Lassen met de accukabel niet los kan de diodes slopen.
Heb je al gemeten of de dynamo werkelijk niet werkt? draaiende motor, beetje gas geven, accu spanning moet oplopen tot ruim boven 13 volt.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
met Wegenwacht al gecontroleerd en thuis na nwe v-snaren opnieuw met flink gasgeven geen verhoging van accuspanning geconstateerd.
Zover ik weet is er niet aan de auto gelast bij vdL.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 25615
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als het lampje het niet doet gaat de dynamo niet ‘aan’ ...
Dat eerst checken. Dan kijken of de koolborstels nog goed zijn. Als dat zo is kan de regelaar zijn overleden.
Diodes kan je checken door aarde te meten op de plus uitgang van je dynamo( zonder draden eraan). Zet maar een testlampje op de accuplus en de andere draad op de dynamo uitgang. Als hij brandt is er iig een diode stuk en waarschijnlijk 2.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Bedankt! ga ik testen
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik heb gisterenavond de dynamo gechecked als bogaard voorstelde, geen diodes stuk, geen brandend lampje in dashboard.
Bij draaiende motor testlampje tussen accu+ en D+ gehouden (parallel aan lampje in dashboard) en geen (hogere) laadspanning gemeten.
vraagje: Zou bij een defect dashboard-lampje de regelaar/dynamo niet werken?
Daarna dynamo gedemonteerd en gemeten:
- Alle spoelen rotor en stator zijn OK
- Alle diodes gelijkrichter en isolatie-diodes naar D+ zijn OK, alle ~780 Ohm
borstels OK:
sleepringen OK:
Blijft over de regelaar:
Hier is weinig aan te meten denk ik zo. Nieuwe kost wel zo’n 40 Euro…
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 25615
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je testlamp moet werken want anders gaat de regelaar niet aan.
Dan maar ff naar een elektroboer.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10348
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gewoon nieuw lampje in het dashboard toch?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Nee, want dan zou de regelaar met het testlampje tussen ‘accu+’ en ‘D+’ weer moeten werken, en dat deed ie niet.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Opgelost! Het lampje in dashboard bleek doorgebrand. De eerdere meting met testlampje tussen accu+ en D+ heb ik denk ik ‘te snel’ gedaan. Na montage van dynamo en testlampje op D+ ging ie weer laden….
Dus met een nieuwe ISKRA dynamo werkt het lampje als ‘laadstroom-indicator’ ipv detectie ‘niet laden’. Het tegenovergestelde dus!
Dit fundamentele verschil lees je niet in de montage instructies van een ISKRA dynamo….
Dit is het schema waar je kan zien dat de rotor geen bekrachtigingsstroom kan krijgen als het dashboardlampje defect is:
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 43306
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
camemBert schreef:
Dit is het schema waar je kan zien dat de rotor geen bekrachtigingsstroom kan krijgen als het dashboardlampje defect is:
Dat is bij alle dynamos met ingebouwde regelaar zo hoor. Geen lampie? Dan niet laden, want geen bekrachtiging. Het is wél zo dat zo’n beetje iedere dynamo boven een bepaald toerental zichzelf wél zal bekrachtigen en dus gaat laden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Wist ik niet.
Dat laatste lijkt mij sterk, er zal echt spanning op de rotor (tussen D+ en D-) moeten zijn om een veld te krijgen zodat de stator spoelen spanning leveren. Misschien als je bij draaiende motor kortstondig op de D+ 12V zet, zodat ie een rotorveld maakt die ie dan zelf in stand kan houden?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 10348
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij genoeg toeren start de dynamo zichzelf op door het remanente magnetisme in het anker.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43306
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat Jan zegt
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik heb zeker 20 km met 3000rpm gereden totdat de spanning te laag was en ik strandde en de Wegenwacht moest bellen.
Wel vreemd dat de wegenwacht dat ook niet wist en geen draadje van D+ naar de accu+ maakte om de dynamo te testen en/of weer te laten laden?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 25615
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
het is wel een ISKRA he… Die gooide ik altijd weg….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>