In het Topic: Het DS-gebeuren van PL & Jan.D is hier een hele discussie over ontstaan.
Om dat Topic niet verder te kapen maak ik een nieuw Topic aan.
Korte samenvatting van de discussie:
Derk had weer een lekke binnen band.
Joris en Waterman adviseren gewoon tubeless te gaan rijden op de bestaande DS velgen. Hebben ze zelf ruim ervaring mee, nooit problemen meer gehad en ook geen ellende meer van klapband en lekke binnen banden.
Egbert: Waarschuwt voor regelgeving. Heeft lang geleden geleerd dat velgen zonder Hump geen tubeless band mogen hebben.
Waterman: vraagt terecht of er ergens in de wet of waar dan ook echt beschreven is dat tubeless op een velg zonder Hump verboden is.
Oscar vat de stand van zaken nog even samen. Dus het dilemma: mét binnenband grotere kans op lekkage, zonder binnenband niet helemaal legaal en kleine kans op acute leegloop.
“De Snoek fabriek” en ook
https://shop.citroenclassics.co.uk/wheel-55j-x-15-with-square-centre-hole-new-part-not-refurbished-1718-p.asp
Leveren nieuw gemaakte velgen met Hump ( eventueel ook met Retro band er al op gemonteerd). Maar volgens “de Snoekfabriek” zijn er nog steeds kwaliteit problemen.
Tot zover de samenvatting.
Het team van DS-TT is ook driftig met elkaar gaan discussiëren:
In elk geval is er niets in de APK eisen beschreven over het type velg dat bij tubeless gebruikt moet worden.
Verder dan de samenvatting van Oscar zijn wij ook nog niet gekomen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
vraag uit het vorige topic
waterman schreef:
Dan die nieuwe ds velgen: door wie zijn die gekeurd en zijn ze ook toegelaten voor gebruik in Duitsland door de tuv dan?
Op de website Der Franzose worden de nieuwe DS velgen aangeboden met typegoedkeuring ECE R124 (goedgekeurd door de TÜV)
https://www.franzose.de/de/Citroen-DS-11CV-HY/Alle/Reifen-Felgen/ANR33273/
website TÜV Rheiland, Typekeuring voor velgen en banden,
https://www.tuv.com/netherlands/nl/typekeuring-voor-velgen-en-banden.html
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nog even de aanvulling op mijn door Egbert al genoemde opmerkingen:
De zorgen over tubeless op tubetype velgen begrijp ik. Toch wil ik daar graag als kanttekening bij plaatsen dat het gebruik van tubeless buitenbanden met een binnenband net zo goed gevaarlijk kan zijn. Ik zie mensen bestelwagenbanden of andere moderne tubeless banden onder hun snoek zetten, met binnenband, die daar absoluut niet voor bedoeld zijn
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De tubeless XVSen die ik de laatste jaren had waren veel te ruw aan de binnenkant voor biba’s.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De Nankang Retro’s hebben veel meer ribbels en die zijn goed afgerond.
Misschien is het risico met binnenband daar minder, maar dat is alleen een gevoel…
En dan nog iets, past het tubeless ventiel zomaar?
Kan je de band oppompen met de wieldop erop?
Ik meen me vaag te herinneren dat de DS biba een soort haaks ventiel heeft.
Of vergis ik me daarin?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je vergist je. Het tubeless ventiel past goed en is in vele lengtes verkrijgbaar.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
de hump is bedoeld om te voorkomen dat de buitenband naar binnen schiet bij tubeless. dat het zelden voorkomt betekend niet dat t nooit gebeurd… bekijk ff t volgende filmpje dan zie je wat voor een krachten op de band komen https://youtu.be/caXqpjdiiL0
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik vond de afwerking van de binnenkant van die retrobanden niet zo netjes.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
lucky schreef:vraag uit het vorige topic
waterman schreef:
Dan die nieuwe ds velgen: door wie zijn die gekeurd en zijn ze ook toegelaten voor gebruik in Duitsland door de tuv dan?
Op de website Der Franzose worden de nieuwe DS velgen aangeboden met typegoedkeuring ECE R124 (goedgekeurd door de TÜV)
https://www.franzose.de/de/Citroen-DS-11CV-HY/Alle/Reifen-Felgen/ANR33273/
Op basis van de net-niet-leesbare nummers op de foto kan ik je zeggen dat dit 99,9% zeker dezelfde velgen zijn die ik heb, zoals geleverd via Pascal van “De Snoekfabriek”.
