Wie o wie kan mij helpen.
Sinds afgelopen weekend ben ik trotse eigenaar van een xantia uit 1999 1.8 16v met 91800 km op de teller
komt bij de eerste eigenaar vandaan en is volledig dealer onderhouden.
In 2012 zijn alle veerbollen vervangen.
En heeft de auto niet veel gereden.
Het veer systeem werkt tot zover goed, rijstand en op zn hoogste stand en weer terug zonder problemen.
Maar van zn laagste stand naar rijstand komt de auto niet omhoog en gaat na een paar seconden het rode stop lampje en het uitroepteken branden.
Zet ik de motor uit en start hem vervolgens komt de auto gewoon weer in de rijstan.
Hoort dit zo of is er toch iets anders mee.
Citroën c1 type1
Auto van de vrouw:.
Citroën c3 1.4 exclusief type1.
Mijn hobby/droom auto
Citroën xantia 1.8 16v(zwevend slagschip)
Gefeliciteerd met de xantia. Ik heb een vergelijkbaar model gehad. Mooie, fijne auto.
Je verhaal klinkt bekend. Gewoon wachten, soms meer dan 2 minuten… Iets meer toeren helpt soms. Natuurlijk ervan uitgaande dat je genoeg LHM hebt, maar dat zal wel als hij omhoog kan tot hoogste stand.
Een keertje spoelen bij chyparse in Almere kan ook geen kwaad.
Veel plezier ermee!
Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive
Dankjewel voor de snelle reactie.
Ik ga het zaterdag is verder nakijken en misschien idd het systeem een door laten spoelen.
Citroën c1 type1
Auto van de vrouw:.
Citroën c3 1.4 exclusief type1.
Mijn hobby/droom auto
Citroën xantia 1.8 16v(zwevend slagschip)
Als je auto in z’n laagste stand zet loopt het systeem echt leeg, als je hem dan weer in de rijstand zet duurt het even voordat het systeem weer gevuld is.
Doe een beetje LHM in een glas, en bekijk dat als een wijn: Is hij nog doorzichtig en fluorescerend groen dan is het goed, donker en troebel is oud. Je hoort iedere grote beurt de inhoud van het voorraadvat te vervangen, zo vervang je op den duur alle LHM in een paar jaar.
To err is human, not to err is divine.
Ik zal het nakijken of de olie nog goed helder is.
Dat het eventjes duurt voor hij omhoog komt is niet zo erg ik snap alleen niet dat de 2 rode lampje gaan branden.
Citroën c1 type1
Auto van de vrouw:.
Citroën c3 1.4 exclusief type1.
Mijn hobby/droom auto
Citroën xantia 1.8 16v(zwevend slagschip)
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Dat is normaal ....
Zit er wel genoeg LHM in.
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Als je de xantia in de laagste stand zet loopt het veersysteem leeg, als je er dus LHM inpompt loopt die er direct uit, en dan heb je geen druk dus gaan je lampjes aan. Je draagarmen rusten dan op de bump-stops/aanslagrubbers. Als je Xantia lang stilstaat krijg je hetzelfde. Maar als hij een dag stilstaan zakt ie wel wat maar nooit volledig.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Er zit ook het nieuwe type pomp in. Die heeft niet veel capaciteit. Dat is ook niet nodig, er zitten immers antizink kleppen in. De auto ligt dus ‘s morgens niet op zijn buik. Het enige wat de pomp dus bij moet pompen is als je instapt en wat interne lekkage. De laagste stand gebruik je normaal alleen in de garage. Bedenk wel dat je GEEN remmen hebt als het lampje brand!
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
boukewerff schreef:Er zit ook het nieuwe type pomp in. Die heeft niet veel capaciteit. Dat is ook niet nodig, er zitten immers antizink kleppen in. De auto ligt dus ‘s morgens niet op zijn buik. Het enige wat de pomp dus bij moet pompen is als je instapt en wat interne lekkage. De laagste stand gebruik je normaal alleen in de garage. Bedenk wel dat je GEEN remmen hebt als het lampje brand!
Dat is fijn dat je het zegt dat de remmen het niet doen daar had ik niet op gelet.
Niet dat ik met die stand zou rijden maar ik vroeg het me gewoon af.
Vanmorgen heb ik de lhm nagekeken en blijkt dat er teveel inzit, of dat dat ermee te maken heeft weet ik niet.
Hij rijdt verder zonder problemen.
Nu heb ik de xantia ook pas een week en nog niet echt de tijd gehad om alles van voor naar achter te controleren.
Mocht je nog tips hebben waar ik op moet letten hoor ik het graag
Citroën c1 type1
Auto van de vrouw:.
Citroën c3 1.4 exclusief type1.
Mijn hobby/droom auto
Citroën xantia 1.8 16v(zwevend slagschip)
Runner24 schreef:Vanmorgen heb ik de lhm nagekeken en blijkt dat er teveel inzit, of dat dat ermee te maken heeft weet ik niet.
Heb je hem wel in de hoogste stand (van de vering) gepeild? met draaiende motor?
Heb je hem wel in de hoogste stand (van de vering) gepeild? met draaiende motor?
Ja heb hem in zn hoogste stand gehad met draaiende motor en de meter van het reservoir blijft bovenin staan ipv tussen de 2 rode streepjes.
Als hij in zn hoogste stand staat is het reservoir wel nagenoeg leeg.
Dus of de meter vast staat of er toch teveel LHM in zit weet ik niet.
Citroën c1 type1
Auto van de vrouw:.
Citroën c3 1.4 exclusief type1.
Mijn hobby/droom auto
Citroën xantia 1.8 16v(zwevend slagschip)
De meter (het parapluutje) hoort, met hooguit een lichte vertraging, mee te gaan met het niveau. Als je op het oog kunt zien dat het reservoir bijna leeg is terwijl de meter bovenin staat, zit die meter vast, mogelijk door vervuiling. Er zal eerder te weinig dan te veel LHM in het systeem zitten. Reinigen en opnieuw vullen met verse LHM zou mijn advies zijn. Bij ernstige vervuiling kun je eerst een tijdje rondrijden met een speciale vloeistof.
Die metertjes zitten heel erg vaak vast! Om hem te testen: even het deksel los klikken en de bundel iets omhoog trekken. Dan moet die echt zakken!
Anders even het metertje schoonmaken en gangbaar maken! Het is een simpel drijvertje..
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Het omhoog tillen wel graag met de motor uit. Anders zuig je meteen lucht aan.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
boukewerff schreef:Het omhoog tillen wel graag met de motor uit. Anders zuig je meteen lucht aan.
De drijver doet het en staat niet vast.
Zojuist gedaan zoals je beschreef en de drijver zakt zodra je de deksel optilt, ik gok dat er zn 1.5 liter teveel in zit.
Hoe kan ik dit het beste eruit halen?.
Of alles eruit halen kleur van de olie is ook niet goed, meer gelig/bruin ipv mooi groen.
Citroën c1 type1
Auto van de vrouw:.
Citroën c3 1.4 exclusief type1.
Mijn hobby/droom auto
Citroën xantia 1.8 16v(zwevend slagschip)
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Geel bruin is niet goed, gewoon alles eruit en even schoonmaken ( ook het filter ) en verse lhm erin
Vergeet de remmerij niet te ontluchten ....
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera