Of een tandwiel ertussen: dan behoort het ketting probleem ook tot het verleden…..
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Praxidus schreef:zo, de cilinderkoppen maar eens gedemonteerd.
De motor heeft gereden en stilgestaan met een lekke koppakking, dus met koelvloeistof in de olie / verbrandingsruimte.
Dat blijkt! Mijn hemel wat een vieze bende.
kristallen cq ‘bloemen’ op de aluminium delen, en roest op de stalen delen.
Na wat spoelen en poetsen ziet het er al een stuk beter uit, echter in ieder geval 1 klepzitting dermate aangetast dat inslijpen geen optie is denk ik. Ook is van twee cilinders de kop van de verbrandingsruimte zelf iets aangetast (zitten wat putjes in het metaal). Zal dat kwaad kunnen?De kleppen waren al eens vervangen door RVS exemplaren, en zijn nog in prima staat. Een aantal klepgeleiders vertoonden iets te veel speling naar mijn smaak.
Op de tweede foto zie ik een scheur in het aluminium ....
Maakt dit uit op deze plek….
Van post 38
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Dat is een gietrand.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Citroensmgz schreef:Ik ken de oorsprong van dat verhaal:
Er zijn in het verleden wel eens Merak’s in de USA bij reparaties voorzien van echte slechte kwaliteit kettingen, die dus snel rekken/langer worden en er zijn mensen geweest die door blijven rijden met een originele versleten ketting. Dan doet de Merak spanner z’n werk goed, die blijft “spannen” maar de ketting komt dan wel tegen het “oliekanaal” wat aan het distributiedeksel zit aan wat daardoor dat inloopt. Dat kanaal is plaatselijk zeer dik dus dat kun je gewoon zo laten, en anders oplassen met een TIG apparaat.
Als je een “gewone” spanner hebt dan zijn de gevolgen ernstiger: Je spanner spant niet meer, je ketting klappert, dan klappert eerst je rechte geleider kapot en daarna de spanner zelf en daarna komen je kleppen tegen elkaar…..
Het eerste geval is verreweg te prefereren denk ik zo.Er is ook iemand die beweert dat een Merak spanner de ketting te hard spant. Ik heb dat eens nagerekend: Met de oliedruk, de oppervlakte van de hydraulische spanner en de overbrengingsverhouding van de hevel. Dat levert een kettingdruk op die inderdaad groter is dan die van een DS spanner of een originele spanner, maar de druk is met een gelagerd tandwiel. Als je gaat zoeken in kettinghandboeken dan vindt je dat die spandruk relatief gering in vergelijking met de krachten op de ketting bij volle belasting. Ik vindt nog steeds dat Ir. Alfieri bijzonder goed wist wat hij ontwierp en zo ook de “Merak” spanner als verbetering. In Italie werd die als “aftermarket” vrijwel altijd standaard gemonteerd bij een motorrevisie: Een Sm liet je daar onderhouden bij “Maserati” niet bij Citroen.
Wat is het “zwakke” punt bij de SM ketting: Het feit dat met een relatief hoog toerental met een klein tandwiel de ketting wordt eengedreven: je kunt kettingsnelheden halen tot 20 m/sec, terwijl “gewone” kettingen maar geschikt zijn tot maximaal 5 m/sec en een 19 tands tandwiel als op de krukas is echt aan de ondergrens van wat goed is. Daarom gaan de kettingen niet eeuwig mee, maar met de beste kettingen die we nu hebben haal je wel 100.000 km. ( Een met een Merak spanner waarschijnlijk meer zoals Boog aangeeft). Waarom monteeerd men dan “slechte” kettingen” Omdat de maat die de ketting heeft een standaard maat is die ook veel gebruikt wordt om transportbanden en zo aan te drijven, die lopen langzaam en de relatieve kracht op de ketting is daar geen probleem, maar vervuiling des te meer, dus gebruikt men goedkope kettingen en vervangt men deze regelmatig. Voor een SM is wat dat betreft alleen het beste goed genoeg.
Weer terug naar het echte topic?
Met een groter tandwiel krijg je nog hogere kettingsnelheden. De omtrek wordt immers groter en dat betekent dat je bij hetzelfde toerental een grotere kettingsnelheid krijgt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
bogaard77 schreef:Ik zou zowiezo de koppen naar een revisiebedrijf brengen om te meten of ze vlak zijn en eventueel afpersen.
Doet ie meteen de kleppen en eventueel geleiders.
dat ga ik zeker doen, ik ken mn grenzen ..