Nog een kleine toevoeging aan dat verhaal: de velgen met banden zoals uiteindelijk geleverd waren prima, maar dat heeft inderdaad wat voeten in de aarde gehad. Uiteindelijk heb ik ze in de goede kleur (AC140) en goed gemonteerd (geen lapje tussen band en velg) maar gebalanceerd met slaglood, terwijl ik plaklood had gespecificeerd. Daar kon ik mee leven, en ik kan ze makkelijk opnieuw balanceren, want ik heb ooit al eens een 5-gats adapter gemaakt voor het balanceerapparaat van mijn garagevriend. Echter: op mijn Break heb ik andere aandrijfassen, die in het midden van de hub (dus midden in het wiellager) een zeskant boutkop hebben, waar een normale aandrijfas een verdieping heeft. Nu bleek dat de nieuwe wielen op die plek net iets minder diep zijn geperst dan de originele, waardoor de velg nét tegen deze boutkop stootte. Zeer waarschijnlijk trek je dat wel weg/rond/krom bij het aandraaien van de vijf wielmoeren, maar het stond me niet aan. Ik wilde al langer op een normale balanceermachine terecht kunnen, dus heb ik bij een plaatselijk bedrijf de middens uit de nieuwe velgen-met-band laten frezen (gatdiam. 65.1 mm, net als een Xantia). Daarmee zijn de nummers verdwenen, en zal ik een evt. TUV-goedkeuring ook wel verpest hebben.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Egbert schreef:
Waterman: vraagt terecht of er ergens in de wet of waar dan ook echt beschreven is dat tubeless op een velg zonder Hump verboden is.
zie 6.2.1. , daar voldoen de originele DS velgen zonder Hump niet aan.
Reglement nr. 124 van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) — Uniforme voorschriften voor de goedkeuring van wielen voor personenauto’s en hun aanhangwagens
6. ALGEMENE VOORSCHRIFTEN
6.1. De velgvorm stemt overeen met de door de wielfabrikant gespecificeerde internationale norm.
De velgvorm garandeert dat de banden en ventielen correct worden gemonteerd.
6.2.1. Wielen voor binnenbandloze banden zijn zodanig ontworpen dat spanningsverlies wordt voorkomen.
6.3. De materialen voor de fabricage van het wiel worden geanalyseerd overeenkomstig bijlage 4.
6.4. De tests van punt 6.5 of de controles van de montage op het voertuig, zoals vastgesteld in punt 2 van bijlage 10 bij dit reglement, hoeven niet te worden uitgevoerd voor identieke vervangingswielen zoals gedefinieerd in punt 2.4.2.
Replica vervangingswielen en op soortgelijke wijze gebouwde vervangingswielen worden aan de volgende tests onderworpen:
En voor de DS-rijders die zich afvragen waar die nieuw gefabriceerde tubeless-velgen nu uiteindelijk vandaan komen: die komen uit Denemarken.
Ze zijn inmiddels in drie kleuren leverbaar (RAL AC102, AC136 en AC140) en ook nog steeds, gebalanceerd en wel, met band. Naar keuze een 185 R15 Retro of een 185 R 15 XVS Michelin. Levering per UPS in 2-4 dagen.
Maar gezien het hoge OB-tarief (25 %) in DK, en natuurlijk de verzendkosten (€ 42,00 voor vier velgen zonder banden), is het waarschijnlijk voordeliger ze van één van de leveranciers in NL te betrekken.
En ja, ze hebben een typegoedkeuring.
AC102
AC136
AC140
344 euri excl verzendkosten/ wiel.
De kale velgen zijn 125 euri excl verzendkosten maar daar staat niet bij of het tubeless is.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
De kale velgen zijn dezelfde als die welke met band verkocht worden, dus TUV-gekeurd geschikt voor tubeless gebruik.
De foto’s van AC136 en AC140 zijn dezelfde, nl. een mislukte poging tot AC136 die in werkelijkheid het meest lijkt op zilvergrijs. Gelukkig is de enige juiste kleur AC140 naar mijn beleving in werkelijkheid wel goed.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Zijn ze gepoedercoat of gelakt? Jammer dat AC136 mislukt is, deze kleur is eenvoudig te benaderen met RAL7044. Die heb ik ook op mijn chassis en dak zitten en nagenoeg niet van AC136 te onderscheiden. Scheelt veel gedoe, ik kan nu ook bij herstel en bijwerken gewoon terugvallen op een RAL kleur. Maar ja, om een velg van 125 euro nou meteen over te spuiten…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Of een velg AC136 die je nu zou bestellen ook “mislukt” is kan ik niet zeggen, het lijkt me niet dat er een schuur vol oude voorraad is. Op enig moment is mij ook gemeld: “I have 100% correct match for AC102, AC136 and AC140 in 3-4 weeks time, power coated”. De acht velgen AC140 die ik daarna heb besteld en nu gebruik zijn AC140 (of close enough) en gepoedercoat.
Het verschil tussen AC136 en RAL7044 is volgens mij niet groter dan tussen RAL7044 en AC140. Het ligt sowieso allemaal heel erg dicht bij elkaar.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Heb jij ze bij de Snoekfabriek besteld? Nog even, wat was jouw afweging om voor deze velgen te gaan? Puur vanwege tubeless of zocht je uberhaupt mooie rechte velgen?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection