1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
laadstroom lampje blijft branden
Jeroen Hendriks
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 20-01-2006

Gepost: 17 november 2018 01:03 PM

Hallo,

Na 2 jaar DS stilte nu gelukkig weer bezig om mijn DS weer op de weg te krijgen, mooie winter klusjes.
Om te beginnen mijn laadstroom lampje blijft branden (deed hij bij dagelijks gebruik voor de “pauze” ook al)
Ik stoorde mij er toen niet zo aan aangezien de accu netjes bij laadde en de regelaar netjes binnen de waardes bleef.
bij de laatste apk (reden van “pauze”) kwam dit op mijn “to do” lijstje,of het ook een afkeur puntje was weet ik niet meer.
Nu wil ik het gewoon weer werkend hebben zoals het hoort.
Ik heb de verschillende spanningen gemeten en die zijn als volgt: motor uit 12,4v
                                                                    motor stationair 13,35v
                                                                    motor 3000 rpm 14,4v
Dit lijken mij toch redelijk goede waardes.
Nu de vraag…..........
waarom gaat mijn laadstroomlampje niet uit??

groetjes Jeroen

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 17 november 2018 01:10 PM
  [ # 1 ]

In de orginele mechanische spanningsregelaar zitten 2 relais: 1 voor het schakelen van de spanning de andere voor het controle lampje. Lijkt erop dat deze blijft hangen.Spanningswaardes zijn prima.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Jeroen Hendriks
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 20-01-2006

Gepost: 17 november 2018 02:04 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor de snelle reactie:-)
Ga er gelijk mee aan de slag.

Profiel  
 
Jeroen Hendriks
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 20-01-2006

Gepost: 17 november 2018 02:53 PM
  [ # 3 ]

Ik heb mijn spannings regelaar bekeken/ deksel eraf en de spoel die het kontakt van het lampje moet verbreken doet niks.
ik heb nog een regelaar liggen en dus die eens aangesloten maar ook die spoel doet het niet.
betekent dit dat ze de afvalbak in kunnen of kan ik hier wat aan doen?
of misschien ligt het ergens anders aan?
heb ooit iemand horen zeggen dat het wattage van het lampje erg precies komt maar da’s alweer een tijdje geleden dus ik kan wat door elkaar halen.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 17 november 2018 03:14 PM
  [ # 4 ]

Meestal is het probleem: corrosie tussen de diverse verbindingen. Ik zou alle 4 aansluitdraden even losmaken en rechtstreeks spanning op het relais zetten. Doet het relais dan nog niks is deze kapot en kun je een nieuwe regelaar aanschaffen.

http://www.kulsdom.be/werking_spanningsregelaar.html

Wattage lampje 1,5W.

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/195820/

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Jeroen Hendriks
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 20-01-2006

Gepost: 17 november 2018 04:56 PM
  [ # 5 ]

het relais werkt wel als ik het rechtstreeks aansluit (bij beide regelaars)
dus heb ik de waardes gemeten op de 3 aansluitingen met het volgende resultaat: L= 0,00 V R= 0,15 V en EXC= +/_ 12 V
R gaf direct bij de dynamo gemeten ook 0,15 V aan.
kan het zijn dat er daar in de dynamo iets stuk is? ondanks de goede laad spanning waardes??
Oh ja en op L 0 volt terwijl het lampje wel brand?

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 17 november 2018 05:58 PM
  [ # 6 ]

Als je 14V op dat relais zet gaat het contact dan ook open ?

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Jeroen Hendriks
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 20-01-2006

Gepost: 17 november 2018 07:05 PM
  [ # 7 ]

met een losse accu geprobeert en bij 12,04 volt werkt het relais dat het lampje moet uitschakelen

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 17 november 2018 08:23 PM
  [ # 8 ]

Maar gaat het contact dan ook open waardoor het controle lampje uitgaat ? Het contact kan n.l. gesloten blijven ondanks een goed werkend relais.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Jeroen Hendriks
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 20-01-2006

Gepost: 17 november 2018 09:37 PM
  [ # 9 ]

Het contact gaat dan goed open, zeker 2mm ruimte tussen de contactpuntjes.
Misschien sluit ik het relais niet goed aan? de + zet ik op de + aansluiting bovenop (BOB in het schema) en de - sluit ik aan op de R pool. om te testen.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 17 november 2018 09:53 PM
  [ # 10 ]

Wanneer je nu alles weer aansluit alleen de L aansluiting op de spanningsregelaar laat je los. Als je vervolgens het contactslot op contact zet brand het het lampje dan ook ? Of blijft het uit ? 

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Jeroen Hendriks
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 20-01-2006

Gepost: 17 november 2018 10:17 PM
  [ # 11 ]

dat zal ik morgen even gaan bekijken.
sorry voor deze “cliffhanger”
bedankt voor het meedenken zo ver, erg leerzaam.

Groeten Jeroen

Profiel  
 
Jeroen Hendriks
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 20-01-2006

Gepost: 18 november 2018 09:32 AM
  [ # 12 ]

goedemorgen,

Profiel  
 
Jeroen Hendriks
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 20-01-2006

Gepost: 18 november 2018 09:34 AM
  [ # 13 ]

goedemorgen,

als ik de draad op het contact L loslaat en het contactslot op contact zet dan blijft het laadstroomlampje uit.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 18 november 2018 09:40 AM
  [ # 14 ]

Morgen,  Dan krijgt hij dus massa via de spanningsregelaar. Dan maakt aansluitpunt “L” sluiting met de behuizing/voetplaat van je regelaar (ervan uitgaande dat het contact lampje onderbroken wordt bij voldoende spanning). Sluit even een ohm/multi-meter aan tussen L en de voetplaat: weerstand moet oneindig hoog zijn. Het contact dient wel onderbroken te zijn !!! dus zet het relais even rechtstreeks onder spanning of hou het contactje even open met een schroevendraaier o.i.d.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Jeroen Hendriks
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 20-01-2006

Gepost: 18 november 2018 10:34 AM
  [ # 15 ]

als ik het relais bedien (met de losse accu) dan heb ik oneindige weerstand (geen “piepje”) en en bij gesloten contactpunten geen weerstand (wel een piepje). ik ben electrotechnisch niet zo goed vandaar gebruik van het (piepje op mijn multimeter)
dan krijgt het relais in de auto dus geen signaal van juiste laadspanning, kan ik dat ook op de regelaar meten? ik heb dat eerder op de accu gemeten omdat ik niet weet op welke punten en of ik dat over de regelaar kan meten

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook