Je hebt dus geen piepje tussen L en voetplaat bij geopend contact ? Het lampje krijgt in ieder geval massa bij voldoende geladen accu: je zult dus moeten zoeken waar deze massa vandaan komt. Als je draad van L loskoppeld gaat het lampje uit dan verdenk ik nog steeds de regelaar.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Tja helaas zullen beide regelaars wel stuk zijn.
ik heb nog geprobeert om het (lamp)relais in de auto te bedienen door er (net als los) een massa op de R pool te zetten, dan werkt hij niet. pas als ik de massa van het huis en de draad van de dynamo naar de R pool loshaal werkt het (lamp)relais. er zal dan intern wel iets stuk zijn. het laadregel relais werkt wel, die zie je heel licht bewegen bij meer gas geven.
nu maar opzoek naar een alternatief, nieuwe dynamo met inwendige regelaar of alleen een nieuwe regelaar. bosch heeft daar een optie voor maar nogal duur. dan heb ik liever een nieuwe moderne dynamo aangezien ik de ds ook semi-dagelijks ga rijden.
Heel erg bedankt voor je hulp en geduld:-) en als je nog adviezen hebt hoor ik ze graag!
Groetjes Jeroen
Jeroen, ik heb de R op de dynamo even voor je opgemeten, alleen op contact 0 volt, bij stationair draaien +/- 6 volt en bij hoger toerental 7.3 volt. Zou je nog even kunnen nameten.
Hallo Lucky,
waar meet ik dan tussen? de R en?
bij meting tussen R en min pool accu dan meet ik op contact 0.02, stationiar 0.04, op toeren 0.09. en mijn multimeter staat echt op 20V stand.
Tussen R en massa (of min pool accu), dat doe je volgens mij goed. De waardes die je meet zijn veel te laag om het relais goed te laten werken, vandaar dat het lampje blijft branden. ik zou de dynamo en spanningsregelaar even laten controleren bij een revisiebedrijf.
Ok
Ga ik dat doen.
thanks!!
To be continued!!!
ik ben met de dynamo en regelaar naar een specialist geweest, zo eentje waar de balie zwart is van de smeer en de mensen hun vak verstaan. en nu wordt het lachen!!
het eerste wat ie zei: die horen niet bij elkaar…..................
blijkt dat er al 22 jaar (zo lang heb ik mijn dame al) een wisselstroom dynamo van ducelier inzit i.p.v. een gelijkstroom dynamo.
heeft altijd gewerkt, behalve het laadstroom lampje.
oplossing: hij soldeert een diodebrug in de dynamo en dan kan er een electronische regelaar aan die ik in het (lege) huis van de oude regelaar kan maken zodat de oude “look” blijft. en dat voor 40 euries voor alles. erg blij met dit soort bedrijfjes die helaas steeds meer lijken te verdwijnen.
Ik schaam me rot dat ik hier niet eerder achter ben gekomen.
nogmaals bedankt voor alle hulp.
groetjes Jeroen