Dag allen,
Heb net mijn topic in het CX forum afgesloten over de (deel)restauratie van mijn CX 2400 GTI.
Hier begin ik een topic over mijn laatste liefde en jongensdroom: een SM.
Ik heb een paar weken geleden een SM gekocht. Ze stond op Facebook en te koop in Apeldoorn. Een aantal van jullie zal deze auto wellicht al kennen. Cyril kende haar al heel goed, maar daarover later meer.
Deze van oorsprong Franse SM is een 2,7 Carb en is in maart 1972 op kenteken gezet.
Ze is in Nederland terechtgekomen en haar toenmalige eigenaar heeft de nodige reparaties en aanpassingen aan de motor laten doen (o.a. kleppen, kettingen, spanner, pomp asje). Echter is op een gegeven moment de koppakking lek geraakt - en is er een verbinding ontstaan tussen het water- en oliesysteem. Hier is waarschijnlijk een tijdje mee gereden, waarna de auto is stilgezet. Eén en ander is uiteindelijk in een rechtszaak geëindigd, waardoor de SM een aantal jaren met de kapotte koppakking, water in de olie, en olie/water op (in ieder geval 1) zuiger heeft stilgestaan. Cyril is opgeroepen als getuige deskundige, en ik heb onlangs zijn verhaal gehoord. Was de motor toen meteen gerepareerd dan had het met relatief weinig geld opgelost kunnen worden. Nu is de schade wellicht groter - maar dat gaan we/ik zien.
Naast de motorschade lijkt de auto in een hele mooie staat. Heeft altijd binnen gestaan zo gaat het verhaal, en ik heb nog geen roest aan de carrosserie kunnen ontdekken. Alleen de standaard blisters in de lak op de voorrand van de motorkap uiteraard. Daarnaast een aantal kleine puntjes/blisters op het dak…
Interieur ziet er OK uit, het leer van de bestuurdersstoel is echter uitgedroogd en hierdoor gebarsten/gescheurd. Dit zien we later wel, eerst de motor er uit!
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
foto’s plaatsen gaat maar lastig vind ik, en er is maar weinig ruimte.
hierbij de link naar het fotoalbum.
het zijn een hoop foto’s, ik weet het, maar ik maak ze zodat ik de dame weer correct in elkaar kan zetten later
https://myalbum.com/album/smMJqvtErsw4
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Leuk man! Die motor staat er in een paar uurtjes naast hoor. Gewoon lekker de bak laten zitten, je vind hier op Cifo wel info over hoe en wat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
hoi Waterman,
heb alles er al uit. op aanraden van Cyril ook de bak maar eens checken.
Heb geen haast, is mijn hobby (soms is verslaving of obsessie een beter woord), dus ik maak de hele motorruimte leeg en controleer/repareer/reinig alles. Niet tot nieuwstaat, maar meer goed en netjes.
Ben al heel wat topics aan het lezen op het forum, waaronder die van jouw SM.
Ben een ervaren sleutelaar, heb geduld en kan tegen tegenslagen. Wil me eens beraden wat ik zelf kan, en wat ik toch echt moet uitbesteden. Totale motor wegbrengen naar Doetinchem is een optie, maar delen zelf doen ook. ik zal dit metCyril overleggen
later meer!
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Geweldig, ik ga dit topic met veel belangstelling volgen.
Succes met deze klus
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Dat ziet er veelbelovend uit !
Zie ik daar ook een Panhard CT24 staan ?
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
lekker bezig man!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
wisizu schreef:Dat ziet er veelbelovend uit !
Zie ik daar ook een Panhard CT24 staan ?
Inderdaad, een 24CT van mijn schuurmaatje. Bijzonder ook, met de luchtgekoelde boxer in het vooronder. Rijdt echt leuk en best pittig
. Onze gezamenlijke hobby, staan inmiddels aardig wat auto’s binnen
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Panhard BT24 en CT24: Franse ‘haute culture et haute technique’!
Als . . . .
Als….
Citroën niet had ingegrepen…..
De Panhardstang bestaat in ieder geval nog
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Mooi foto verslag, je bent rigoureus begonnen zie ik.
Ik ga het zeker volgen veel succes!
Succes ermee ! Kijk uit naar de foto’s van de wederopbouw
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Mooi project. Succes.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mooie originele SM! Goed bezig!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dank voor jullie interesse en morele steun.
Zal denk ik nog vaak jullie hulp inroepen.
2 foto’s geplaatst:
Motor is gedemonteerd. Nu onderdelen wassen, een rustgevend en bijna therapeutische bezigheid
De motorruimte zonder motor. Het heeft wel iets weg van een 747 zeg
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
het geval kettingspanner, wat vinden jullie van deze foto/setup?
De goede ‘curved limiteer’, maar met een gemodificeerd eerste type spanner.
OK of vervangen door…?
al veel over geschreven, ik weet het, maar ben er nog niet helemaal uit
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)