Niet helemaal het juiste forum, maar het betreft hier een Aygo, gelijk aan Peug 107 en C1, en aangezien hier kennis zat zit toch maar een poging wagen.
Als ie in het verkeerde subforum staat, ff verplaatsen a.u.b. Dank
Mijn zusje heeft onlangs een Toyota Aygo gekocht uit 2006 of 7. 90k gelopen, gekocht bij een garage die heel veel handelt in C1, 107 en Aygo (voornamelijk eerste generatie).
Proefrit ging prima, alles functioneert, koppeling greep wat hoog aan, dus pedaal bij laten stellen voor aflevering. Motortje leek wat moeilijk te starten, startmotor gaat wat langer rond dan bij de Peug 107 van m’n andere zusje. Maar loopt en trekt verder gewoon goed, geen haperingen of wat.
Na een weekje ging het motorstoringslampje branden, terug naar de garage, werd behandeld als incident, code gereset en ff aankijken. Storing kwam na een paar dagen weer terug, afspraak gemaakt bij de garage en vanmorgen een lambdasensor vervangen, gratis uiteraard.
Maar vanmiddag was het alweer raak. Nu heb ik pas geleden voor een paar tientjes een universele OBD2 scanner gekocht. Dus vorige week al eens aangesloten, daar kwam P0171 uit: ‘System Too Lean Bank 1’.
Iemand die dit probleem bekend voor komt? Betreft dus een Aygo van de zelfde generatie, zelfde Daihatsu/Toyota blokje dat in de 107 en C1 van die periode gezeten heeft.
Als ik Google confronteer met de code kom ik vooral de luchtmassameter als boosdoener tegen overigens. En nokkenaspositie is een mogelijkheid, gezien de kettingproblemen die deze auto’s nog wel eens hebben.
Uiteraard gaat ze er weer mee terug, maar wellicht dat iemand hier dit vaker gehad heeft?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Heb ‘m gewoon even naar het C1-gedeelte versleept voor je.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Ik weet niet of de Citybugclub nog bestaat, maar anders daar eens vragen. Daar zat eerder heel veel kennis van deze autootjes.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Die website en het forum zijn al een tijdje uit de lucht
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Hier een paar suggesties: pre-cat lambda, waarvan we er dus voor nu van uit gaan dat die pas vervangen is, maar ook: bij Toyota schijnt een servicebulletin uit te zijn gegaan waarin de brandstofpomp de schuldige van een zich herhalende P0171 heet te zijn. Er is een verbeterde pomp beschikbaar, die door Toyota vanaf 2009 als lopende wijziging in de productie werd opgenomen; een Aygo uit 2006/‘07 maakt er dus in theorie nog kans op een brandstofpomp van het oude (en kennelijk meer kwetsbare) type te hebben.
En: zoals je aan de link kunt zien is CityBugClub.co.uk nog gewoon springlevend
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Hmmm, brandstofpomp zou ook het moeilijke starten kunnen veroorzaken wellicht, wordt op dat forum ook vermeld zie ik.
Citybugclub Nederland is in ieder geval dicht, was eens aan het zoeken op ‘peugeot 107 moeilijk starten’ en kwam op de NL variant uit maar die is dus zo dood als een pier. Wist niet dat er een Engelse variant was, die kwam ik niet tegen toen ik aan het Googlen was.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Zusje is dus vanmorgen terug geweest naar de garage, uitgelezen, opnieuw een P0171. Er moest iets vervangen worden, moest apart besteld worden, zou € 560,- kosten (voor hem dan) en zou ook het lastige starten veroorzaken.
Maar wat er nu besteld en vervangen wordt, ik weet het niet. Hij moest heel diep in het motorruim reiken met z’n arm, aldus m’n zusje.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Nou update, auto is terug. Storing is niet meer voorgekomen, en het motortje start nu vrijwel direct. Echter het interieur meurt nu naar benzine als je instapt, zodra je start dan is de stank direct weg echter.
Blijkbaar moest ook de tank leeggepompt worden, dus denk dat Penny het bij het rechte eind had
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Het motorstoringslampje brand weer.
Inmiddels bevestigd dat de eerste keer de luchtmassameter vervangen is, en de 2e keer heeft de garage inderdaad de brandstofpomp vervangen.
Valse lucht misschien?
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Nou update maar weer.
Heeft even geduurd, garage had het druk, geen tijd, onderdelen lastig leverbaar. De motorstoring van 23 december verwees rechtstreeks naar de katalysator, die is nu vervangen, samen met de/een van de bobines.
En we duimen
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Mooi voorbeeld dus van slecht diagnose stellen. Zal wel flink in de papieren lopen zo.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Garantie, dus heeft ons niks gekost behalve tijd. Argument garage ‘vorige eigenaar heeft m hier 8 jaar in onderhoud gehad, was nooit wat mee aan de hand’.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Oh, nog vergeten erbij te vermelden, na 23 december is de auto nog uitgelezen en daar kwam een foutcode uit die rechtstreeks naar de katalysator verwees
Oh wacht dat had ik wel vermeld. Tijd voor bed
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Nou, jullie mogen 3x raden. Het motorstorings lampje brandt weer
Het begon met een P0171
Inmiddels is vervangen:
- lambdasensor
- luchtmassameter
- brandstofpomp (hierna was de P0171 opgelost, de katalysator was een andere foutcode maar die is ons niet bekend)
- katalysator
- de/een van de bobine(s) (heeft dit ding er 1 of 3?)
Hebben deze wagentjes trouwens 1 of 2 lambdasondes (eentje voor, en eentje achter de katalysator?)
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Deze auto’s hebben 3 pen bobines. Ze hebben 2 lambda sensoren, een voor en een na de katalysator. Die voor de katalysator zit is de regel sonde en die na de katalysator zit is de controle sonde. Kortweg, deze controleert de werking.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Hoe dat werkt weet ik, vroeg het me alleen af. Er is mij niet bekend welke lambdasensor er vervangen is, maar gezien de ‘P0171 mengsel te arm’ verwacht ik dat de eerste vervangen is. Als je niet weet van het probleem met de brandstofpomp, die dezelfde foutcode kan veroorzaken, lijkt me dat een logische eerste stap.
Nu dat de katalysator aangewezen wordt, kan het natuurlijk ook zijn dat de 2e lambda een verkeerde waarde geeft waardoor de foutcode wijst naar de werking van de katalysator.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon