Hoi mrep, zie foto hieronder van mijn auto:
in rood tussen welke punten de treiterslang loopt. De HD-regelaar zit links op het motorblok, bij mij nog niet gemonteerd dus. Die slang heeft de vorm van een winkelhaak: haakse hoek met een kort uiteiende op de HD regelaar en een lang uiteinde die richting het T-stuk gaat (uitgang treiterslang, zie foto). De leiding die daar nu met dat zwarte dopje bungelt komt ook op de HD-regelaar en voedt het systeem van de auto (indien de druk daar onder een bepaalde waarde daalt). De treiterslang levert het surplus van de HD-pomp af. Het dichtslaan vd regelaar geeft een pulserende drukgolf die direct na de regelaar in de haakse bocht van de treiterslang ‘beukt’. Daarom bezwijkt die bijna altijd op dat punt. De originele treiterslang is bij productie al verzwakt tgv het vormen van die haakse bocht. Een langere slang met soepel bochtverloop is veel beter.
Untitled by , on Flickr
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
@ mrep: In de film wordt alles duidelijk uitgelegd!
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 02-06-2009
- XM 2.0 LPG
- ID/DS DSuper
Waarschijnlijk gaat die hydrauliek slang niet passen, het is geschikt voor 300 bar en is absoluut niet oprekbaar. Ik lees dat Idealist wel hydrauliek slang gebruikt heeft maar is dit misschien zuigslang wat wel enigszins flexibel is?
Zelf heb ik op de retourleiding, waar de treiterslang op komt, een messing busje gesoldeerd om zo een buitendiameter van circa 10mm te krijgen. Dan past een stuk benzineslang van 10mm heel mooi op beide einden.
Ik heb eerst de verdikking op het uiteinde eraf gezaagd, vervolgens het stukje leiding schoongeschuurd en voor-vertind, dit om te kijken of de tin goed hecht, daarna de messing bus erop geschoven en afgesoldeerd. Dit is iets wat je alleen bij een gedemonteerde motor kunt doen i.v.m. brandgevaar!
hallo allemaal ; en een goeieavond ! ; heel interessant, mooie foto’s ik begrijp dus dat het een overloop / retour slang is? en dat er eigenlijk geen druk op staat, maar wel een soort van hartslag ? bij het in en uitslaan v/d pomp? ik was in de (verkeerde) veronderstelling dat het een aanvoer van de pomp was, maar dat is het dus niet. en er is een verloop van 10mm kant 1 en 9 mm kant 2. en dat is origineel opgevangen door een leiding met beide maten , en zomaar een 9mm of een 10mm slang nemen wordt uitermate lastig, ivm voornoemde akeligheden. ik zat inderdaad te denken aan een verloopje halverwege de slang, waar je met 10mm en 9mm werkt, dan kun je 10mm slang aan de ene zijde monteren, en aan gene zijde 9mm slang, dan heb je een passende slang. maar de oplossing van douwewytske lijkt me ook hele charmante ! als je er inderdaad bij kunt. ik zal eens kijken of ik binnenkort ergens achter de draaibank terecht kan, en wat prototype’s kan maken. ( de foto van idealist is echt om van te snoepen, ik wil deze wagen zien als ie klaar is, lijkt me een voorbeeld en een motivatie voor velen om iets mooooois te gaan maken) nouja, een hele fijne avond maar weer en tot je dienst, m vr gr mrep
hydropneumatic driving has its ups and downs….....
Klopt precies wat je beschrijft mrep, een retourslang met een hartslag, mooi geschreven. De oplossing van Douwe is inderdaad een hele mooie die ik ook nog even in overweging zal nemen. De hydrauliekslang die ik heb liggen is soepel en inderdaad retourslang/ aanzuigslang. Wel zeer dikwandig, maar met een hele soepele compound.
Dank voor het compliment mrep! Ik hoop inderdaad anderen van informatieve plaatjes te voorzien en inspiratie te geven.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Egbert zegt (vanaf 7.00 min.) dat de aansluitingen 8 en 10 mm zijn (dus niet 9 en 10). Ik heb van de week een benzineslang van 6 mm op een tuutje van 8 mm aangesloten, weliswaar met behulp van een föhn en wat vet, maar het zit. Zoveel oprekken is misschien niet voor alle verbindingen aan te raden, maar als +33% kan, kan +25% ook. Ik zie daarom niet in waarom je niet gewoon een slang 8 mm kunt pakken. Als de ruimte het toelaat, kun je ook nog proberen voor een ruime bocht te zorgen om de weerstand voor de LHM te minimaliseren.
(Als ik binnenkort met een uitgebrande auto sta, neem ik natuurlijk mijn woorden terug.)
morgen;..... rougefurio en idealist ! sja, iedereen heeft wel zo zijn eigen oplossing gevonden , dat is prima, wat je zelf bedenkt en als het dan ook werkt, is altijd prima…. het oprekken ( totaal subjectief ?) kan tot een bepaald maximum, en dan loop je het risico dat de canvas (?) wapening in de slang het gaat begeven, dat zie je niet, maar zal zich op termijn toch wreken, en dan gaat het mis, misschien heeft de fabrikant van de desbetreffende slang gegevens over hoeveel de slang rekbaar is, dan weet je hoe ver je kunt gaan, en dan nog speelt ouderdom ook een belangrijke rol. en de hartslag , onderschat die ook niet! we hadden vroegen ook vaak bij een sloop gs/a dat we het toevoerrubber van de hd pomp losmaakten, en het eigenlijk spontaan afbrak in je handen, terwijl je er gisteren nog vrolijk mee rondreed ! en misschien kunnen die treiterslangen maar een bepaalde tijd mee, en moeten ze preventief vervangen worden? overigens is dit een zéér interessant onderwerp, én hele leuke input van diverse kanten ! een mooie pré winterdag gewenst ! en tot je dienst gr mrep.
hydropneumatic driving has its ups and downs….....
Ja, die vraag m.b.t. het preventief vervangen heb ik ook eens aan Jansen in Bennekom gesteld. Ondanks hun enorme ervaring zeggen zij ook: je kunt er geen peil op trekken en dus valt niet te zeggen na hoeveel tijd je hem dan zou moeten vervangen. Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om er max 5-10 mee te rijden en hem dan gewoon te vervangen. Want het ding scheurt altijd ongelegen en het is subiet einde rit…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Stond inderdaad in frankrijk de benzineslang om te bouwen naar treiterslang… Verder op LPG en gaan!
Gelukkig op een tankstation..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ja, dat zijn achteraf de mooie verhalen en leerzaamste ervaringen… een vriend van mij strandde eens met zijn 504 in F langs de RN met een lek koelsysteem. Iets verderop was (il)legaal afval in de berm gedumpt. Dat werd zijn redding. Met een stuk (stofzuiger?)slang dat daar tussen lag kon de reis een half uur later vervolgd worden.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Vandaag weer even gekeken: bij mij is die gescheurd bij de aansluiting op het “T-stuk”.
Een quick fix is een stukje afsnijden en er weer opdoen. Voor de lange termijn is vervangen waarschijnlijk beter…
Bij mij zit die overigens niet op het T-stuk maar op een verlengbuisje en gaat dan direct naar de onderkant van het voorraadvat.
Ik vraag me wel af: als je dat loshaalt: stroomt het voorraadvat dan niet leeg?!
Het ligt namelijk lager dan het vat.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee het vat stoomt niet leeg.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Want die terugvoerleiding loopt in het voorraadvat omhoog en eindigt dan met een bocht naar beneden boven het vloeistofniveau.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection