Gelijk maar ff voorstellen hier.Ik kom van de veleuwe en forum naam is LD en leeftijd is niet zo belangrijk toch,is ook maar een getal%-P.
Na een 4 tal mini’s in div. uitvoering en een BMW 1 serie nu overgestapt in een DS3 1.6 THP sport chic bj 2011 en dealer onderhouden is een org.Nederlandse auto met 105.000 km
Vind het een mooi sportief karretje met een eigenwijs blok,of wel een auto met karaker.Rij al jaren op Ducati’s en ben wel wat gewend;-P
Na wat leeswerk hier op forum lees je best wel spookverhalen over dit type,niet dat het me ongerust steld maar geeft wel stof tot opletten met bepaalde ding.
Eigelijk is het net zoals bij veel auto’s/motoren gewoon op tijd onderhoud ,alleen deze heeft net ff wat meer aandacht nodig.
Rij er nu een paar maanden mee en bevalt me prima,alleen heel soms is die ff wat vermogen kwijt.Dit is na wat we kunnen vinden de uitlaat sensor.
Deze word nu weggeprogrammerd en gelijk maar ff een chiptunning laten doen,altijd mooi om een paar extra paardjes erbij te hebben toch.Moest teslotte toch aan de computer dus dan gelijk maar ff doorpakken
Zal me ff melden als die terug is.
Welkom!
- Op tijd olie wisselen, liever te vroeg dan te laat. En de aanbevolen olie gebruiken. Zijn ze erg gevoelig voor.
- Als ie inhoud dan kan dat ook koolaanslag zijn, een olieflush en de cilinderkop en inlaat laten reinigen is geen overbodige luxe. Is aan te raden om dit om het jaar te doen, sommigen doen het zelfs bij iedere onderhoudsbeurt.
- Het nieuwe rijden is funest voor deze motoren, als de motor lekker op temperatuur is mag ie best op z’n staart getrapt worden.
- Misschien ook de EGR-klep laten afdoppen en wegprogrammeren, dat scheelt al een boel vervuiling in de inlaat.
Veel plezier van je DS3!
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Dank je,het is een benzine en die heeft volgens mij geen ERG klep.is alleen bij diesel.
Olie / benzine/bougie/bobine is me bekent.En dat eerst op temp.laten komen is zo wie zo wat ik doe bij al me auto’s en motoren.
Race met Supermotard op circuit en draai dat ding ook altijd ff warm voor ik de baan op ga,dan uitzetten zodat die nog ff kan nagloeien ze maar.
Benzinemotoren hebben ook een EGR klep, de 1.6THP, maar ook mijn ongeblazen 2-liter van 14 jaar oud heeft er 1.
Oh, nog een punt om op te letten bij de 1.6 THP, speling op de distributieketting!
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
LD, aan de onderstaande uiteenzetting van Citrophile heb je misschien ook iets:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/232717/
Mocht je dat verhaal te lang of te technisch vinden, dan staat meteen daarna een samenvatting.
Heb me DS3 opgehaald en man wat een verschil na tunning
Verhaal over EGR volgt nog ff, dacht dat die niet in mij DS3 benzine zat. Ga er ff achteraan bij tunner of die uitstaat en anders moet die hem maar ff uitzetten
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1325.jpg)
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
LD schreef:Heb me DS3 opgehaald en man wat een verschil na tunning
En nou maar even hopen dat de jouwe wel heel blijft.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
LD schreef:Heb me DS3 opgehaald en man wat een verschil na tunning
Waar heb je hem laten chippen? Heb je een uitdraai van de rollerbank?
Ik heb geen rollerbank test gedaan maar er zit wel een uitdraai bij, zal wel standaard bij stage kit horen.
Hij is van 156 naar 210pk gegaan en heeft 386 nm volgens papier.
Ik vind het echt een super verbetering:coolhmm:.
Van de week gaat die nog ff terug want zoals besproken de EGR klep waarvan ik niet wist dat die erin zat word nog ff kosteloos uitgezet.
Bedrijf heet Track-Motion in Apeldoorn. Kan hem iedereen aanraden.
Wow! Dat is een behoorlijk heftige chip. Je hebt nu het vermogen van de performance en zelfs meer NM haha. Hopelijk trekken je auto onderdelen dat.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1217.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Heb je al een abonnement bij de bandenboer…?
Het is altijd al de vraag hoelang zo’n THP blijft functioneren zonder grote problemen; want dat het een keer mis gaat is vrij zeker helaas.
Ik weet niet of het oprekken van het vermogen een goede beslissing is; dat zal de tijd leren.
Bezuinig niet op onderhoud en laat elke 15k de olie vervangen en bij voorkeur het blok spoelen.
Ik zeg het vaak: als het blok doet wat hij moet doen, is het een superding!
Veel succes, geluk en vooral plezier er van!
Dat oprekken van vermogen is niet gedaan voor dat ik het nodig heb maar ding stond toch al aan de computer ivm met uitzetten sensor uitlaat en eigenlijk ook de EGR klep.
Mooie van de update die die nu heeft is dat die 10x beter loopt en blok blijft mooi schoon.
En ja het is best prettig dat als je ff wat paartjes nodig hebt ze ook gelijk beschikbaar zijn.
Alles valt en staat met hoe je er mee omgaat,netjes warm rijden en ook ff de tijd geven om weer af te koelen als je stukje gaat trappen.
Onderhoud spreekt voor zich maar ook dat geld voor alle motoren en auto’s, alleen de ene heeft net ff wat meer aandacht nodig dan de ander:-)
Bij motorfietsen doen ze eigenlijk ook het zelfde he door een power commander te plaatsen ivm betere afstelling en bruikbaar vermogen.
Zolang je zorgt dat alles binnen de perken blijft is er niks aan de hand:-)
Misschien leuk om dit eens door te lezen:
https://sites.google.com/view/bjgdiagnostics/prince-motoren/ep6dt-thp
Dat verhaal heb ik zeker gelezen ,ook het verhaal over downsize motor.zo wie zo beide mooi uitleg over THP blok en veel info.
Enige wat ik nog wil doen om hem zo hufterproef mogelijk te maken is carterontluchting(inlaat) afdoppen en een carbon cleaning cilinderkop.
Voor de carter ontluchting zit ik nog ff te bedenken of ik hem daadwerkelijk afdop of dat ik er een soort filter op maak.
Heb namelijk nog geen idee wat die daadwerkelijk aan olie via die ontluchting terug gooit of dat het alleen dampen zijn.
Misschien moet ik de slang verlengen en hem in een opvang bakje maken om te zien wat er uitkomt.
Er zit ook nog een 2e ontluchting op dus denk dat druk opbouw in blok wel mee zal vallen.