Onlangs was ik bij de garage waar ze me vertelden dat je vooral geen E10 moet tanken, slecht voor je Xantia.
Mijn vorige gooide ik altijd vol met E10 zodra ik in Frankrijk of Duitsland of, sinds vorig jaar, in België was.Nooit problemen gehad.
Wat gooien jullie zoal in de tank?
Xantia Plus 1.8i 16v 2001 ORGA 8943
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Heb ik wel eens in de tank van mijn Xantia gegooid, was geen enkel probleem. Maar ik weet natuurlijk niet wat de gevolgen op lange termijn zijn.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
E10 is niet alleen slecht voor je Xantia. E10 is slecht voor alle motoren.
De 10% biobrandstof (ethanol) zorgt op langere termijn voor vervuiling van de motor, tank en brandstofpomp.
Ik tank A merk premium (bijv. Shell VPower of Aral 102) daar zit zo min mogelijk of geen bio in. Ja, premium brandstoffen zijn per liter duurder. Maar qua verbruik niet. Op E10 gaat je auto meer verbruiken en minder presteren. Vooral de kleinere turbo motoren (bijv. 1.2 3 cyl. turbo van PSA) hebben hier last van.
Dus geen E10 tanken !
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Berlingo2.0HDi schreef:Op E10 gaat je auto meer verbruiken en minder presteren.
Heb ik niks van gemerkt. Hij ging nog net zo hard als normaal (ietsje harder zelfs, misschien had ik wind mee) en het verbruik was ook precies hetzelfde. Het nut van premium brandstoffen ben ik nu voor mezelf aan het uitzoeken. Vooralsnog ben ik daar persoonlijk niet zo van overtuigd, want dan zou ik deze tank ineens 1:11,4 moeten rijden in plaats van 1:10,5 . Pas dan kan het uit, en tot dusver lijkt het daar niet op (let wel: ik moet nog tanken en heb het verbruik dus nog niet nauwkeurig kunnen meten).
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Feije schreef:Hij ging nog net zo hard als normaal (ietsje harder zelfs, misschien had ik wind mee)
Grappig, dit was ook precies mijn ervaring met een Peugeot 106 1.1i. Heb er toen twee keer in Duitsland E10 mee getankt en dat gekke ding leek wel steeds lekkerder te gaan lopen.
In E10 zit 10% alcohol, die heeft een hogere klopvastheid dan benzine, dus zit er minder klopvastheidverbeteraar in. E10 heeft 2-3% minder energie dan benzine met 0% alcohol.
Die Ethanol is behoorlijk schoon, dat is een raffinageproduct, niet te vergelijken met de io-brandstof die ze bij de diesel doen ( die groeit wel schimmels en zo als de omstandigheden slecht zijn).
In principe is E10 agressiever voor de kunststof die in je motor zit, dus voor de benzineleidingen, en eventueel ook de pomp. Ik zou dus wel m’n benzineleidingen een keer vervangen.
Officieel beveelt PSA aan om met auto’s van voor 2000 geen E10 te gebruiken, kwestie van zich indekken tegen problemen. In met name Duitsland en Frankrijk rijden hele hordes bestuurders met PSA auto’s van voor 2000 die al jaren E10 tanken omdat dat de goedkoopste brandstof is, en ik heb daar nog nooit horror verhalen over gelezen dus aan jou de keuze.
O ja, als je een keer E10 tanks en dan weer zonder alcohol zul je er vrijwel niks van merken.
To err is human, not to err is divine.
Citroensmgz schreef:
Die Ethanol is behoorlijk schoon, dat is een raffinageproduct, .
Let op: het is Bio-ethanol. Dus niet uit raffinage maar uit suiker, mais en tarwe. Bio-ethanol heeft nauwelijks smerende eigenschappen en is erg hygroscopisch.
Oudere motoren (indirect ingespoten) lusten denk ik meer dan de moderne kleine benzine turbo motoren. Zo zijn de moderne direct ingespoten benzine motoren erg gevoelig voor bio-ethanol.
