Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Over kettingspanners is een half forum vol geschreven. De een zegt dit, de ander zegt dat. Zelfbenoemde kenners en specialisten vallen over elkaar heen, vrienden kregen er ruzie over. Ik zal er nog één keer iets over zeggen en daarna mag de rest elkaar gaan bestijden.
Mijn mening, als ervaringsdeskundige, ex-sm rijder (110.000 km met een sm) én ex-sm monteur (mét diploma’s ) is en blijft dat de door Wim van der Laan toegepaste semi-hydraulische spanner helemaal top is en minimaal 250.000 km mee kan gaan. De originele spanners, gemodificeerd of niet, blijven fragiel en in mijn ogen onder de maat. Foto’s van de van der laan set-up vind je o.a. in mijn (inmiddels ex) sm-topic.
Veel succes en wijsheid.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Top, helder, en nuttig. Dank!
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Waterman, ik vond deze foto’s in je topic. Zijn dit de enige, weet je dat zo?
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat zullen ze dan zijn denk ik.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Superbedankt!
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
zo, ben een paar uur Forumtopics verder, en veel geleerd over kettingspanners en type-1 en type-2 blokken.
is wel een topic zeg, maar ik volg (uiteraard… ) het advies van Waterman
Heb een type2 bak, dus de hydraulische spanner gaat er op, met banaan.
Enige vraag die ik nu nog heb is: hoe boor ik dat gat voor de olie? Vanaf het krukaslager begrijp ik - naar de spanner?
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wij hadden daar een speciale boormal voor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb de mal voor de bevestigingsgaten van de spanner gezien, en ook het hulpstuk voor het boren van het “sproeigaatje” (al is die niet nodig bij de hydraulische spanner.
Ik bedoel het boren van een gat om de spanner zelf van olie te voorzien. Is daar ook een mal voor, of ben ik helemaal in de war?
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wij hadden een boormal gemaakt voor het boren van het oliekanaal van het hoofdlager naar de spanner.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Praxidus schreef:
Heb een type2 bak, dus de hydraulische spanner gaat er op, met banaan.
Dat is de enige weg om te gaan!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
waterman schreef:Wij hadden een boormal gemaakt voor het boren van het oliekanaal van het hoofdlager naar de spanner.
Aha, OK!
Zweeft de mal of een tekening daarvan nog ergens rond, of is er een plak waar ik doe online kan vinden?
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
bogaard77 schreef:Praxidus schreef:
Heb een type2 bak, dus de hydraulische spanner gaat er op, met banaan.
Dat is de enige weg om te gaan!!
Lijkt mij ook, dus die weg ga ik volgen. Nu de benodigde info en adviezen verzamelen
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Toevallig net mijn CX motor gereviseerd, dus heb eens gekeken hoe de spanner er daar uitziet, uit interesse.
Eenzelfde spanner als de DS, maar dan zonder banaan.
Past de CX spanner ook, of moet het een DS versie zijn
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Praxidus schreef:
Zweeft de mal of een tekening daarvan nog ergens rond, of is er een plak waar ik doe online kan vinden?
Waar de mal is weet ik niet, hij was destijds niet van mij. Een tekening bestaat naar ik weet niet en online vind je er vrijwel zeker niets over. Dit wordt echt ff pionieren voor je. Je kunt misschien aan Sars vragen of hij dienst kan zijn? En anders forumlid w bogaerts vragen of hij een idee heeft.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste