Een scheur in de treiterslang van de DS kan maken dat je in korte tijd al je LHM kwijt bent. Het is een vervelend klusje om deze te vervangen. In deze film gemaakt door stichting DS-TT laten wij zien hoe je de treiterslang moet vervangen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Tsjonge dat komt als geroepen! Ik vermoed bij mij ook een scheur in de treiterslang.
Bedankt!
Ik was van plan om een 10mm slang te gebruiken (ipv 8mm), omdat ik het waarschijnlijk van boven moet doen. Dan krijg ik hem makkelijker op de HD-regelaar.
Maar ik begrijp dat die aan de andere kant op een 8mm buisje zit?
Dan zou een 10mm slang dus niet goed afdichten and die kant?
De ene kant is 8mm de andere 10mm. Dus je kan 8 mm slang nemen die je wat op kan rekken. 8mm benzine slang met de gewapende mantel er omheen kan je goed oprekken. 10mm naar 8 mm persen dmv slangklem gaat zeker lekken.
Dit is best een issue, waar de beste oplossing nog niet voor gevonden is ( ja behalve dan een originele NOS slang)
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ja, voor mij ook zinvol omdat de motor klaar staat voor montage. De 8mm benzineslang heb ik om de aansluiting van de drukregelaar geprobeerd te krijgen maar heb het idee dat het te ver opgerekt moet worden en daardoor verzwakt.
Zelf had ik al het idee om de verdikking van het metalen T-stuk af te zagen zodat je een recht stukje buis krijgt om er vervolgens een busje 8/10mm om te lijmen met Loctite. Zo kan er toch een slang van 10mm om. Vraag is natuurlijk of Loctite in de toekomst LHM bestendig zal zijn. En bij een gemonteerde motor zal dit natuurlijk ook niet gaan.
Een mogelijke oplossing: messing slangtules: 8mm x 1/4 + mof + 1/4 x 10mm.
Zie bv: https://witway.nl/slangtule-6-kant-buitendraad-prod/
Weet niet of dit bij iedereen kan. Bij mij toevallig wel, omdat de treiterslang in een 8 mm verlengbuisje gaat.
Goede discussie en mooie suggesties.
Ik heb bij mijn DS cabrio:
Ongewapend 8mm slang en daar de metalen wapening van een flex waterleiding omheen gedaan. De tijd moet leren hoe dat gaat.
Bij mijn DS break:
Gewapende gasslang ( die oranje) van 8 mm. Flink opgerekt voor het 10 mm tuutje, je ziet dat de slang daar onder te leiding heeft. Maar gaat nu al 7 jaar en ik gok 70k km goed.
Kortom het blijft een lastig punt. Zelfs Herman Jansen in Bennekom heeft nog geen echt goede oplossing gevonden.
Als je ergens een NOS kan vinden, dan blijft dat de beste oplossing.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
originele slang van de BX en CX. DIe is nog te koop dacht ik.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Heb vroeger een keer met kapotte treiterslang gestaan en kon er niet mee thuis komen. Heb toen voor nood een tuinslang van de regelaar in het vat gehangen en een stuk tuinslang met een stop (afgezaagde 8mm bout) aan het T stuk gemaakt.
Werkte zo goed dat ik er nog een maand mee rondgereden heb….
De slangenklemmen in de film vind ik persoonlijk waardeloos. Ze beschadigen de slang makkelijk door de groeven voor de schroef en ze “wringen”.
Ik gebruik liever het soort klemmen als hieronder.
Jeroen.
Leerzame film! Ik heb geen DS/ID, maar weet nu eindelijk wat de treiterslang is. Wel grappig dat Egbert aan het eind twintig seconden lang de LHM aan het bijvullen is uit een lege flacon, waar dan ook niets uitkomt…
Eens met Jeroen, de slangklemmen hierboven hebben ook mijn voorkeur. Ik heb de oplossing vorig jaar gevonden: ik heb toen 3x in 2 weken tijd een lekke treiterslang gehad, ook een NOS ging er bij mij aan. Ik was het zat en heb toen een stuk hydrauliekslang van een vorkheftruck gepakt. Had nog een stuk van een rol liggen, via een goede kennis van mij die vorkheftrucks in het wagenpark heeft. Deze slang is zeer dikwandig en gewapend maar ook heel soepel rubber. Dat maakt dat je hem met zijn 8 mm diameter prima op HDR krijg. Ik heb hem een fors stuk langer gehouden dan het origineel, zodat ik hem met een mooie flauwe bocht naar voren heb geleid. Gaat al ruim een jaar prima. En heb er een reservestuk van achterin liggen…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
die flauwe bocht vangt inderdaad beter de klappen op dan de standaard haakse treitersleg. Denk maar aan de waterleiding in huis; de klappen die je hoort in de leiding bij snel-de-kraan-dicht-doen is hetzelfde principe.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:originele slang van de BX en CX. DIe is nog te koop dacht ik.
Jup. dat werkt goed. Mijn persoonlijk treiterslangvervangenrecord staat op 26 minuten en dat was met een origineel slangetje tijdens een rally. Ik heb er nog een litteken van..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zonder op te willen scheppen: daar zat ik zeker niet ver vandaan, na 3x in 2 weken. Met zo’n herhaalfrequentie is de leercurve stijl…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
In de garage op bokken of op de weg IDealist?
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Op de oprit, van bovenaf kan het! Maar liever niet nee…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
heren een goeieavond gewensd ! ik volg met plezier de treiterslang verslaggeving, en met grote interesse ! heeft iemand van u een goede foto met evt wat maten van de gewenste diameters? ik ben benieuwd hoe zo’n ding er nu eigenlijk helemaal uitziet. en hoe ie op de auto zit. tot je dienst een een fijne voortzetting ! groet mrep.
hydropneumatic driving has its ups and downs….....