ofwel, schrik!!! Want hoewel ik niet zo hard ging, gaf de voorkant toch al wel aan moeite te hebben met de bochtsnelheid. Zucht….
mpostma schreef:Thijsvandebles schreef:mpostma schreef:McDean schreef:
btw leuk dat de 2 lose nog steeds rijd
Onkruid vergaat niet
2lose kun je ook vertalen als: Om te verliezen:)
Bij de afrit van de snelweg vergiste ik me ff dat die smalle 165 banden er weer onder lagen. 185 reageert toch wel fijner en directer zeg! Ofwel, schrik!!! Want hoewel ik niet zo hard ging, gaf de voorkant toch al wel aan moeite te hebben met de bochtsnelheid. Zucht….
Kan ik hieruit opmaken dat je er weer een schade project bij hebt Postma?
Test
Thijsvandebles schreef:
Kan ik hieruit opmaken dat je er weer een schade project bij hebt Postma?
Nee hoor, zo erg was het ook weer niet.
mpostma schreef:Thijsvandebles schreef:
Kan ik hieruit opmaken dat je er weer een schade project bij hebt Postma?
Nee hoor, zo erg was het ook weer niet.
Begon me al zorgen te maken…..
Test
Thijsvandebles schreef:
Begon me al zorgen te maken…..
Ik zuchtte meer vanwege die matige grip van die voorbanden op dat moment. Goed rubber werkt blijkbaar verslavend/gewennend.
mpostma schreef:Thijsvandebles schreef:
Begon me al zorgen te maken…..
Ik zuchtte meer vanwege die matige grip van die voorbanden op dat moment. Goed rubber werkt blijkbaar verslavend/gewennend.
Ik vind alleen het jammere eraan dat een 185 band zo zwaar stuurt in een Bix zonder SB…Maar wat je zegt, het kleeft aan de weg als een baksteen.
Test
Thijsvandebles schreef:
Ik vind alleen het jammere eraan dat een 185 band zo zwaar stuurt in een Bix zonder SB…Maar wat je zegt, het kleeft aan de weg als een baksteen.
T’is maar net wat voor band je hebt. De 185/65 Toyo Snowproxes met goed profiel (ong. 6/7 mm) stuurden duidelijk lichter dan de bijna versleten (2.0/2.5 mm profiel) 165/70 Michelins Energy die nu weer voorop zitten.
mpostma schreef:Thijsvandebles schreef:
Ik vind alleen het jammere eraan dat een 185 band zo zwaar stuurt in een Bix zonder SB…Maar wat je zegt, het kleeft aan de weg als een baksteen.
T’is maar net wat voor band je hebt. De 185/65 Toyo Snowproxes met goed profiel (ong. 6/7 mm) stuurden duidelijk lichter dan de bijna versleten (2.0/2.5 mm profiel) 165/70 Michelins Energy die nu weer voorop zitten.
Maar over het algemeen stuurt een 185 band zwaarder als een 165 band. En ja, er zal in merken wel verschil zitten. Ikzelf heb eigenlijk alles orgineel qua banden. Alleen 185 op BXen met SB die van origine 185 hadden.
Test
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Thijsvandebles schreef:mpostma schreef:Thijsvandebles schreef:
Ik vind alleen het jammere eraan dat een 185 band zo zwaar stuurt in een Bix zonder SB…Maar wat je zegt, het kleeft aan de weg als een baksteen.
T’is maar net wat voor band je hebt. De 185/65 Toyo Snowproxes met goed profiel (ong. 6/7 mm) stuurden duidelijk lichter dan de bijna versleten (2.0/2.5 mm profiel) 165/70 Michelins Energy die nu weer voorop zitten.
Maar over het algemeen stuurt een 185 band zwaarder als een 165 band. En ja, er zal in merken wel verschil zitten. Ikzelf heb eigenlijk alles orgineel qua banden. Alleen 185 op BXen met SB die van origine 185 hadden.
Rij maar is een keer in me 1400 met 195 erop dan valt het je nog best wel mee
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!