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Citroensmgz schreef:Ik ken de oorsprong van dat verhaal:
Er zijn in het verleden wel eens Merak’s in de USA bij reparaties voorzien van echte slechte kwaliteit kettingen, die dus snel rekken/langer worden en er zijn mensen geweest die door blijven rijden met een originele versleten ketting. Dan doet de Merak spanner z’n werk goed, die blijft “spannen” maar de ketting komt dan wel tegen het “oliekanaal” wat aan het distributiedeksel zit aan wat daardoor dat inloopt. Dat kanaal is plaatselijk zeer dik dus dat kun je gewoon zo laten, en anders oplassen met een TIG apparaat.
Als je een “gewone” spanner hebt dan zijn de gevolgen ernstiger: Je spanner spant niet meer, je ketting klappert, dan klappert eerst je rechte geleider kapot en daarna de spanner zelf en daarna komen je kleppen tegen elkaar…..
Het eerste geval is verreweg te prefereren denk ik zo.Er is ook iemand die beweert dat een Merak spanner de ketting te hard spant. Ik heb dat eens nagerekend: Met de oliedruk, de oppervlakte van de hydraulische spanner en de overbrengingsverhouding van de hevel. Dat levert een kettingdruk op die inderdaad groter is dan die van een DS spanner of een originele spanner, maar de druk is met een gelagerd tandwiel. Als je gaat zoeken in kettinghandboeken dan vindt je dat die spandruk relatief gering in vergelijking met de krachten op de ketting bij volle belasting. Ik vindt nog steeds dat Ir. Alfieri bijzonder goed wist wat hij ontwierp en zo ook de “Merak” spanner als verbetering. In Italie werd die als “aftermarket” vrijwel altijd standaard gemonteerd bij een motorrevisie: Een Sm liet je daar onderhouden bij “Maserati” niet bij Citroen.
Wat is het “zwakke” punt bij de SM ketting: Het feit dat met een relatief hoog toerental met een klein tandwiel de ketting wordt eengedreven: je kunt kettingsnelheden halen tot 20 m/sec, terwijl “gewone” kettingen maar geschikt zijn tot maximaal 5 m/sec en een 19 tands tandwiel als op de krukas is echt aan de ondergrens van wat goed is. Daarom gaan de kettingen niet eeuwig mee, maar met de beste kettingen die we nu hebben haal je wel 100.000 km. ( Een met een Merak spanner waarschijnlijk meer zoals Boog aangeeft). Waarom monteeerd men dan “slechte” kettingen” Omdat de maat die de ketting heeft een standaard maat is die ook veel gebruikt wordt om transportbanden en zo aan te drijven, die lopen langzaam en de relatieve kracht op de ketting is daar geen probleem, maar vervuiling des te meer, dus gebruikt men goedkope kettingen en vervangt men deze regelmatig. Voor een SM is wat dat betreft alleen het beste goed genoeg.
Weer terug naar het echte topic?
vind dit toch een nuttig stukje hoor
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
wat is dit toch een supergaaf forum,
Mensen die achter anderen aanbellen voor boormallen, PM berichten van mensen die allengs op zoek gaan, hulp uit België.
daar word ik nou echt blij van. zal proberen waar ik kan ook anderen te helpen
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
zo, twee van de drie carbs gedemonteerd en een ultrasoonbadje gegeven - zie foto’s
Ik hou er eentje gemonteerd, als voorbeeld, mocht ik het toch niet helemaal meer weten.
Tijdens de ultrasoon is er 1 loodpropje losgekomen - een bekend iets. Gevaarlijk indien je dit niet ziet en het propje tijdens het rijden loskomt.
Ik las in een oud clubblad dat het een goed idee is de loodpropjes uit te boren om de kanaaltjes die er achter liggen schoon te maken/boren.
Wat is wijsheid, wat is nodig? Welke kanaaltjes wel/niet?
Adviezen?
Enne, wat is het beste (goedkoopste) adres voor de revisiesetjes?
Dank maar weer!
Erik
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
bel ff met Sars of Walter bogaerts hoe je dit oplost.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zal ik zeker doen, wellicht bij de a.s. Oliebollenparty al.
Met Walter inmiddels mailcontact over de boringen van de spanner
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik haalde mijn revisiesetjes altijd van een Duitser op eBay.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Kwam er daar ook een voordelige tegen voor 3 carbs.
Neem maar aan dat de kwaliteit OK is en zal deze bestellen
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Trouwens,
Staat er in de handboeken ook een hoofdstuk over de versnellingsbak? Hoe te demonteren/ controleren en repareren?
Heb de twee deksels van mijn bak er nu af, en het ziet er goed uit in mijn ogen. Schone olie, geen rare slijtsporen op de diverse tandwielen.
Moet ik nog speciaal ergens op letten?
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik geloof dat er in mijn SM topic nog ergens een bakrevsie beschreven staat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ga meteen op zoek!
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)