Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Hi,
Ook ik ben de klos met een afgebroken borgveer die niet los te krijgen is bij de achtervering.
Nalezen op het forum levert tips (die helaas niet hebben gewerkt) maar ook 1 vraag op, waar zit het gat op de draagarm?
Boogaard en Waterman geven beiden aan dat voor een brute methode aan de achterkant van de draagarm een gat zou zitten waardoor je de kogelhouder er in zijn geheel uit zou kunnen slaan. Ik zie aan de achterkant van de draagarm waar het cupje inzit alleen glad metaal (67-er). Mis ik iets?
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Het gat in de houder aan de draagarm, waar het cupje in gemonteerd zit, loopt door en door. Wellicht dus dat je vanaf de andere zijde met grof geweld het cupje eruit kan slaan?
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Hi, thnx.
Inmiddels na nog meer zoeken begrepen dat de oudere modellen dit gat niet hebben.
Tsja, nog steeds een fors probleem helaas
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Warm stoken, deblock oil…
Ik heb het opgelost door een spijker te gebruiken ipv de beugel.
Eerst met een boorje proberen wat ruimte te maken, enkele milimeters als het lukt. (ik heb er meerdere boortjes op versleten)
Dan de spijker al zoveel mogelijk in model buigen en door het gaatje van de veerstang heen frotten en dan ombuigen.
Als je zorgt dat ie daar strak inpast dan kan je zo de andere kant van de spijker aardig vast zetten in het geboorde gaatje.
Er komt als het goed is niet veel kracht op het beugeltje, misschien zelfs helemaal niet.
Het is een JBF oplossing maar ik vond het rammen op het cupje toch riskanter…
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
kloppen de berichten hier op het forum dat bij oudere types (deze 66/67) de kogelkom 1 geheel met de draagarm vormt en dus niet demonteerbaar is? Zit nog steeds muurvast
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Die had ik er idd ook bijgepakt maar ik kan geen cup van de draagarm onderscheiden.
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Heel vreemd dit.
Mijn auto is in 66 geproduceerd en geregistreerd als 67-er (redelijke vroege met LHM).
Daar zouden losse cupjes op moeten zitten als ik naar de spare parts gids kijk.
Maar zowel voor als achter zitten er vaste cups ( wel met dezelfde borgveer als bij losse cups)en dan heb ik een behoorlijk originele auto. Iemand op de hoogte wanneer de losse cups zijn geïntroduceerd?
Betekent dus helaas dat ik de achteras zal moeten vervangen.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik weet dit niet. Weet je zeker dat ze niet gewoon vastgerot zitten? Fototje?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, want als ze echt vastzitten is die borgveer natuurlijk niet nodig!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
tuurlijk wel! anders valt het stangetje uit zn kom!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Tja, de laatste keer dat ik een lekzak verving is al ruim 10 jaar geleden…..
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Mijn ID uit 6-66
De cupjes lijken los maar zitten muurvast.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Aha. Lijkt toch een andere staalsoort dan de draagarm. Je kan proberen om de boel heel erg heet tet stoken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
IMG_1818 by Alexander Knop, on Flickr