hallo allemaal,
Ik ben nu een 3-tal jaren bezig mijn Citroen DS 23 pallas uit 1973 (handgeschakelde 5-bak) te restaureren. Chasis, motor/versnelling, leidingen helemaal klaar. Motor is nu geplaatst en alles aangesloten. Nu met bekabeling bezig. Mijn auto heeft een ingebouwde spanningsregelaar in de dynamo en die heeft alleen een B+ en D+ aansluiting.
Mijn eerste vraag is of iemand weet wat voor type auto/motor ik heb, want dat is mij niet helemaal duidelijk. Dit ivm welk schema ik moet gebruiken voor de bedrading. Op het type plaatje tegen het schutbord staat DS, dus niet bijvoorbeeld DX4 of zo. Op het originele Franse kentekenbewijs (date de circulation: 08-06-1973) staat als type DSFE. Het is geen injectiemotor (mogelijk wel geweest).
Weet iemand welk schema ik het beste aan kan houden uit de werkplaats boeken?
Verder vraag ik me af hoe je het knipperlicht relais en ruitensproeier pomp het eenvoudigst kunt testen. Deze zijn niet ingebouwd. Iemand een idee?
zeer bedankt.
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
DX4 is een motortype. Niet een soort DS. Ik zou de DS schema’s uit 1973 aanhouden.
Voor een knipperlicht relais moet je een testschakeling maken met 2 21 watt lampjes in paralel die je serie schakelt met het relais en dan 12 volt erop.
sproeipompje gewoon 12 op de pennetjes zetten en met een slang in een emmer kijken of hij pompt. Wel opletten dat je de plus en min goed doet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dag Bogaart,
zeer bedankt voor je snelle reactie en advies. Wat betreft de ruitensproeier pomp. Zou die eigenlijk al een geluid moeten maken als ik beide polen aansluit of moet deze perse in een vloeistof zitten?
Mbt het schema, moet ik even op terug komen, want heb werkplaats handboek nu niet bij de hand en weet niet meer uit mijn hoofd welk schema ik tot nu toe heb gebruikt. Want het is voor mij niet zo eenduidig ingedeeld per jaar.
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja dan moet hij meteen gaan zoemen/ratelen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Motortype is te lezen op een plaatje aan de rechtervoorkant van de motor. Vlak boven de startmotor.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dank Bogaart en Jan(tje) voor jullie reactie…
Sproeierpomp maakt geen geluid bij 12 volt, dus zal wel kapot zijn.
Wat betreft het type plaatje, dat zit niet meer op mijn motor.
Ga vanmiddag weer eens naar de auto en bekijken welk schema ik tot nu toe heb gebruikt voor bedrading. Kom er op terug.
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
DS serie FE is origineel een DS23 met carburateur; daar zou dus een DX4 motor in horen. De 23IE motor is een DX5. Die ligt origineel in 1973 - ‘75 in de DS serie FG (zoals die van mij, waar nu overigens ook een DX4 in ligt). De koppen van een injectieblok en van een carburateur-versie zijn zo verschillend dat je een 23 carburateur eigenlijk alleen naar een IE kunt ombouwen als je de gehele kop vervangt (en andersom natuurlijk ook). Vraag me maar ‘s hoe ik dat weet
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ha Derk, bedankt voor je uitleg. Er zijn verschillende tekenen aan mijn auto die er op wijzen dat er ooit een injectie motor in lag. Dubbele benzine leiding waarvan er 1 afgebonden was en 2 gaatjes in het schutbord ter hoogte van het stuur. Ik denk dat er nu inderdaad een dx4 motor, want met carburateur, in ligt.
Ik heb inmiddels de spoeierpomp getest op een fatsoenlijke stroombron en… die doet het nog. Nu alleen nog de juiste draadjes vinden.
En, zoals Bogaart adviseerde, het is me gelukt om een testopstelling voor de knipperlicht automaat te maken en ook die doet het nog.
Dus geweldig jullie bijdrage. Zeer bedankt daarvoor.
Tenslotte, ik gebruik het schema uit het Citroen reparatie handboek, D-typen, 1 BIS: Hand. Dm. 510-00 (Wagens met mech. versnellingsbak DJ, DJ.IE, DV, DT vanaf april 1971 tot einde productie (als ik het goed interpreteer).
Maar ergens heb ik op internet gezien dat als je een DSFE met dx4 motor hebt, dat je dan het schema: Hand. DX. 510-00f (DX - DJ - DY - DT - DV vanaf september 1969 tot einde productie(als ik het goed interpreteer)) zou moeten gebruiken.
Iemand enig idee welke van toepassing is?
