4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 

BX 14 TE Toulouse
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 19 februari 2006 09:17 PM
  [ # 46 ]

Zo, weer tijd voor een kleine update.

Vanwege het aanhoudend hoge brandstofverbruik (niet fijn voor mij en voor toekomstige kopers) maar eens wat gedebugd aan het inspuitgebeuren.

Ding heeft BOsch Motronic monopoint.

Ik ben begonnen met de computer uit te lezen. Zoals het hoort begon het rijtje met 12 (begin uitlezen). Hij gaaf storingscode 41 (bobine) aan. Vreemd was dat ie niet de afsluitende code (11) gaf.

Volgens de vraagbaak mag 41 genegeerd worden als de motor aanslaat. Vreemd hoor.

Verder geen storingen, ondanks dat het motordiagnose lampje de laatste weken toch meermalen gebrand heeft.

Verder gegaan met debuggen. HEt was mij al eerder opgevallen dat de zomer/wintestandklep in zomerstand blijft staan. Deze schakelt met behulp van vacuum. De schakelaar die em op basis van de temperatuur in zomer of winterstand zet, zit rechts bovenop de luchtbrug tussen luchtfilter en monopointhuis. HEt bleek dat ie hier geen goed vacuum op kreeg EN dat de slangetjes hier verkeerd om zaten. Het feit dat ie niet goed vacuum kreeg werd stroomopwaarts verpoorzaakt. Er zit een onbenullige constructue waarbij een pijpje rechtop in die “luchtbrug” steekt. Hier lekte hij vacuum. Dus dat maar afgedlopt, nieuwe slang getrokken vanaf het inlaatspruitstuk (Die slang was ook gaar) en nu schakelt ie wel netjes in de winterstand. Dus zuigt ie lucht aan via een papieren slang vanaf het uitlaatspruitstuk.

Verder de rest van de vacuumfuncties gecontroleerd op luchtlekkage: onderdrukvervroeging naar de onsteking werkt uitstekend. Ook de elektroklep voor benzinedampafzuiging lekt niet. DE stappenmotor doet zijn werk voorbeeldig. Aangezien ik geen ECU storing heb op de rest neem ik aan dat de luchttemperatuursensor en de koelwatertemperatuursensor goede waarden afgeven. Lambdasonde trouwens niet gecheckt. Meja, als die niet goed werkt dan loopt de motor helemaal beroerd.

Nu maar hopen dat het verbruik wat gunstiger wordt. Ik vind dat ie toch wel een keer 1 op 13 moet kunnen halen.

Oja, gisteren nog ff bolletjes van de zwarte parel (zie mijn vorige auto’s) erop geschroefd. Ik denk dat ik toch meer een lange bollenman ben, want nu vind ik de veerweg nog vrij kort. Wel deint (zweeft) ie nu iets mooier over de drempels. Ze mogen nog ff blijven dus.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 27 maart 2006 12:19 AM
  [ # 47 ]

Weer tijd voor een kleine update in de Toulouse monoloog.

Ik was even bij Alex om te helpen met de stuurkogel (ik heb een trekker die daarvoor wel handig was).

Ter plekke de zomerbanden erop gezet. Achter weer de alu Deauville velgen met nog flink geprofileerd rubber, voor stalen velgen met “redelijk” rubber. De velgen maar iets minder kaal gemaakt middels BX Crisis doppen.

Op de zwarte stalen wintervelgen pastten deze crisis doppen trouwens niet. Wel weer TZD doppen (maar ik had nooit zin om deze te monteren).

Bij het wisselen van de wielen viel me op dat 1 remblok (het buitenste linksvoor) bijna versleten was (staal op staal). Toch goed om soms ff te checkuh. Hoewel de remsijtage indicatie nog intact was, had deze nog geen waarschuwing gegeven. Op zijn “crisis” maar even opgelost met een paar goede tweedehands blokjes die Alex nog had liggen.

Na het monteren van deze zomerbanden (!65/70 r14) viel het me weer op dat ze zwaarder sturen hoewel se smaller zijn dan de wnterbanden (185/65 r14). Daarna gelijk ff langs het tankstation om ze op te blazen. 1 band was leeggelopen tot 1.3 bar, een andere tot 1.7 bar en de banden op de stalen velgen zaten nog rond de 2.2 bar. Opvallen dus dat de banden op alu velgen een stuk verder waren leeggelopen.

Terloops nog even de lambda regeling gecheckt. Met een voltmeter heb ik de spanning die de lambdasonde gemeten terwijl deze blijft aangesloten op de ECU. De waarde pendelde zoals het hoort netjes tussen 0.2V en 0.8V, ook bij hogere toeren.