Zo kon ik bij mijn 1,9D makkelijk slaolie toevoegen. Moest ik bij de 2.0HDI niet doen.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Ja klopt ze gebruiken een fermentatie proces om Bio-Ethanol te maken. En ja het is hygroscopische dan benzine.
Benzine heeft ook nauwelijks smerende eigenschappen, dus ik denk niet dat Ethanol slechter of beter smeert, nergens in een motor wordt de benzine als smerend product gebruikt.
Die moderne motoren zijn juist heel geschikt voor Bio-Ethanol, en in Brazilië, en zelfs in Zweden en enkel andere landen rijden 1000’en auto op E85, dat is 85% ethanol, je moet alleen de injectie en ontsteking helemaal anders instellen.
Of we willen of niet, die E10 is een blijvertje, we zullen het ermee moeten doen. Als je E10 erg lang wilt bewaren ( 6 maanden , enkele jaren…) heb je last van de hygroscopiciteit, maar als je het voor dagelijks gebruik neemt “ververs” je vaak genoeg zodat je niet in de problemen komt.
Er is ook nog nergens gezegd of aangetoond dat E10 meer klep-vervuiling geeft dan gewone benzine bij direct ingespoten motoren…
Ik zeg niet dat je E10 moet gebruiken, eenieder maakt zijn eigen weloverwogen keuze hoop ik, maar om categories te zeggen dat het slecht voor alle motoren is dat lijkt me echt wel overdreven.
To err is human, not to err is divine.
Uit testen blijkt dat het verbruik bij E10 gemiddeld 8% hoger ligt.
Leuk om te weten is ook dat één liter E10 minder CO2 uitstoot geeft dan “ouderwetse"Euro 95. Door het hogere verbruik krijg je nu meer CO2 uitstoot per kilometer dan “ouderwetse"Euro 95.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Leuke discussie
Geloof niet dat het forum technische avonden/lezingen organiseert? Zou interessant zijn om eens een expert uit te nodigen.
Ik heb er veel van geleerd.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Je kunt nog meer leren: 8% meerverbruik, ik weet niet waar je dat vandaan haalt.
Volgens de ADAC ( getest!) gebruikt een auto met E10 1.5 % meer dan een auto met E5, die tussen 1 en 1.5 % meer verbruikt dan een pure benzine. Ook volgens de ADAC daalt de CO uitstoot met 0.9% Het lijkt me dat we dat wel mogen vertrouwen als een juiste meting. Je moet helaas Duits kunnen lezen /begrijpen omdat te kunnen verifiëren.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Ik meen een keer ergens gelezen te hebben dat je auto iets te rijk gaat lopen van E10. Weet zo niet meer wat de gedachte erachter was, maar je zou dan toch eerder verwachten dat het CO omhoog gaat
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik vind het hoge borrelpraatgehalte bij discussies over E10 altijd wel teleurstellend.
Tijdens de groei van gewassen waaruit bio-ethanol gewonnen wordt is er al sprake is van CO2-opname. Als je die meerekent komt de totale CO2-reductie bij gebruik van E10 nog hoger uit.
In de Axel kieper ik geen E10, want er zitten inderdaad wel wat haken en ogen aan, met name de verminderde houdbaarheid van de brandstof en mogelijke aantasting van rubbers en pakkingen. Bovendien wil het ding 98 octaan. Het moderne hok kap ik echter graag vol E10. Loopt er prima op. En alle beetjes helpen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
borrelpraat of niet
mijn zoon heeft een tijd als monteur bij citroen gewerkt, in België
en daar heeft hij toch eea gezien als gevolg van de E10
aantasting van rubbers etc.
nou kan je daar natuurlijk over discussiëren of het daadwerkelijk het gevolg hiervan is, maar voor de zekerheid tanken wij alleen 98 in belgie;
zeg maar E5
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Bij de meeste euro 95 staat in NL e5 , iig de fuelsave van shell
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Dat klopt, maar het gaat even over de 95 in belgie