Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Een deel van het ‘gedoe’ had simpel opgelost kunnen worden.
Overige was gedoe gebleven;)
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het is eigenlijk ook gewoon vervelend dat het vrij moeilijk geworden is om een onderdeel op specificatie te zoeken. Bijna alle leveranciers vragen meteen naar je kenteken, want op een andere manier kun je de onderdelen-databases kennelijk niet meer benaderen. En daar schiet je bij dit soort acties maar weinig mee op… Dan vind ik een vrijwel onzichtbaar puistje achterop de motor wel een prima alternatief voor eindeloos zoeken naar een correct werkende combinatie sensor/schakelaar
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Zo. Even bijgelezen… Mooi verslag, leuk om te volgen. Een vraagje: is het een bewuste keuze om het carterdekseltje zonder de metalen steunring te monteren?
Succes verder!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Niet echt. Er was geen steunring bij dit blok. Maar nu je het zegt… Ik zal er even een opdiepen. Die kan er nog gemakkelijk bij onder gezet worden.
Inmiddels is er weer wat voortgang met betrekking tot het blok:
De machinekamer is weer met recht een machinekamer De bakbediening is weer aangesloten, de koppeling is afgesteld zodat ik die kan markeren: de bedieningsstift en de terugstelveer moeten er weer uit om de V-snaren straks terug te zetten, maar een werkbare basisafstelling opzoeken gaat lekker makkelijk met de HD-pomp er nog af. Ook liggen de handremklauwen weer op hun plek (en ja, vastgezet met een vinger tussen de veer en de schijf). Afstellen komt later: eerst moeten de aandrijfassen er dan weer in, of althans de tripoïdehuizen. Verder zijn de leidingen van de remmen weer aangesloten, evenals de leidingen op de HD-regelaar. Nu kan het afbouwen van de motor beginnen: dynamo erop, HD-pomp erop, riemen erop, ontsteking erop, koeling ervoor, flex-stuk in de uitlaat… Dat soort werk. Stiekem heb ik er al wel zin in om ‘m te horen lopen
Kortom, toch een mooi mijlpaaltje bereikt.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Mooi werk weer.
Ook als is het allemaal keurig opgepoetst, het is toch wel een zooitje onder de kap van zo’n snoek als je zo kijkt op die foto’s.
Dat is het tweede leuke moment.
Kap definitief dicht en de weg op. Strakke snuit voor je neus en genieten van het Groningse landschap…
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Och. Als de kabelboom straks vervangen is, is het met de zooi onder de kap meteen ook een stuk minder. Die ouwe kabelboom met een hele ris oude en nieuwe reparaties maakt het voor het oog chaotischer dan het eigenlijk is. De bedoeling is wel om, binnen de grenzen die een DS stelt, een beetje een nette motorruimte te creëren.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
IDealist schreef:Zo. Even bijgelezen… Mooi verslag, leuk om te volgen. Een vraagje: is het een bewuste keuze om het carterdekseltje zonder de metalen steunring te monteren?
Zo beter?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Heb je gechecked of je met de plaatsing zonder ring geen gat in je carter hebt gemaakt? De boutgaten zijn ‘dicht’ binnenin…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Daar ziet het niet naar uit, dat er nu een gat in zit.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
ik zie er geen gat in
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
mooi. Met het originele boutje en dan zonder grote ring en ringetje draai je het namelijk kapot…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
DY3 - Postmortem
Dit hele verhaal, waar inmiddels alweer een dun laagje stof op is ontstaan, was uiteindelijk begonnen om een koelsysteem met duidelijke problemen. En dus na Citromobile 2017 een behoorlijke bak gruis in de radiateur. Daarna volgde een zomer lang om de haverklap demonteren en schoonmaken van de koelwaterhoudende delen. Inmiddels is het oude blok van de juffer de revisie weer in gedrukt om terug te komen als een 21 carburateur blok. Maar dat moest zonder z’n eigen kop. Na het schoonmaken bij het revisiebedrijf bleek namelijk waar dat gruis allemaal zoal vandaan kwam:
Kortom: die kop had er duidelijk last van dat, door het langdurig grotendeels gevuld open staan van het koelsysteem, het materiaal was vervreten. Koelvloeistof doet dat onder dergelijke omstandigheden. Het lichtmetaal van de kop houdt de sterkte van een pas geweekt suikerklontje over en naar verluidt kan het zo erg worden dat je eigenlijk alleen de stalen tapeinden en bougieschachten overhoudt. Eerder had ik een inlaat-tapeind al eens los gehad, waarna er water uit de kop begon te lekken. Dat was al een heel slecht teken. En aan deze foto’s is het duidelijk te zien dat ‘onverklaarbaar’ gruis in je radiateur een teken is dat je net zo goed serieus kunt nemen.
Wat was er verder mis met het blok? Vier slechte stoterbussen, een kromme stoterstang, een lekke koppakking (drie mooi brandschone verbrandingskamers), een uitgerekte distributieketting met versleten spanners en schenen, vier kantelende zuigers, vier cilinderbussen met dikke stootkragen en dat was ‘t wel zo ongeveer. De nokkenas leek beschadigd maar bleek na inspectie alsnog prima in orde te zijn. Zo ook het complete krukas-gebeuren: lagers enzovoorts waren prima. Kwestie van je olie op peil houden.
Uiteindelijk zijn problemen met de koeling dus echt niet altijd met eindeloos spoelen op te lossen. Soms is er inwendig gewoon intussen echt iets mis… Het onderblok was overigens van al dat spoelen wél redelijk netjes schoon geworden.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17394
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Penny Lane schreef:Postmortem
En nu? Is er leven na de dood?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Leuk dat je de moeite hebt genomen om ook nog ff te melden wat er nou toch mis was met dat ouwe blok. Opgerookt zeg maar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Opgerookt ja, maar dat zo’n kop zo aangevreten wordt is ergens ook wel alarmerend.
Maar, zoals gezegd: met een andere kop is dat ouwe blok inmiddels alweer keurig in een nieuwe 21 veranderd. Wat dat betreft dus geen zorgen. Die motoren zijn uiteindelijk bijna eindeloos te reviseren, dus weggooien was sowieso niet aan de orde.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!