Hallo,
Na 2 jaar DS stilte nu gelukkig weer bezig om mijn DS weer op de weg te krijgen, mooie winter klusjes.
Om te beginnen mijn laadstroom lampje blijft branden (deed hij bij dagelijks gebruik voor de “pauze” ook al)
Ik stoorde mij er toen niet zo aan aangezien de accu netjes bij laadde en de regelaar netjes binnen de waardes bleef.
bij de laatste apk (reden van “pauze”) kwam dit op mijn “to do” lijstje,of het ook een afkeur puntje was weet ik niet meer.
Nu wil ik het gewoon weer werkend hebben zoals het hoort.
Ik heb de verschillende spanningen gemeten en die zijn als volgt: motor uit 12,4v
motor stationair 13,35v
motor 3000 rpm 14,4v
Dit lijken mij toch redelijk goede waardes.
Nu de vraag…..........
waarom gaat mijn laadstroomlampje niet uit??
groetjes Jeroen
In de orginele mechanische spanningsregelaar zitten 2 relais: 1 voor het schakelen van de spanning de andere voor het controle lampje. Lijkt erop dat deze blijft hangen.Spanningswaardes zijn prima.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Bedankt voor de snelle reactie:-)
Ga er gelijk mee aan de slag.
Ik heb mijn spannings regelaar bekeken/ deksel eraf en de spoel die het kontakt van het lampje moet verbreken doet niks.
ik heb nog een regelaar liggen en dus die eens aangesloten maar ook die spoel doet het niet.
betekent dit dat ze de afvalbak in kunnen of kan ik hier wat aan doen?
of misschien ligt het ergens anders aan?
heb ooit iemand horen zeggen dat het wattage van het lampje erg precies komt maar da’s alweer een tijdje geleden dus ik kan wat door elkaar halen.
Meestal is het probleem: corrosie tussen de diverse verbindingen. Ik zou alle 4 aansluitdraden even losmaken en rechtstreeks spanning op het relais zetten. Doet het relais dan nog niks is deze kapot en kun je een nieuwe regelaar aanschaffen.
http://www.kulsdom.be/werking_spanningsregelaar.html
Wattage lampje 1,5W.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/195820/
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
het relais werkt wel als ik het rechtstreeks aansluit (bij beide regelaars)
dus heb ik de waardes gemeten op de 3 aansluitingen met het volgende resultaat: L= 0,00 V R= 0,15 V en EXC= +/_ 12 V
R gaf direct bij de dynamo gemeten ook 0,15 V aan.
kan het zijn dat er daar in de dynamo iets stuk is? ondanks de goede laad spanning waardes??
Oh ja en op L 0 volt terwijl het lampje wel brand?
Als je 14V op dat relais zet gaat het contact dan ook open ?
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
met een losse accu geprobeert en bij 12,04 volt werkt het relais dat het lampje moet uitschakelen
Maar gaat het contact dan ook open waardoor het controle lampje uitgaat ? Het contact kan n.l. gesloten blijven ondanks een goed werkend relais.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Het contact gaat dan goed open, zeker 2mm ruimte tussen de contactpuntjes.
Misschien sluit ik het relais niet goed aan? de + zet ik op de + aansluiting bovenop (BOB in het schema) en de - sluit ik aan op de R pool. om te testen.
Wanneer je nu alles weer aansluit alleen de L aansluiting op de spanningsregelaar laat je los. Als je vervolgens het contactslot op contact zet brand het het lampje dan ook ? Of blijft het uit ?
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
dat zal ik morgen even gaan bekijken.
sorry voor deze “cliffhanger”
bedankt voor het meedenken zo ver, erg leerzaam.
Groeten Jeroen
goedemorgen,
goedemorgen,
als ik de draad op het contact L loslaat en het contactslot op contact zet dan blijft het laadstroomlampje uit.
Morgen, Dan krijgt hij dus massa via de spanningsregelaar. Dan maakt aansluitpunt “L” sluiting met de behuizing/voetplaat van je regelaar (ervan uitgaande dat het contact lampje onderbroken wordt bij voldoende spanning). Sluit even een ohm/multi-meter aan tussen L en de voetplaat: weerstand moet oneindig hoog zijn. Het contact dient wel onderbroken te zijn !!! dus zet het relais even rechtstreeks onder spanning of hou het contactje even open met een schroevendraaier o.i.d.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
als ik het relais bedien (met de losse accu) dan heb ik oneindige weerstand (geen “piepje”) en en bij gesloten contactpunten geen weerstand (wel een piepje). ik ben electrotechnisch niet zo goed vandaar gebruik van het (piepje op mijn multimeter)
dan krijgt het relais in de auto dus geen signaal van juiste laadspanning, kan ik dat ook op de regelaar meten? ik heb dat eerder op de accu gemeten omdat ik niet weet op welke punten en of ik dat over de regelaar kan meten