Ik lees ook dat de originele 2 rijer beter koelt dan een gerviseerde 3 rijer…
Hoi Bas, neem eens contact op met Bijl in Haarlem. https://www.bijlradiateuren.nl.
Sympathiek bedrijfje en specialist op dit gebied. Transport regel ik wel een keer voor je
Dat wilde ik je net ook doorgeven, Bijl in Haarlem.
Vakmensen, maken het zoals je het hebben wilt.
(in 2014 bij Bijl een nieuw koelblok/lamellen in een drie-rijen laten zetten. Ik heb er in 2014 wat minder voor mogen betalen, maar reserveer voor dit gebeuren zo’n 300,-)
Ga je voor de 3 rijen zoals op de 21IE en de 23, dan komt daar nog een andere koeltunnel bij (€105,-) en expansie tank (+slangen)
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er bestaan ook 3 rijen normale radiatoren dus zonder de expansie tank.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
In mijn break zat een originele 2 rijen radiateur die er nog mooi en onbeschadigd uitziet. Bij een radiateurenbedrijf in Eindhoven laten afpersen en bekijken. Conclusie…..prima bruikbare radiateur. Ik denk er dus niet aan om deze goede 2 rijer zomaar te vervangen door een 3 rijer. Wat is 1972 goed functioneerde moet dat nu toch ook kunnen?!
Rinus
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja dat gaat zonder meer goed.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10303
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ergens in dit deel van het forum staat dat er 2 soorten 3 rijers zijn. Eén daarvan is slechter dan de originele 2-rijer.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Messieurs, dank weer voor de tips en adviezen. Ik laat eerst deze 2-rijer beoordelen en reinigen (en ben het met Olga eens). Indien revisie nodig, dan lijkt me Bijl een mooi bedrijf.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Inmiddels het veersysteem rondom gemonteerd, veerbollen sur place:
Untitled by Bas Verhagen, on Flickr
En een beginnetje gemaakt met het eerst maar eens huishoudelijk schoonmaken van de inktzwarte versnellingsbak. Op de werkbank getakeld, een kunststof bak eronder die standaard in het laadruim onder de laadvloer van een V70/XC70 ligt, maar bij mij overbodig werd na het plaatsen van een ring LPG-tank. En net als de rest van een Volvo: zelfs die bak is van een onverwoestbaar dikke kwaliteit, ABS-kunststof (ik heb een nieuwe PSA-auto gehad:het is allemaal even gammel)
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Het lijkt er al heel snel aardig op en dan sta ik nog niet in de modus ‘mieren-neuken ON’.... gewoon met wat plantenspuiten koud-ontvetter en water met Dasty…
Het valt op dat veel bouten met blauwe verzegelingsverf zijn gemarkeerd en verder staan er overal cijferscodes. Is daar nog wat aan te identificeren, behalve het typeplaatje dat op een korte 5-bak duidt, die later is ingebouwd?
Untitled by , on Flickr
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jouw auto, een ‘74-er, zou een motor met een diafragma koppeling + vliegwiel moeten hebben. Jouw auto heeft echter een vijfbak én een motor met een oud model vliegwiel en een vinger-koppeling. Hierdoor vermoed ik dat zowel de motor als de 5 bak later zijn ingebouwd en dat het hier gaat om een set die in z’n geheel uit een Dsuper (van medio 1970 tot medio 1972) met optionele 5-bak is gehaald.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Interessante gedachte en vermoedelijk waar. Dus waarschijnlijk zijn blok en bak niet eens van elkaar gescheiden geweest dus, is wat jij inschat. Zou goed kunnen. Op basis van de eerste waarnemingen en metingen blijkt dat het blok in een heel behoorlijke staat was bij demontage. De nokkenas is zo goed dat we deze gaan gebruiken. Krukas idem, alleen slijpen. Nieuwe zuigers en bussen uiteraard. Klepstoters ook. Kop wordt gereviseerd, ligt al bij Heijnekamp. Al met al heb ik dan ook goede verwachtingen van de bak. Deze gaan we in een proefopstelling testen op werking synchromeshringen. En verder: op hoop van zegen qua evt bijgeluiden. Dat weet je pas op de grote weg.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zo’n DS motor is enorm duurzaam bij goed onderhoud en vooral bij goede olie en benzine. Een beetje motor ziet er na 2 tot 3 ton inwendig nog heel goed uit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja, zie, ik dacht al: deze heeft hooguit een tonnetje of 5-6 gelopen
Ja, ‘vroegah’ waren het net Volvo’s….
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Zo. Tussen de bedrijven door een ‘beetje poetsen gedaan’. Bakje kan er weer mee door. Dat m’n auto er niet vies van wordt zeg maar…
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
Met deze vriend gedaan:
Untitled by , on Flickr
Was eigenlijk niet eens zo veel werk. Met die bak eronder ging perfect, 2 plantenspuiten, een met koudontvetter, de ander met water en zeepoplossing. De inhoud van die bak afgetrechterd in een lege oliekan en gereed voor afvoer als KCA.
Op naar de remplateautjes…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection