Nieuw hier op het forum en dus even een korte introductie,
Sinds afgelopen maandag ben ik de eigenaar van mijn eerste auto, een Xsara Coupe 1.6i 16V VTR. Bij aankoop stond er 138.000km op de teller en de distributie is vervangen bij ongeveer 100.000 km. In ieder geval in de basis op het eerste gezicht dus best een redelijke aankoop lijkt mij!
Het enige jammere is dat er maar 1 sleutel bij zit en de sleutelcode kaart ook ontbreekt (is een sleutel bij laten maken nu onmogelijk?). Voor de rest is ze naar mijn idee in een nette staat en zal ik de auto komende week alleen nog even stevig schoonmaken en poetsen en vervolgens inzetten voor ondankbaar woon-werkverkeer.
Na het ophalen van de auto direct een flinke rit gemaakt (+/-250km) waarbij het mij opviel dat de temperatuurmeter van de koelvloeistof niet boven de 75-80 graden uitkomt, is dit een normaal iets bij dit type auto? Het is wel een heerlijk relaxte en vlotte auto om mee te rijden!
Groetjes, Nick
Totaal aantal Berichten: 9378
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Sprinter schreef:Het enige jammere is dat er maar 1 sleutel bij zit en de sleutelcode kaart ook ontbreekt (is een sleutel bij laten maken nu onmogelijk?).
Elke Citroën-dealer kan op basis van het VIN een reservesleutel leveren. Kost ca. € 65, niet zo zeer de kosten van de reservesleutel zelf, maar meer door het opnieuw inleren van beide sleutels. Er wordt dus geen kopie van de bestaande sleutel gemaakt v.w.b. de startblokkeringscode, maar beide sleutels krijgen een nieuwe code.
Iemand in het bezit van de oude reservesleutel en met kwade bedoelingen krijgt de auto niet meer gestart.
De C2 uit onze vloot heeft begin van dit jaar ook een nieuwe reservesleutel gekregen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Oh dat valt nog best wel mee dan. Binnenkort maar eens naar de dealer. Toch wel fijn om een reservesleutel te hebben. Bedankt voor je reactie!
Totaal aantal Berichten: 27897
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gefeliciteerd met de Xsara!
Mijn eerste eigen auto was ook een coupé in dezelfde kleur
Wat de koelwatertemp betreft, dat is naar mijn idee normaal, ze geven meestal niet hoger aan bij dit type motor.
De olie temp is wat anders, die kan bij langere tijd op hoge snelheid met gemak richting de 140 graden lopen, zelf bij kouder weer.
Dankjewel!
Oké dan hoef ik mij daar geen zorgen over te maken, de hoge olietemperatuur was mij inderdaad ook opgevallen.
Het eerste probleem met de Xsara is helaas aangekomen. Vandaag bij het starten al heel veel moeite en na het eenmaal aanslaan direct weer stil. Na een aantal keer proberen toch een paar meter kunnen verplaatsen maar daarna was het helaas helemaal over.
De boosdoener is waarschijnlijk de brandstofpomp. Mensen die hier ervaring mee hebben? Startmotor draait wel mooi rond maar de auto slaat niet aan. De pomp zelf krijgt wel stroom. Iemand enig idee wat het vervangen hiervan bij een garage ongeveer zal kosten?
Zou eerst controleren of hij het echt niet doet. Nieuwe pomp is niet goedkoop, pomp kost alleen al €284.
Kun je beter op de sloop kijken.
Ik heb het idee dat het nog best mee moet vallen. Zelf even wat rondgekeken en een nieuwe brandstofpomp van Bosch met vergelijkbaar OEM-nummer gevonden voor rond de €100,-. Ik ga er vanuit dat het inbouwen ervan ook niet superveel tijd gaat kosten aangezien de pomp gewoon onder de achterbank zit.
Morgen maar eens even bellen met de garage en anders ga ik het gewoon zelf proberen. Ondertussen prima vervangend vervoer van mijn ouders geleend, een DS3
Veel plezier met de Xsara! Ziet er leuk uit Ik kan de coupe versie meer en meer waarderen.
Brandstofpomp vervangen is wel een priegelwerkje hoor, verkijk je er niet op. Net als Ronjo hierboven zegt; controleer eerst of het echt de pomp is!
Een brandstoffilter kost ook maar een paar euro, misschien is het daarmee wel opgelost?
Dankje! Ik ben er ondanks dit euvel ook nog steeds erg blij mee. Het valt me op hoe tijdloos het model eigenlijk is.
Ik ga zeker eerst goed testen of het echt de pomp is. Hebben mensen nog tips zodat ik andere dingen uit kan sluiten?
Een kleine tussentijdse update. De boosdoener blijkt inderdaad de brandstofpomp te zijn. Aangezien de Xsaar deze week eigenlijk toch al voor een beurt naar de garage moest laat ik daar de brandstofpomp ook vervangen. De kosten doen wel even pijn maar dan kan ik (hopelijk) weer een tijd probleemloos rondrijden.
De totale kosten zijn zo rond de €675,- Hiervoor worden de handremkabels vervangen (de buitenmantels waren blijkbaar gescheurd, APK afkeur), remblokken achter, remvloeistof, bandenwissel, olie+filter vervangen en natuurlijk de brandstofpomp waar het hele feest mee begon.
Ondertussen is de Xsaar weer gemaakt of in ieder geval is ze weer rijdbaar. En dus direct even lekker volgegooid met BP Ultimate 98. Kom ik er vervolgens achter dat de benzinemeter niet uitslaat…:smt013 Direct terug naar de garage natuurlijk. Daar wisten ze mij te vertellen dat dat weleens kan gebeuren en dat die het na een paar keer starten wel weer zal doen. Nou lijkt mij dit sterk maar ik geef het een kans. Zijn er hier mensen die ook weleens zoiets gehad hebben?
Ik geef het tot maandag en anders gaan we maar weer terug naar de garage. Volgende ga ik naar een Citroën specialist, ik ben niet echt overtuigd van mijn huidige garage…
Ondanks dit ben ik natuurlijk wel weer blij dat ik weer met Xsaar kan rondtuffen:smt210
He Sprinter!
Ik kwam onlangs nog als ik me goed herinner een xsara tegen die extreem veel op die van jou leek. Ook met trekhaak. Kan het kloppen dat je een keer rondom EHV Airport hebt gereden? Je auto ziet er trouwens mooi strak uit.
Groetjes!
Hoi,
Ja dat zou kunnen was er een tijdje geleden in de buurt, dan heb je mij heel toevallig gezien normaal rij ik vooral tussen Leiden en Amsterdam
Bedankt! Zeker nu ik mijn zomerbanden met VTS velgen eronder heb haha.
Tijd om weer eens iets over Xsaar te schrijven.
Ik heb de auto nu meer dan een jaar en eigenlijk naar (bijna) volle tevredenheid. Er zijn tot nu toe geen onacceptabele dingen stuk gegaan anders dan dat je kan verwachten van een auto van deze leeftijd.
Afgelopen zomer zonder problemen op vakantie geweest naar het thuisland van Citroën (stiekem reed ze daar nog beter dan in Nederland).
Helaas begon bij thuiskomst weer een ABS storing zich te melden. Begin dit jaar een nieuwe module en sensoren vernieuwd dus ik vreesde voor het ergste. Het lijkt mee te vallen, er zat vocht in de stekker op de computer (hoe dat daar komt is een klein mysterie) en na uitlezen werkte het ABS systeem prima op de remmenbank. Echter is de storingsmelding er met geen mogelijkheid uit te krijgen… Ach zolang het blijkbaar toch goed werkt probeer ik dat toch best felle waarschuwingslampje te negeren.
Vorige week is er ook een nieuwe dynamo ingekomen, deze begon wat vreemde geluiden te laten horen. Hopelijk nu lekker rustig de winter doorkomen. Winterwielen liggen er weer onder en die zijn stiekem toch mooier dan de zomerwielen, al zei ik dat vorig seizoen andersom haha.
In Januari ga ik ermee op wintersport, eens zien hoe de auto zich in de bergen houdt!
Ondertussen zijn we bijna een jaar verder sinds mijn laatste post…
Ik had nooit gedacht dat ik de Xsara nu nog altijd zou hebben en er iedere dag mee zou rijden. Nu bijna 2 ton op de teller en behalve een dynamo en wat regulier onderhoud geen kosten gehad. Wat nou Franse auto’s zijn onbetrouwbaar?
Afgelopen maand in Duitsland op de autobahn eens gekeken hoever ik durfde te gaan, bij 180 hield ik het toch maar voor gezien. Bij zulke snelheden schudt ze mij toch net iets teveel haha.