Hallo iedereen.
Ik heb nu mijn oog laten vallen op een Xantia 3.0 V6.
Qua aankoopprijs valt dit reuzegoed mee; voor een goede 3000 € kan ik hem kopen. Mijn grootste zorg is nu eigenlijk niet zo zeer de verzekering / 1ste inschrijving, des te meer wisselstukken. Voor de “normale” Xantia’s zijn wisselstukken nog vrij goed te verkrijgen. Maar hoe zit dat nu met wisselstukken voor de 3.0 V6? Zijn die nog gemakkelijk te vinden / verkrijgen? En aan welke prijzen dan wel? Iemand enige ervaring mee?
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Automaat? of handgeschakelde met activa onderstel?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Handgeschakeld, met activa.
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dan ga je wel wat uitdagingen tegenkomen bij het vinden van de juiste onderdelen ja. Met name voor het onderstel kan dat wel eens wat lastig zijn.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Op zich valt het mij tot dusver wel mee. Activa-stangetjes zijn nieuw te krijgen bij de Franse activa-club tegen acceptabele prijzen (€59, maar je moet lid worden om ze te kunnen kopen en ze moeten dan nog verzonden worden). De grootste en meest beruchte uitdaging zijn de activacilinders. Die duiken zo nu en dan op op marktplaats, maar die zijn dan wel gebruikt. Nieuw zijn ze heel lastig te vinden en kosten ze vaak rond de €450. Je zou ze gelukkig wel moeten kunnen repareren als ze lekken.
Onderdelen van de v6-motor zelf zijn soms ietsje lastiger te vinden dan voor bijvoorbeeld een tweeliter, maar hebben mij nog geen hele grote problemen opgeleverd. Alleen onderdelen die specifiek voor een Xantia v6 zijn (en dus bijvoorbeeld niet voor een XM of 406 v6 met dezelfde motor) zijn niet makkelijk, maar dat zijn er gelukkig niet veel. De bekendste daarvan is denk ik het expansievat, maar eentje van een Volkswagen Up schijnt ook goed te passen en is uiteraard heel makkelijk te vinden.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Als de 3 liter V6 even betrouwbaar is als de normale Xantia, zal er wel niet te snel iets kapot gaan.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Bij die motoren zelf zijn vooral de bobines berucht. Ze gaan vrij vaak stuk, maar zijn nieuw nog wel goed te vinden voor rond de €150.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Bij mijn V6 Xantia is alles wel zo’n beetje (vaak) stuk geweest , maar de bobine was niet zo’n “ramp” als die van de C5 V6
Draak van een auto , maar als die reed wel een hele fijne !
En dat te bedenken dat die auto nog niet oud was en een lage km stand had en volledig ( fatsoenlijk ! ) dealer onderhouden toen ik hem kocht ....
Het heeft mij er iig tot nu toe van weerhouden er ooit nog één te kopen ....
Wil je goed onderhoud plegen en km’s maken is dit m.i geen budget vriendelijke auto.
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Feije schreef:Bij die motoren zelf zijn vooral de bobines berucht. Ze gaan vrij vaak stuk, maar zijn nieuw nog wel goed te vinden voor rond de €150.
Dat geldt dacht ik niet vaan de ES9J4 van de Xantia, die met 194 pk die heeft nog “waisted spark” bobines. Dat geldt dus wel voor de latere ES9J’s zowel de 4S als de A versie die je vindt in de C5 en C6, met tussen de 205 en 215 ph die met de “pen” bougies.
To err is human, not to err is divine.
Ik ben nog is snel even gaan rondneuzen; de bobines zijn nog er nog genoeg en gemakkelijk van te vinden. Kwestie ophanging: dat scheelt (denk ik) niet zoveel van een normale Xantia: buiten de activa om, moet verder alles toch normaal gezien vrij gemakkelijk te vinden zijn van stukken? Zijn er eigenlijk nog fragiele punten aan de mechaniek van een 3.0, buiten de bobine dan? En neen, de Xantia 3.0 V6 dient bij mij al zeker niet om élke dag mee naar het werk te rijden, zou nogal vrij duur uitvallen in naft aan 200 km per dag.
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
naft??
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Vlaams, gebruikelijk woord voor benzine
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mijn ES9J4 in een Xantia Break heeft er nu in 19 jaar een kleine 240 000 opzitten en behalve het normale onderhoud is de enige panne een thermostaat en de beruchte expansietank (2x) geweest. En natuurlijk af en toe een klein lekje in een hydrauliekleidingkje.
Na 52 jaar citroenrijden kan ik stellen dat dit de eerste citroen is zonder roestproblemen en met de ideale combinatie (voor mij) van vermogen, comfort en ruimte.
Voor naftverbruik zie Spritmonitor.
Adri