Totaal aantal Berichten: 10252
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
waterman schreef:Dat trigger wheel moet je zelf maken op de draai of freesbank. De sensor is van een XM ( bdp sensor) Module is van een CX 2400 IE ( da’s dezelfde als die van de R18, AC Delco).
Vraagje op basis van een heel oud draadje: waarom kun je niet de sensor van de CX 2400 IE gebruiken, samen met de CX module?
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
volgens mij zijn die zeldzaam.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Praxidus schreef:waterman schreef:Dat trigger wheel moet je zelf maken op de draai of freesbank. De sensor is van een XM ( bdp sensor) Module is van een CX 2400 IE ( da’s dezelfde als die van de R18, AC Delco).
Vraagje op basis van een heel oud draadje: waarom kun je niet de sensor van de CX 2400 IE gebruiken, samen met de CX module?
Dat kan wel, alleen heeft de cx een 4 puntige “gever” (triggerwheel) en een sm heeft een zespuntige odd-fire nodig.
de opnamesensor van een cx is te gebruiken, de module ook.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
rootselaar?
hydropneumatic driving has its ups and downs….....
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Rootselaar maakte elektronische ontstekingen op basis van fiat onderdelen…
En: Er is er geen een die het gebit voor de I.E. ook meeneemt, behalve de 123SM (RIP) en de Titus-HEI unit.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zo’n “rootselaar"systeempje kun je met wat handigheid makkelijk zelf maken. Scheelt veel geld. De opnemer is een fiat/alfa-unit en is van Marelli. Los te koop bij brezan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
het van der laan ding was ook niet moeilijk.
rootselaar;
Titus:
vdLaan:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10252
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
vd Laan gebruikte, bij de mijne tenminste, de originele kap. Dat is niet ideaal. Die heb ik later vervangen door een Volvo kap.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Interessant topic, waar ik in zijn geheel doorheen ben gescrolled en veel heb gelezen. Meerdere malen zie ik de opmerking ‘ik heb geen verstand van de ontsteking’ oid en misschien is het zinvol om eens het principe uit te leggen.
Daarvoor heb je een beetje basiskennis nodig van de elektriciteitsleer, maar ook dat is goed te begrijpen.
Vroeger werkte de ontsteking met de contactpunten als schakelaar en dat is overgenomen door de elektronica. Maar er wordt nog steeds geschakeld en de contactpunten zijn overgenomen door de schakelende transistor.
Als daar behoefte aan is kan iemand de principewerking van de ontsteking in begrijpelijke taal uitleggen, is niet moeilijk.
bogaard77 schreef:volgens mij zijn die zeldzaam.
zou kunnen inderdaad. CXbasis heeft ze nog, prijs valt op zich mee. Maar andere opnemers kunnen ook natuurlijk
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
waterman schreef:Praxidus schreef:waterman schreef:Dat trigger wheel moet je zelf maken op de draai of freesbank. De sensor is van een XM ( bdp sensor) Module is van een CX 2400 IE ( da’s dezelfde als die van de R18, AC Delco).
Vraagje op basis van een heel oud draadje: waarom kun je niet de sensor van de CX 2400 IE gebruiken, samen met de CX module?
Dat kan wel, alleen heeft de cx een 4 puntige “gever” (triggerwheel) en een sm heeft een zespuntige odd-fire nodig.
de opnamesensor van een cx is te gebruiken, de module ook.
Yep, begrijp ik, ander triggerwheel nodig dan de CX
DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Praxidus schreef:bogaard77 schreef:volgens mij zijn die zeldzaam.
zou kunnen inderdaad. CXbasis heeft ze nog, prijs valt op zich mee. Maar andere opnemers kunnen ook natuurlijk
XM/Xantia BDP-sensor is betrouwbaarste set up.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bonjour,
Lang geleden (zie 8 jaar terug in dit draadje…) was ik van plan mijn ontsteking om te bouwen naar een elektronische.
Sterker heb ik toen gedaan ook gedaan, eentje van de Duitse firma (Laubtec) waarbij eigenlijk alleen de puntjes vervangen worden door twee mosfet transistoren die ieder om de 120 graden aangestuurd worden (zelfde als bij de puntjes).
Tijdens een proefje (op testbank) is een transistor gesneuveld, daarna eigenlijk toch weer de ontsteking met puntjes teruggezet.
Nu heb ik dus twee verdeler units, eentje in de auto en eentje die ik wellicht toch weer elektronisch wil maken.
Maar bij beide verdelers ziet het vervroegingsdeel er niet hetzelfde uit en hebben ook een andere codering
Sterker, bij degen die nu niet in de auto zit lijkt de as veel makkelijker tegen de veerdruk van de vervroeger te bewegen
Twee Vragen:
Is de ontsteking die ik nu in m’n auto heb eigenlijk wel de goeie?
(2,7 carburateur, 1971 motor 104.253 C114/1)
Ontsteking in auto:
41101002.A258
S 01
1.60. S21
29 graden +/- 1 graden 2000 T/mm
5000 ohm +/- 20%
Kan ik deze onderstaande laten aanpassen (Laubtec of Rootselaar) en heeft ie dan de juiste vervroeging?
41101032.A258
S 01
01.2
29 graden +/- 1 graden 2000 T/mm
5000 ohm +/- 20%
Alvast bedankt!