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 27 maart 2006 01:51 AM
  [ # 48 ]

Ik heb ook de indruk dat die deauville-velgen ervoor zorgen dat de banden sneller leeglopen…

Profiel  

McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7072

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 27 maart 2006 02:16 AM
  [ # 49 ]

die magnesium velgen roesten harder dan een BX type 1 Laughing

daardoor verliezen ze snel de lucht (optie is banden eraf en opschuren)

btw leuk dat de 2 lose nog steeds rijd Very Happy

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 27 maart 2006 02:27 AM
  [ # 50 ]
McDean schreef:

Onkruid vergaat niet Wink

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2963

Gepost: 27 maart 2006 02:30 AM
  [ # 51 ]
mpostma schreef:
McDean schreef:

2lose kun je ook vertalen als: Om te verliezen:)

Test

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 27 maart 2006 02:39 AM
  [ # 52 ]
Thijsvandebles schreef:
mpostma schreef:
McDean schreef:

Bij de afrit van de snelweg vergiste ik me ff dat die smalle 165 banden er weer onder lagen. 185 reageert toch wel fijner en directer zeg! Ofwel, schrik!!! Want hoewel ik niet zo hard ging, gaf de voorkant toch al wel aan moeite te hebben met de bochtsnelheid. Zucht….

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 27 maart 2006 05:42 PM
  [ # 53 ]
mpostma schreef:
Thijsvandebles schreef:
mpostma schreef:
McDean schreef:

Bij de afrit van de snelweg vergiste ik me ff dat die smalle 165 banden er weer onder lagen. 185 reageert toch wel fijner en directer zeg! Ofwel, schrik!!! Want hoewel ik niet zo hard ging, gaf de voorkant toch al wel aan moeite te hebben met de bochtsnelheid. Zucht….

Kan ik hieruit opmaken dat je er weer een schade project bij hebt Postma? Wink

Test

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 27 maart 2006 05:43 PM
  [ # 54 ]
Thijsvandebles schreef:

Nee hoor, zo erg was het ook weer niet.

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten

Gepost: 27 maart 2006 05:51 PM
  [ # 55 ]
mpostma schreef:
Thijsvandebles schreef:

Nee hoor, zo erg was het ook weer niet.

Begon me al zorgen te maken…..

Test

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 27 maart 2006 05:53 PM
  [ # 56 ]
Thijsvandebles schreef:

Ik zuchtte meer vanwege die matige grip van die voorbanden op dat moment. Goed rubber werkt blijkbaar verslavend/gewennend.

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten

Gepost: 27 maart 2006 06:02 PM
  [ # 57 ]
mpostma schreef:
Thijsvandebles schreef:

Ik zuchtte meer vanwege die matige grip van die voorbanden op dat moment. Goed rubber werkt blijkbaar verslavend/gewennend.

Ik vind alleen het jammere eraan dat een 185 band zo zwaar stuurt in een Bix zonder SB…Maar wat je zegt, het kleeft aan de weg als een baksteen.

Test

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 27 maart 2006 06:07 PM
  [ # 58 ]
Thijsvandebles schreef:

Ik vind alleen het jammere eraan dat een 185 band zo zwaar stuurt in een Bix zonder SB…Maar wat je zegt, het kleeft aan de weg als een baksteen.

T’is maar net wat voor band je hebt. De 185/65 Toyo Snowproxes met goed profiel (ong. 6/7 mm) stuurden duidelijk lichter dan de bijna versleten (2.0/2.5 mm profiel) 165/70 Michelins Energy die nu weer voorop zitten.

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten

Gepost: 27 maart 2006 06:21 PM
  [ # 59 ]
mpostma schreef:
Thijsvandebles schreef:

T’is maar net wat voor band je hebt. De 185/65 Toyo Snowproxes met goed profiel (ong. 6/7 mm) stuurden duidelijk lichter dan de bijna versleten (2.0/2.5 mm profiel) 165/70 Michelins Energy die nu weer voorop zitten.

Maar over het algemeen stuurt een 185 band zwaarder als een 165 band. En ja, er zal in merken wel verschil zitten. Ikzelf heb eigenlijk alles orgineel qua banden. Alleen 185 op BXen met SB die van origine 185 hadden.

Test

Profiel  

McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7072

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 27 maart 2006 09:14 PM
  [ # 60 ]
Thijsvandebles schreef:
mpostma schreef:
Thijsvandebles schreef:

Maar over het algemeen stuurt een 185 band zwaarder als een 165 band. En ja, er zal in merken wel verschil zitten. Ikzelf heb eigenlijk alles orgineel qua banden. Alleen 185 op BXen met SB die van origine 185 hadden.

Rij maar is een keer in me 1400 met 195 erop dan valt het je nog best wel mee Cool

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  

4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook