Mooi nieuw spul, vandaag na acht dagen eindelijk binnengekregen en meteen gemonteerd. Koude start was goed, warme start redelijk, maar niet meteen starten-lopen. (De zgn. vapor lock, als dat het probleem zou zijn, kan ook ontstaan aan de carburateurkant, dus misschien moet die toch eens nagekeken worden.)
Van “filter B” (zie post #14) ben ik vandaag afgebleven. Als je én een nieuwe pomp aanbrengt én je reinigt of vervangt meteen dat filter, en het startprobleem is weg, zul je nooit weten wat nu precies de oorzaak was.
Nergens in de boeken of op internet heb ik mijn bijzondere filter weten terug te vinden en ook Brezan kon mij niet helpen. In plaats van het te vernieuwen heb ik het daarom goed gespoeld in een halve emmer benzine, het met perslucht doorgeblazen en weer gemonteerd.
Het viel me op bij het losmaken van de slangen dat ik vrijwel geen lekkage had. Dat zou toch eigenlijk wél moeten, omdat als de boel goed afsluit alle slangen en het filter met brandstof gevuld moeten zijn, klaar om te starten? Dat laatste heb ik vandaag trouwens na hermontage niet meer gedaan.
Vreemd is wel dat ik dus al jaren rondrijd met twee filters in lijn; ik vermoed dat het kleine moderne filtertje (A op de rechter foto) er later tussen is gezet, omdat vervanging daarvan vele malen goedkoper en ook iets makkelijker is, al schrijft Haynes weer dat die filtertjes al vanaf 1987 werden toegepast.
1. Vraagje: moet je, om te weten wat voor type carburateur je hebt, meten op de op de foto aangegeven wijze? Het moet haast wel, want dan heb ik een Solex 34-34. Nadere aanduidingen zoals Z1 e.d. ontbreken.
2. Het busje met de drie slangen dat voor mijn carburateur zit (zie eerdere foto’s) is geen beunwerk geweest, want de uit Frankrijk geïmporteerde BX van Kevinicus heeft ook zo’n ding. (Mijn auto is Belgisch). Gisteren op de sleuteldag van de BX-club was het oordeel dat het een extra filter moet zijn. Ik heb het ding vorige week goed gespoeld in benzine (Shell V-Power), maar zou wasbenzine wellicht beter zijn?
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/229263/P15/#2038096
EDIT: Het busje was waarschijnlijk nodig omdat mijn carburateur geen retouraansluiting voor overtollige benzine lijkt te hebben. Vreemd.
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Rougefurio schreef:1. Vraagje: moet je, om te weten wat voor type carburateur je hebt, meten op de op de foto aangegeven wijze?
Nee, er staat een typenummer op een plaatje of het staat ergens aan de buitenzijde van het carburateurhuis ingegraveerd. Vaak ergens op de voet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Oké, dank je. Het enige wat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken is een zilverkleurig plakplaatje, waar mogelijk ooit tekst op heeft gestaan, maar die nu verdwenen is. Ik zal morgen (nogmaals) kijken of ik een aanduiding kan vinden. Overigens zullen typeaanduidingen als 34-34, 32-34 of 30-30 toch gebaseerd zijn op fysieke, dus te meten eigenschappen?
Ja, die maten zijn de gasklepdiameters in mm, eerste getal de primaire gasklep tweede getal de secundaire gasklep. Maar dat is niet makkelijk te meten van bovenaf want je hebt nog de chokeklep en de venturi’s erboven zitten, en meten bovenaan heeft geen zin want het kanaal loopt taps toe naar beneden.
Even Weber heeft een vlotterkamer zonder retour: Als die volzit gaat de aanvoer dicht. Vandaar dat je pomp maar een bescheiden druk levert ( rond de 0.3 bar). Maar bij jouw Weber hebben ze wel al wat trucs toegepast voor het vermijden van benzinedampen, zo is de vlotterkamer “gesloten” en heeft een elektroventiel om de ontluchting te regelen. In jouw foto de doos met 3 aansluitingen: Slang 1: aanvoer benzine met extra benzinefilter komt van de pomp, slang 2: slang naar carburateur. 3 gaat terug naar de tank: Dat ding is voor de tankontluchting als ik me goed herinner, ( lang geleden dat ik een een BX wat gedaan heb) zo ingewikkeld gemaakt om te voorkomen dat er benzinedamp in de atmosfeer komt. Ik denk dat je best zonder dat ding kunt, d.w.z slang 1 naar 2 en 3 afdoppen, moet je wel een tankdop monteren die niet aangesloten is.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Volgens mijn boek hier zou er op een BX 16 TRS een Weber 32-34 DRTC óf een Solex 32-34 Z1 carburateur horen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De foto van Rougefurio toont een Solex carburateur, zal dan een 32-34 Z1 zijn.
To err is human, not to err is divine.
Wel, een Solex is het in ieder geval, want die naam staat er wel drie keer op. Om de verwarring wat groter te maken: volgens Olving, p. 259-260, zou mijn B2C-motor -die aanduiding staat op het blok- eigenlijk inspuiting en 105 pk moeten hebben, terwijl de naastverwante motor 171 C/D/Z een Weber en 69 kW/94 pk hoort te hebben. Het kentekenbewijs vermeldt dan weer 68 kW. Omdat Haynes, p. 2B.4, mijn B2C-motor 94 pk toeschrijft, ga ik daar maar van uit.
Ik zal nog zien wat ik doe met de omweg die de benzine nu maakt. De hele bus weglaten zou het makkelijkste zijn, maar aangezien jouw opmerkingen daarover, smgz, onmiddellijk volgen op een zin waarin je over “jouw Weber” schrijft, durf ik dat even niet. Kan een Solex 32-34 Z1 dan ook zonder die omweg?
Sorry, geldt ook voor “je Solex” foutje om dat “weber” te noemen. Die Solex heeft daar geen last van, wel even kijken of je dan nog tankontluchting hebt.
To err is human, not to err is divine.
Uiteindelijk besloten het extra circuit toch maar in stand te houden, a) om mij niet druk te hoeven maken over de tankontluchting en b) omdat het een tamelijk bijzonder “extraatje” is, misschien een van de laatste aanpassingen aan het carburateursysteem vóór de overstap naar injectie werd gemaakt. (Ik ben geen fanatieke purist, maar houd ook niet van ingrepen die niet nodig zijn.) Oh ja, en c) natuurlijk: de planeet redden, want we willen niet onnodig benzinedampen in de atmosfeer brengen.
Ik heb nog wel een keer de bus gedemonteerd, 24 uur in de wasbenzine gelegd en doorgeblazen met perslucht. Er kwam echter geen vuil uit (bij de eerste spoeling met gewone benzine trouwens ook niet). Verder nog een nieuw in-line filter geplaatst en, omdat ik dit topic ben begonnen wegens startproblemen, de accupolen en -klemmen en de aansluitingen op de startmotor opgeschuurd. Tot nu toe gaat het starten goed en bij plankgas accelereren, om te zien of de benzinetoevoer de vraag kan bijhouden, geeft de motor geen krimp.
Als ik toch weer klachten heb meld ik mij weer; het zou best kunnen dat de carburateur na bijna 173.000 km een keertje uit elkaar moet of dat de kleppen eens gesteld moeten worden.