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Draadjes voor het pompje zitten in de rechterhoek bij je schutbord. Althans, daar horen ze uit de draadboom te komen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Er is, als ik het me juist herinner, ook nog een schema voor de modellen ‘73 - ‘75. De knipperlichten worden daarin anders geschakeld: met een driepolig relais zoals dat van de 2CV waarbij beide controlelampjes altijd tegelijk knipperen en waarbij je gewone 21W lampen kunt gebruiken in plaats van 15W. Ook heb je dan een ietsje anders opgebouwde draadboom voor de achterlichten, waarbij de nummerplaatverlichting op één voeding zit met de achterlichten. Bij de oudere modellen, tot ergens in ‘73, is dat gescheiden in verband met parkeerlichten. En volgens mij is er in die periode nog een verandering geweest aan het contactslot, waarna er een grote ronde stekker direct op het slot wordt gezet in plaats van een ‘losse’ blokstekker aan een bosje draad. Maar om je dat te kunnen vertellen moet ik eigenlijk bij gelegenheid de documentatie die ik heb ‘s even weer napluizen. Misschien kan iemand hier dat in de tussentijd aanvullen en/of corrigeren.
Die verschillen zijn overigens zo klein dat je er met een ‘71er schema hoe dan ook uit zou moeten kunnen komen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Hier is aardig wat terug te vinden: http://www.citroen-ds-id.com/index.html?ds/DS_Manuals.html
Zelf gebruik ik voor m’n DS23 FE- DX4 uit 1973 een schema wat ik digitaal even niet zo snel kan terugvinden…
Wel op papier, met de naam RHD Vehicules DX-DX.IE - DY since september 1971, pagina/schema D.51-71 uit Manual 814-1….
RHD -> Right Hand Drive… m’n stuur zit gewoon links hoor…
Waarom dit schema? Is het enige schema wat ik ken met 6 zekeringen bestuurderskant en 2 aan de passagierskant in de doosjes op het schutbord.
@Jarbekkers: Kijk even naar het zekeringenkastje, 6 fuses aan bestuurderskant?, dan heb ik waarschijnlijk het juiste overzicht voor je.
In dit schema is de carburateur 23 gecombineerd met de IE uitvoering in hetzelfde schema. Ik begrijp dat je die combinatie letterlijk hebt staan.
PS’je, aanvulling, Manual 814-1 en 2 PDF-je inmiddels gevonden.
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
Allemaal weer zeer bedankt voor jullie informatie en excuses voor de late reactie. Ik heb, mede door al jullie opmerkingen, de bedrading nu weer juist aangesloten gekregen, alhoewel met kunst en vliegwerk.
Bijvoorbeeld om constante stroom op de lichtschakelaar te krijgen heb ik een nieuwe draad van de accu+ naar de zwarte draad van de lichtschakelaar moeten trekken, want als ik de oude gebruikte die rechtstreeks van de accu+ af kwam gingen de accu-, stop- en olielampjes ook aan, ook zonder het contact aan te zetten. Heel vreemd.
Ik zit nog met 1 probleem en heb dat niet uit andere “draadjes” kunnen herleiden en wel: als ik de motor start blijft het acculampje aan en de accu laadt niet op. De spanning blijft rond de 12 volt bij draaiende motor. En ik meen dat deze hoger moet zijn bij draaiende motor.
Iemand een idee hoe dit kan? Ps. ik heb een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar.
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik denk kapotte regelaar. of versleten koolborstels.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Heb je al geprobeerd om de machine even toeren te laten maken? Sommige dynamo’s met ingebouwde regelaar moeten eerst even wakker schrikken. Zodra ze na het starten even toeren gemaakt hebben werken ze weer als normaal. Ze blijven dan stationair ook gewoon laden.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Hallo Bogaart77 en Penny Lane, bedankt weer voor jullie reactie.
Mbt de spanningsregelaar die mogelijk kapot is, deze is in de dynamo ingebouwd. Zou die dan toch kapot kunnen zijn?
Mbt de motor op hoge toeren laten lopen (boven de 3500 toeren), ik had dat draadje gelezen en heb het geprobeerd, maar helaas geen resultaat. Accu lampje blijft branden en accu voltage blijft op rond de 12 volt staan.
Is er een manier om de dynamo te testen?
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja die regelaars gaan zeker kapot. Je kan ze eruit schroeven en visueel de koolborstels checken, of die nog mooi lang zijn. Daarna in de dynamo kijken naar de koperen contactbaanjes waar die borstels op (horen te) lopen. Als die niet mooi schoon zijn heb je het gevonden.
Dynamo kan je laten testen bij de Elektraboer.
Die heeft mischien ook en regelaar indien nodig.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>